شناسهٔ خبر: 31805165 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه راه‌مردم | لینک خبر

در دیدار با رئیس مجلس سنای مکزیک/ تاکید سفیر کشورمان در مکزیک بر ضرورت تقویت روابط پارلمانی دو کشور

محمد تقی حسینی سفیر کشورمان در مکزیک با مارتی باترس گوآدرراما رئیس مجلس سنای مکزیک دیدار و گفت‌وگو کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش راه مردم،  در دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران در مکزیک با سناتور مارتی باترس گوآدرراما، راه‌های تقویت همکاری‌های پارلمانی و روابط دو جانبه مورد تبادل نظر قرار گرفت.

سفیر ایران در مکزیک در این دیدار، روابط میان دو کشور را روابطی بسیار خوب و با قدمت طولانی عنوان کرد و گفت: در سال ۲۰۱۷ مراسم یکصد و پانزدهمین سالگرد برقراری تماس دیپلماتیک میان دو کشور را در مجلس سنای مکزیک برگزار کردیم.

وی همچنین همکاری‌های دو کشور در سازمان‌های بین المللی به ویژه در جهت حمایت متقابل از کاندیداهای یکدیگر در سازمان‌های بین‌المللی را بسیار خوب ارزیابی کرد و تلاش‌های مؤثر جمهوری اسلامی ایران برای انتخاب مکزیک به‌عنوان رئیس اتحادیه بین‌المجالس را نمونه‌ای از این همکاری‌ها عنوان کرد.

سفیر ایران در مکزیک همچنین بر ضرورت تقویت بیش از پیش روابط پارلمانی دو کشور تاکید و اظهار داشت: روابط مجالس قانون‌گذاری برای تقویت روابط دو جانبه بسیار مهم است و در این خصوص تبادل هیأت‌های پارلمانی می‌تواند به تعمیق روابط دو جانبه کمک کند.

آقای مارتی باترس گوآدرراما، رئیس مجلس سنای مکزیک نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از روابط رو به گسترش جمهوری اسلامی ایران و مکزیک به ویژه در حوزه پارلمانی، از افزایش همکاری‌ها استقبال کرد.

وی با بیان این‌که ایران کشوری مهم و دارای نقشی محوری برای ایجاد تعادل در دنیا است، به سابقه تمدنی و فرهنگ غنی ایران اشاره کرد و گفت: مکزیک نیز دارای تمدن کهن است اما متواضعانه اعلام می‌کنم که تمدن پارس، نقش منحصر به فردی در توسعه فرهنگ و تمدن بشری داشته است و همیشه با احترام به آن می‌نگریم.

رئیس مجلس سنای مکزیک همچنین ایران را کشوری بسیار مهم توصیف کرد و گفت: سنای مکزیک از توسعه رابطه با ایران قاطعانه حمایت می‌کند.

وی توسعه روابط میان دو کشور ایران و مکزیک را از ابعاد ژئوپلیتیکی و تمدنی با اهمیت توصیف کرد و گفت: مکزیک همواره از چند جانبه گرایی در جهان حمایت کرده است و ایران نیز در حفظ و توسعه چند جانبه‌گرایی نقش قابل توجهی دارد.

رئیس مجلس سنای مکزیک تاکید کرد که مکزیک با تمرکز قدرت در یک قدرت و یا یک قطب خاص که موجب یک‌جانبه گرایی می‌شود، مخالف است.
در این دیدار خانم سناتور کورا پینه دو، رئیس کمیسیون روابط خارجی آسیا و پاسیفیک مجلس سنا نیز با اشاره به همکاری بین مجلس سنا و سفارت جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی گفت که دو کشور از زمینه‌های زیادی برای همکاری دو جانبه و بین المللی برخوردار هستند.

نظر شما