شناسهٔ خبر: 31804897 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

وزیر آموزش‌ و پرورش:

انتقال ماموریت آموزش عالی به آموزش و پرورش مسیر را منحرف کرده است

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: متأسفانه بخشی از مأموریت آموزش عالی به آموزش و پرورش منتقل شده است و آموزش و پرورش عمومی را با تهدید مواجه کرده و باعث انحراف از مسیر اصلی اش شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، سید محمد بطحائی در نشست با رؤسای ادارات سازمان استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان استان‌های یزد، خراسان رضوی، قم، شهر تهران، البرز و سمنان؛ رؤسای کمیته‌های علمی المپیاد؛ اعضای شورای مرکزی اندیشکده دانش‌پژوهان جوان با اشاره به ویژگی‌ها و شرایطی که جامعه امروز با آن مواجه است، اظهار کرد: باید جامعه نخبگان با روش درست شناسایی، تربیت و در خدمت جامعه قرار گیرد.

وی با طرح این پرسش که «در حوزه آموزش‌وپرورش عمومی باید با چه سیاست و رویکردی حرکت کنیم که آموزش‌وپرورش عمومی را با تهدید مواجه نکند، اظهار کرد: دانش آموزان در مدرسه باید مهارت‌های زندگی را آموزش ببینند و بتوانند مسائل زندگی را شناسایی و حل کنند و این، از مأموریت‌های اصلی آموزش‌وپرورش عمومی است و هر عاملی که این مأموریت اصلی را تحت‌الشعاع قرار دهد با آن مقابله خواهد شد.

بطحائی افزود: متأسفانه بخشی از مأموریت آموزش عالی به آموزش‌وپرورش منتقل شده است و برخی نیز به این روند می بالند اما این نادرست است زیرا آموزش و پرورش عمومی را با تهدید مواجه کرده و باعث انحراف از مسیر اصلی خود شده است.

وزیر آموزش‌وپرورش تأکید کرد: در آموزش ابتدایی و متوسطه اول دچار انحراف از مأموریت اصلی این حوزه شده‌ایم به همین خاطر در کلاس‌های ابتدایی به شیوه اساتید دانشگاه تدریس می‌کنیم؛ لذا با این الگوبرداری‌ها تربیت و آموزش در مدارس برای دانش آموزان حاصل نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه باید به تربیت نخبگان توجه کرد، گفت: حجم سبد آموزش در مدارس باید به میزان درست خود کاهش یابد و در عوض، مدارس بر مهارت و تربیت تمرکز بیشتری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه رقابت‌های فردی در دنیای امروز جایی ندارد و باید فعالیت‌های گروهی جایگزین آن شود، اظهار کرد: کودکان باید طعم شکست و پیروزی را با همدیگر تجربه کنند و نباید با ایجاد رقابت‌های فردی یک نفر طعم پیروزی و ده‌ها نفر طعم شکست را تجربه کنند. همچنین باید روش شناسایی نخبگان تغییر یابد و در شرایطی که تفکر کودکان هنوز انتزاعی نشده است آن‌ها را وارد رقابت و تجارب پیروزی و شکست نکنیم.

بطحائی گفت: پس از افتتاح طرح کلاس‌های بازی و یادگیری کودکان در مدارس برخی افراد انتقاد کردند که انجام این کارها ارزشی ندارد و چرا انجامش می‌دهید؛ پاسخ من به آنان این بود که مگر می‌توان کودکان را در پشت نیمکت‌ها نشاند و آنان را از طبیعت کودکی شأن جدا کرد و آموزش داد و تربیت کرد.

وی با اشاره به اهمیت اندیشکده ها برای جامعه به لحاظ بررسی‌های علمی گفت: در این جلسه نیز مسائل زیادی توسط حاضرین محترم مطرح شد که لازم است تا اندیشکده ها با بررسی این پرسش‌ها و مسائل برای آن‌ها راه‌حل ارائه دهند.

در این جلسه رؤسای ادارات مطالبی به شرح؛ «ضرورت آسیب‌شناسی المپیادهای علمی»؛ «نیاز به واکاوی طرح شهاب در متوسطه اول»، «نحوه انتخاب مدیران مدارس سمپاد و انطباق طرح فرایند و انتصاب مدیران مدارس با قوانین و شیوه‌نامه‌های این مدارس»، «انطباق کامل برنامه‌های مدارس استعدادهای درخشان با سند تحول آموزش‌وپرورش» بیان کردند.

رؤسای کمیته‌های علمی نیز در سخنانی خواستار توجه بیشتر به افراد موفق در المپیادهای علمی کشوری در استان‌ها و استفاده از توانمندی‌های این دانش آموزان شدند. آنان درباره کتاب‌های درسی هم گفتند محتوای کتاب‌های درسی تغییری نکرده و فقط به‌صورت شکلی تغییر پیداکرده است. بی توجهی به ادبیات معاصر در کتاب‌های درسی نیز از دیگر نکاتی بود که گفته شد. همچنین یکی از حاضران به مقایسه جامعه ژاپن و ایران پرداخت و گفت: «ژاپن خانه‌های کوچک و مدارس بزرگ دارند درحالی‌که جامعه ما چنین نگاهی به مدارس ایرانی ندارد. در کنار آموزش‌های رسمی نیز باید به آموزش‌های غیررسمی توجه شود تا کیفیت آموزش و تربیت افزایش یابد.

همچنین طرح برنامه ویژه مدرسه (بوم) به عنوان طرح آموزش مهارت‌های زندگی که در مدارس سمپاد اجرا می‌شود، با استقبال دانش آموزان و خانواده‌ها مواجه شده است. تشکیل جلساتی در جهت توسعه عدالت آموزشی در استان‌ها، معرفی مدارس پر مدال به مدارس کم مدال تا به آن مدارس در جهت مدال‌آوری کمک شود، طراحی مدارس خانه علوم پایه در جهت افزایش توجه به علوم پایه و کمک به دانش آموزان سایر مدارس؛ از دیگر مطالبی بود که در این جلسه درباره آن صحبت شد.

نظر شما