شناسهٔ خبر: 31804478 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برجسته های تارنماها؛

بزرگترین ناوگان پهپادهای «رادارگریز» در ایران

تهران- ایرنا- «2 رکورد جهانی سپاه با رزمایش چشمگیر «الی بیت المقدس»»، «حذف لاریجانی یا رئیس مجلس شدن قالیباف، تحلیل‌های سطحی هستند»، «هاشم‌زاده‌هریسی: حرف غیرمنصفانه، امام‌ جمعه را از عدالت ساقط می‌کند» و «توصیه های آیت الله دری نجف آبادی به دستگاه قضایی» از جمله مهمترین عناوین گزارش های رصد شده از تارنماهای خبری داخل، در طول 24 ساعت گذشته است.

صاحب‌خبر -

گروه اطلاع رسانی بنابه رسالت خبری ایرنا، به عنوان خبرگزاری رسمی نظام، دولت و مردم، به منظور ایجاد پل ارتباطی در مسیر گسترش آگاهی سازی، با مروری بر برجسته ترین گزارش های پایگاه های خبری داخلی در طول شبانه روز گذشته، گزیده ای از این گزارش ها را انتخاب و منعکس کرده است.

** 2 رکورد جهانی سپاه با رزمایش چشمگیر «الی بیت المقدس»/ بزرگترین ناوگان پهپادهای «بال پرنده و رادار گریز» در اختیار ایران
وبسایت خبری «مشرق» در این گزارش نوشت: طی روزهای گذشته، دوست و دشمن جمهوری اسلامی ایران علنا شاهد برگزاری رزمایش بزرگ و مهمی در نیروهای مسلح کشورمان با نام «الی بیت المقدس 1» بود. این رزمایش که توسط نیروی هوا فضای سپاه برگزار شد در حقیقت یک تمرین در مقیاس بزرگ برای استفاده از پهپادهای شناسایی و رزمی محسوب می شد که از جهات مختلف، در جهان بی سابقه بود. بخصوص از آن جهت که، امروزه در جهان، پهپادهای به اصطلاح «بال پرنده و پنهانکار» مثل آر کیو 170 در تعداد پایین و عمدتاً در نقش شناسایی، عملیاتی شده اند. از سوی دیگر طرح هایی مثل ایکس 47 بی، ار کیو 170، فانتوم ری، شمشیر تیز و شکارچی در آمریکا، چین و روسیه، به طور محدود فعال یا در مراحل مختلف توسعه قرار دارند، لذا تعداد این پهپادهای عملیاتی، در کشورهای دیگر بسیار کم است.

پهپادهای ایرانی در کلاس RQ-170 ، از خانواده سیمرغ هستند. سپاه پاسداران در آبان ماه سال 93 و در جریان بازدید فرمانده معظم کل قوا از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه، نخستین نمونه ایرانی از پهپاد غنیمت گرفته شده RQ-170 آمریکا را رونمایی و چندی بعد نیز، فیلم‌هایی از پرواز این پهپاد را به نمایش گذاشت. این پهپاد در سه مدل تولید شده و دو مدل از این خانواده پهپاد در جریان بازدید دریابان شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی از نمایشگاه پهپادی نیروی هوافضای سپاه در سال 1395 به نمایش درآمد که با پیشرانه‌های جت و ملخی (احتمالاً توربوپراپ) به نمایش گذاشته شدند.

اما عضو سوم این خانواده پهپاد، شاهد 171 است که دهه فجر امسال و در جریان نمایشگاه توانمندی‌های نیروهای مسلح به نمایش گذاشته شد. به نظر می رسد با بررسی مشخصات و برخی شواهد تصویری، شاهد 171 همان پهپادی است که در عملیات ضربت محرم نیروی هوافضای سپاه برای بمباران مواضع تروریست‌های داعش در شرق فرات از آنها استفاده شد.

اما در اتفاقی منحصربفرد در دنیا، برای نخستین بار تعداد 50 فروند هواپیمای بدون سرنشین تهاجمی 170 RQ ایرانی همراه با تعدادی دیگر از پهپادهای تهاجمی و رزمی، در یک تمرین واقعی و با استفاده از مهمات جنگی شرکت کردند. بررسی های تطبیقی مشرق نشان می دهد این برای اولین بار در کشور ما و نیز کشورهای دیگر است که این تعداد پهپاد همزمان در یک عملیات تهاجمی - رزمی، در فاصله بیش از 1000کیلومتر دورتر از هدف همزمان پرواز و در یک زمان مشخص با حضور روی اهداف از پیش تعیین شده آنها را با دقت بالا مورد اصابت قرار داده و منهدم کردند.

** حذف لاریجانی یا رئیس مجلس شدن قالیباف، تحلیل‌های سطحی هستند
وبسایت خبری «تابناک» در این گزارش نوشت: چند وقتی است، نمایندگان مجلس شوای اسلامی در لابلای بررسی اصلاح قانون انتخابات مجلس به طرح جدیدی رأی دادند که به موجب آن، دیگر نمانده های مجلس نمی توانند بیش از سه دوره نماینده شوند؛ هرچند این طرح با اکثریت آرای نمایندگان به تصویب رسید، هنوز شورای نگهبان درباره آن نظر قطعی نداده است.

با این حال برخی نمایندگان مجلس این مصوبه را تبلیغاتی می دانند و برخی حتی بر این باورند که طراحان طرح با علم به اینکه شورای نگهبان آن را نخواهد پذیرفت این موضوع را مطرح کرده اند تا بتوانند در آینده از آن استفاده تبلیغاتی کنند؛ هرچند برخی تحلیل های دیگری نیز از این موضوع دارند.

به طوری که برخی نمایندگان مجلس و سیاستمداران خارج از بهارستان، این اقدام نمایندگان را در راستای حذف لاریجانی از مجلس و گاهی ورود قالیباف و تکیه بر کرسی راست مجلس تعبیر کرده اند. به هر حال، همان قدر که این مصوبه طرفدار دارد، مخالفانی نیز دارد. آنان بر باورند که این مصوبه خلاف قانون اساسی است و حتی باعث می شود تا مردم نتوانند نمایندگان خود را درست انتخاب کنند.

در مقابل عده ای دیگر نیز بر این اعتقاد هستند که اجرایی شدن این طرح، باعث نخبه پروی در سیاستگذاری و همچنین گردش نخبگان می شود و نمایندگانی که چندین سال تجربه دارند با رفتن به مناصب بالاتر، جای خود را به جوانان می دهند تا آنها نیز با ورود به این چرخه دستی در سیاست داشته باشند.

** هاشم‌زاده‌هریسی: حرف غیرمنصفانه، امام‌ جمعه را از عدالت ساقط می‌کند
وبسایت خبری «خبرآنلاین» در گفت و گو با هاشم هاشم زاده هریسی، عضو مجلس خبرگان رهبری، نوشت: اگرچه تریبون های نمازجمعه همواره محلی برای طرح دغدغه ها و مشکلات مردم بوده اما در مواردی طرح یک سویه و یک جانبه مسایل از سوی برخی ائمه جمعه منجر به بروز مشکلاتی برای کشور شده است. طی هفته های اخیر درحالی برخی تریبون ها به طرح مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم پرداخته اند که گفته می شود اظهارات مطرح شده بیشتر محدود به طرح مشکل بوده بی آنکه کمترین کلامی و بیانی به منظور حل مشکلات و عبور از بحران اقتصادی پیش رو در آنها مشاهده شود. اما به واقع وظیفه ائمه جمعه در شرایط امروز که کشور در جنگ تمام عیار اقتصادی قرار دارد چیست؟

هاشم هاشم زاده هریسی درباره نقش ائمه جمعه در شرایط تحریم اقتصادی گفت: «ائمه جمعه می توانند در موضوعات مختلف از جمله مساله معیشت مردم و موضوعات اقتصادی ورود کرده و روشنگری کنند.» «اگرچه طرح مشکلات اقتصادی مردم اقدامی قابل قبول است اما اظهارات ائمه جمعه نباید به گونه ای باشد که تنها یک قوه یا یک فرد را مسئول مشکلات امروز کشور بدانند.»

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه مشکلات اقتصادی ناشی از عملکرد یک دستگاه یا یک شخص نیست، ادامه داد: اگر فقط فرد یا یک قوه را خطاب قرار دهیم و همه مشکلات و توقعات را به یک مجموعه متوجه بسازیم، نخست اینکه خلاف عدالت و انصاف است این در حالی است عدالت یکی از شروط انتخاب فرد به عنوان امام جمعه است و دیگر اینکه همین دامن زدن به بدبینی ها از تریبون نماز جمعه منجر به تحریکات و ایجاد نفرت می شود که ضرر های مختلفی دارد و نکته مهمتر اینکه در چنین شرایطی ریشه مشکل هم گم می شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: برای عبور از بحران اقتصادی باید کارشناسان و مسئولان شجاعانه به طرح مشکلات پرداخته تا راهی برای برون رفت پیدا شود، در این مسیر ائمه جمعه نیز در تریبون ها از متهم کردن یک قوه یا یک فرد بپرهیزند و همه قوا و مسئولان را مسئول وضع موجود و عبور از آن بدانند.

** توصیه های آیت الله دری نجف آبادی به دستگاه قضایی
پایگاه اطلاع رسانی و خبری «جماران» در گفت و گوی اختصاصی با آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی، نوشت: عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر ضرورت مبارزه با فساد توسط قوه قضائیه گفت: جایی که لانه فساد است و موریانه های فساد آنجا رشد می کنند و یا فاضلاب هایی است که میکروب های فساد در آنجا پرورش پیدا می کنند، یعنی منشأهای فساد در تجارت داخلی، تجارت خارجی، تخصیص ارز، بانک ها، غیر بانک ها، شهرداری ها، گمرکات، خود دستگاه قضائی و تمام مراکزی که ریشه فساد در آنها هست، باید شناسایی شده و به معنای واقعی کلمه برخورد جدی و قاطعانه انجام بگیرد.

آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی با بیان اینکه سرمایه ارزشمندی از دانش، تجربه و اطلاعات در خصوص شیوه های رسیدگی و چالش ها و راهکارها در قوه قضائیه هست، افزود: طبیعتا مدیریت جدید قوه قضائیه باید با تدبیر و بهره برداری حکیمانه از مجموعه تجربه ها و اطلاعات گذشته و تدابیر امام و رهبری، بتواند یک برنامه و نقشه راه بسیار حکیمانه را برای پنج سال آینده ترسیم کند.

وی با تأکید بر اینکه اصل پیشگیری مهمتر از همه مسائل است، گفت: البته پیشگیری مراحلی دارد و تمام آن به قوه قضائیه مربوط نمی شود و به دستگاه های اجرایی، قانون گذاری، صدا و سیما و همه مردم مربوط می شود. ولی یک بخش بسیار مهم از مسأله پیشگیری به قوه قضائیه مربوط است. بنابر این قوه قضائیه باید در اجرای احکام و در تدابیر و سیاست هایی که اتخاذ می کند، پیشگیری را به صورت جدی مورد توجه قرار دهد. یعنی جامعه ما باید به سمت جامعه اخلاقی، معنوی و سلامت برود که احتیاج نباشد مرتبا پرونده های قضایی تشکیل شود و مسیر همه مردم قوه قضائیه و دادگاه و دادگستری باشد.

آیت الله دری نجف آبادی یادآور شد: مسأله بسیار مهم بعدی اصلاح مجرمان است. ما چه قدر داریم افرادی که بار دوم، سوم و یا حتی دهم برای بعضی از امور مثل دزدی یا اعتیاد و قاچاق مواد مخدر متأسفانه مکرر در مکرر دستگیر و محاکمه می شوند؟ اصلاح مجرمان از محورهایی است که در اصل 156 قانون اساسی دیده شده و خودش یک برنامه می خواهد؛ مجموعه کارهایی که در زندان ها غیر زندان ها در این رابطه باید انجام بگیرد.

** همت ویژه روزنامه حزب کارگزاران برای مبرا کردن واعظی در ماجرای استعفای ظریف
پایگاه خبری تحلیلی «انتخاب» گزارش داد: ویژه نامه نوروزی روزنامه رسمی حزب کارگزاران تلاش کرده است تا رئیس دفتر رئیس جمهور را در موضوع عدم حضور ‏وزیر امور خارجه در ملاقات‌های بشار اسد در تهران، بی تقصیر نشان دهد. ‏

محمد قوچانی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران و سردبیر روزنامه سازندگی، ارگان رسمی این ‏حزب علت غیبت ظریف در ملاقات‌های بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در تهران را کمبود وقت عنوان کرده است. ‏

یادداشت او دو نیمه دارد. نیمه اولش یک حمایت تمام قد و بی سابقه از محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی، که رویای وزرات خارجه را در سر می پروراند، است که او را در ‏قامت یک قهرمان مصلحت اندیش برای کشور بالا می‌برد و لحنش به گونه است که گاهی مخاطب را به یاد نوشته‌های شعاری و ‏بی محتوای کیهان می‌اندازد. او حتی ظریف را به کنایه و طعنه «وزیر حساس» خطاب کرده است. نیمه دوم یادداشت نیز به لحن ‏سابق و شناخته شده قوچانی بازمی گردد با این تفاوت که گویا سعی دارد با مقایسه‌هایی تاریخی از استعفای ظریف با مقام‌های ‏پیشین و مرور دوگانه‌هایی مانند «مصدق - فاطمی»، «بازرگان - یزدی»، «هاشمی – نوربخش»، «خاتمی – مهاجرانی»، زوج ‏‏ «روحانی - ظریف» را نیز در کنار آن‌ها قرار دهد تا بلکه از وزیر خارجه نیز دلجویی کرده باشد.

** معمای مرگ «تختی» حل شد؟
وبسایت خبری «فرارو» با بیان روایت های مختلف از دلیل مرگ اسطوره کشتی ایران، در این گزارش نوشت: بیش از 50 سال از مرگ غلامرضا تختی مرد افسانه ورزش ایران می‌گذرد با این حال هنوز نحوه مرگ او یک معماست. اخیرا اظهار نظری از سوی جمشید مشایخی باعث شده که بحث‌ها درباره مرگ تختی بالا بگیرد، ادعا‌هایی هم درباره زندگی خصوصی او مطرح شده است. در همین رابطه بابک تختی در گفت و گویی توضیحات مفصلی درباره زندگی و مرگ پدرش داده است. به گفته او غلامرضا تختی «خودکشی» کرده است و قتلی در کار نیست.

غلامرضا تختی در 17 دی 1346 در اتاقش در هتل آتلانتیک تهران درگذشت. مرگ تختی از همان ابتدا بحث برانگیز شد. براساس اخبار منتشره در روزنامه‌های اطلاعات و کیهان 18 دی 1346 غلامرضا تختی به خاطر وجود اختلافات خانوادگی با همسرش شهلا توکلی خودکشی کرده‌است. از انگیزه‌های ممکن برای خودکشی، مواردی، چون ناکامی‌هایش در مسابقات در پایان عمر ورزشی تختی نام برده می‌شود. با این حال عده‌ای از همان ابتدا مرگ وی را مشکوک می‌دانستند. این عقیده که ساواک او را به دلیل محبوبیت زیاد و عدم وفاداری به نظام وقت ایران به قتل رسانده‌است، در بین مردم وجود داشت.

از طرف دیگر برخی روشنفکران همچون جلال آل احمد بر این دیدگاه تاکید داشتند. جلال آل‌احمد دربارهٔ مرگ او چنین نوشت: «از آن همه جماعت هیچ‌کس، حتی برای یک لحظه، به احتمال خودکشی فکر نمی‌کرد.» برخی معتقدند، تختی اگر خودکشی هم کرده باشد مسئولیت آن با حکومت شاه است که با فشار‌ها و تنگنا‌هایی که برایش به وجود آورد او را به این سمت سوق داد.

غلامرضا تختی چهره مردم داری بود که عقاید سیاسی و نزدیکی اش به جبهه ملی داشت. او یکی مصدقی تمام عیار بود. جبهه ملی پس از درگذشت تختی در بیانیه‌ای مرگ او را خودکشی اعلام کرد. دوستان تختی نیز دیدگاه مشابهی داشتند. «پرویز عرب» از دوستان تختی در این باره گفته است: «قرص آسپرین و تریاک را با هم مخلوط کرده بود و پس از ریختن در لیوان آب، آن را خورده بود. فجوری، رئیس پزشک قانونی وقت پس از معاینه تختی گفته بود بازوی راست تختی کبود بوده که دلیل آن هم این بود که او هنگام جان دادن با دندان بازوی خود را گاز گرفته بود.»

با این حال روایت قتل تختی توسط ساواک میان مردم خریدار بیشتری داشت. گویی کسی باور نداشت قهرمان و پهلوانی همچون تختی به زندگی خود پایان دهد. گفته می‌شد مدیر هتل آتلانتیک با ساواک همکاری کرده و اساسا این هتل برای قتل تختی طراحی شده و تونل‌های پشت آن قرار دارد تا ماموران ساواک از طریق آن رفت و آمد کنند.

** اسعدیان: کی ادعا کردم درباره یک خانواده حزب‌اللهی سریال ساخته‌ام؟
وبگاه خبری «خبرآنلاین» در گفت و گو با همایون اسعدیان کارگردان سریال گرگ و میش و دیگر عوامل این مجموعه تلویزیونی، نوشت: «لحظه گرگ و میش» یکی از سریال‌هایی بود که در هفته‌های گذشته توانست مخاطبان بسیاری را به خود جذب کند. خانواده‌های بسیاری هر شب با قصه‌های خانواده وحدت همراه شدند و در طول سه دهه از زندگی همراهی‌شان کردند. هرچند این سه دهه خیلی فشرده و تنها در 50 قسمت روایت شد اما گره‌های قصه طوری بود که بیننده برای دیدن آن راغب می‌شد.

با همایون اسعدیان کارگردان و المیرا دهقانی، نیما نادری و پاشا رستمی بازیگران سریال در روزهای پایانی پخش سریال در کافه خبر به گفت‌وگو نشستیم و سعی کردیم بعضی از سوالات و انتقادات خودمان و بعضی از آنچه در فضای مجازی مخاطبان درباره سریال نوشته بودند را از آنها بپرسیم.

* در تلویزیون هر سال چندین سریال ساخته و پخش می‌شود که تعداد کمی از آنها مورد توجه قرار می‌گیرند. بعضی با بازی‌های رسانه‌ای و بعضی با متن سریال. «لحظه گرگ و میش» از این جهت قابل توجه بود که یک خانواده متفاوت را در گذر سال‌ها به نمایش گذاشت. چطور به این داستان رسیدید؟

همایون اسعدیان: طرح اولیه این سریال را خانم انوری‌زاده نوشته بودند، به شورای فیلمنامه سیمافیلم آمد که من آن زمان عضو این شورا و جز مدافعین طرح بودم. دوستان خواستند من مشاور فیلمنامه باشم و با خانم انوری‌زاده و تهیه‌کننده‌ای که سریال آن زمان داشت همکاری کنم که به سرانجام برسد. درواقع من ذره ذره به این سریال وصل شدم. بعد از مدتی آقای تخشید که رئیس سیمافیلم بود گفت دوست داری این فیلم را خودت بسازی؟ گفتم اگر فیلمنامه‌ای باشد که برایم جذاب باشد بله. نکته جذاب قصه برای من این بود که من خیلی دوست داشتم که تا جایی که بضاعت من هست و محدودیت‌های تلویزیون اجازه می‌دهد این دو، سه دهه تاریخی‌مان یعنی دهه شصت و هفتاد و هشتاد را از بستر یک خانواده روایت کنم. یعنی ما یک لایه رویی داریم که داستان این خانواده با داستان‌های عشقی و گرفتاری‌هایشان است، بتوانیم میزانی هم تحولات اجتماعی این سه دهه را نشان بدهیم.

ابتدا در ذهنم این بود که این خانواده به گونه‌ای ایران باشد. یعنی هر کس سریال را می‌بیند فکر کند، یک بخشی از خانواده خودش را در این سریال می‌بیند. مجموعا رایجی که در تلویزیون بوده، این بوده که وقتی به سراغ روایت خانواده شهدا می‌رفتند، تصویری ارائه می‌دادند که وقتی ما می‌دیدیم می‌گفتیم خب اینکه به ما ربطی ندارد و ما نیستیم. یک تصویر خیلی خاص و به اعتقاد من کلیشه‌ای. ما تلاش کردیم برای اولین‌بار این نگاه کلیشه‌ای را بشکنیم به یک نگاه ملی تبدیلش کنیم. نگاهی که همه خودشان را در آن پیدا کنند و بگویند این چقدر شبیه خانواده ما است و از طریق این خانواده و داستانش تا جایی که می‌توانیم این سه دهه را هم ببینیم. اینکه چقدر موفق شده باشیم را دیگران قضاوت می‌کنند. اما اصلا برایم معنایش این نبود که بخواهم تنها یک درام یا قصه بسازم، این بستر زمانی برایم مهم‌تر بود.

** نیاز واقعی کشور چند واحد مسکونی است؟‌
وبسایت خبری «خبرآنلاین» در گفت و گو با مجتبی بیگدلی، رییس انجمن انبوه سازان مسکن نوشت: در طول سال های گذشته متاسفانه نگاه دولت و به ویژه وزارت راه و شهرسازی به مقوله صنعت ساختمان، نگاه مناسبی نبوده و سبب انباشته شدن نیاز به مسکن تا 9 میلیون واحد شده است. بیگدلی با بیان این مطلب افزود: سیاست های وزیر قبلی راه و شهرسازی سبب شد تا میزان نیاز به مسکن در طول 6سال به روی هم انباشته شود.

وی بیان کرد: سالانه یک میلیون نیاز به مسکن جدید به سبب ازدواج داریم و باید 500 هزار واحد نیز به دلیل وقوع حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله، بافت های فرسوده و … اضافه کرد که در مجموع سالانه 1.5میلیون نیاز واقعی به مسکن داریم که در 6 سال گذشته این نیاز انباشته شده و اکنون شاهد نیاز واقعی به ساخت و تامین 9 میلیون مسکن در کشور هستیم.

وی عنوان کرد: «حوزه مسکن نیز مانند کشاورزی است و شامل مراحل کاشت، داشت و برداشت می شود و تا زمانی که نسبت به ساخت مسکن در مرحله نخست اقدام نشود نمی توان به برداشت آن و تامین مسکن امیدوار بود.» «با توجه به نیاز انباشته شد شاهد فشار به مردم در افزایش نرخ رهن و اجاره هستیم.» «بحران ارزی سال 98 سبب شد تا بخش مسکن دچار شوک شود و در نتیجه سونامی افزایش قیمت ها اتفاق افتاد.»

وی تاکید کرد: نتیجه حمایت از مسکن و صنعت ساختمان موجب کارآفرینی و ایجاد اشتغال خواهد شد زیرا 70درصد اشتغال کشور مرتبط با این صنعت است و می توان رونق کار در بسیاری از صنایع دیگر از جمله فولاد، لوازم خانگی و … شد در حالی که تعطیلی صنعت ساختمان و کاهش ساخت و ساز می تواند موجب کاهش استفاده از لوازم خانگی و … شود. 1200 گروه شغلی به صنعت ساختمان وابسته هستند و هرگونه حمایت از این صنعت می تواند سبب شکوفایی اقتصاد کشور شود.

وی بیان کرد: متاسفانه در سال های گذشته حمایت های بانکی و اعطای وام به بخش مسکن به صورت قطره چکانی بوده و شاهد فرار پول های کلان به خارج از کشور بوده ایم در حالی که با حمایت از این صنعت هیچ سرمایه ای از کشور خارج نخواهد شد.

** حواشی عجیب بعد از انتخاب میراسماعیلی در فدراسیون جودو
پایگاه خبری «پارسینه» در پی استعفای سرمربی تیم ملی جودو ایران، گزارش داد: محمد منصوری سرمربی تیم ملی جودوی کشورمان پس از انتخاب آرش میراسماعیلی به عنوان رئیس جدید فدراسیون این رشته، از سمتش استعفا کرد.

منصوری که طی دو سال گذشته هدایت تیم ملی جودو را بر عهده داشت، گفت: من با تیم دیگری در فدراسیون جودو حضور داشتم و حالا که تیم مدیریتی فدراسیون تغییر کرده، تصمیم به استعفا گرفتم.تیم ملی جودو با هدایت منصوری، بعد از 14 سال به مدال برنز جهان توسط سعید ملایی رسید و بعد از 15 سال در باکو آذربایجان مجدداً توسط ملایی به مدال طلا و توسط محمد محمدی بریمانلو به مدال برنز دست یافت.

پس از آنکه آرش میراسماعیلی از اعضای مجمع رأی اعتماد گرفت و به عنوان رئیس چهار سال آینده این فدراسیون انتخاب شد، محمد منصوری از ادامه فعالیت در تیم ملی جودو استعفا کرد.سرمربی تیم ملی جودو دلیل استعفایش را علاقمند بودن به یکی دیگر از کاندیدا‌ها عنوان کرده و وقتی وی رأی نیاورده استعفایش را اعلام کرده است. با این حال آرش میراسماعیلی با این استعفا مخالفت و تاکید کرد بزودی در نشستی با منصوری به این موضوع رسیدگی خواهد کرد.

** تیک آف جبهه پایداری؛ عبور از جمنا و شورای وحدت
پایگاه خبری تحلیلی «نامه نیوز» در این گزارش نوشت: در آخرین روزهای زمستان فضای انتخاباتی داغ شده است. انتصاب سید ابراهیم رئیسی به عنوان قاضی الاقضات و انتشار اخبار غیررسمی در مورد پست آتی قالیباف نیز شهر را حسابی شلوغ کرده است. فقط این نیست و دو ساز و کار انتخاباتی جبهه مردمی نیروهای انقلاب و شورای وحدت نیز در موقعیتی متزلزل قرار گرفته اند. شاهد آنکه جمنایی ها کنگره خود که قرار بود در اسفندماه برگزار شود را به آینده موکول کرده و بر اساس اخبار در گوشی این یکی نشانه های تعطیل شدن این تشکل است. شورای وحدت هم که با رفتن رئیسی به قوه قضاییه دچار نوعی بالاتکلیفی شده است. در این میان خبرهایی مبنی بر ریاست حداد عادل بر این شورا به گوش می رسد.

اما حرف های مرتضی آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری فضا را تحت تاثیر قرار داده است. همه چیز شبیه ادمای قبلی شده است ؛ دوباره یک انتخابات و دوباره جداشدن صف پایداری ها. مصداق این مدعا آن است که آقاتهرانی در سخنان اخیر خود صراحتا خبر داده در حال بررسی و یافتن گزینه های اصلح هستند.

این طیف سیاسی که پیش از این با روایت خوانی و ضرورت ترجیح اصلح به صالح به راحتی حرف از جدایی می زد و وحدت مورد نیاز در زمان انتخابات را به هم می ریخت ، اکنون دست پیش گرفته و در شهرهای مختلف به دنبال صالحین می گردد.

آقاتهرانی دبیرکل این جبهه اخیرا با تاکید بر اینکه اصولگرایان باید به خودشان بیایند، گفته است «بزنگاه‌هایی مثل انتخابات، باز در پیش است و عملکرد جریان انقلابی در بزنگاه‌ها مهم است. بحث من با مدعیان اصلاح‌طلبی و غرب‌گراها نیست؛ بلکه با اصولگراهاست؛ ما کی میخواهیم به خودمان بیاییم؟ ... اگر در انتخابات من کاندیدا شدم و شما هم کاندیدا شدی، و من دیدم که شما اصلح هستید، خودم باید کنار بروم. ما به دنبال اصلح هستیم. نباید از اصلح کوتاه بیاییم و باید پای آن بایستیم.»

** نقش سیدابراهیم حسینی مدیرعامل پگاه در قیمت‌گذاری کاذب زمین‌های انزلی چیست؟
پایگاه خبری «رویداد24» آورده است: اسنادی که در اختیار رویداد24 قرار گرفته نشان می‌دهد 300 قطعه زمین با کاربری کشاورزی در قالب کاربری مسکونی در اثنای فروش بوده است. این سایت خبری هفته پیش گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد مدیرعامل شرکت پگاه از زیرمجموعه‌های صندوق بازنشستگی کشوری در اقدامی عجیب حدود 15 مدیر خود را در بازه زمانی بسیار کوتاه برکنار کرد و بدین ترتیب رکورد جابجایی مدیران در اختیار سیدابراهیم حسینی عضو حزب اعتدال و توسعه قرار گرفت.

البته جابجایی اتوبوسی مدیران تنها اقدام حسینی در مجموعه شیر پگاه نیست، اخیرا اسنادی در اختیار رویداد24 قرار گرفته که نشان می‌دهد در جریان واگذاری زمین‌هایی در بندر انزلی، شائبه‌های بسیاری وجود داشته است.

در نامه‌ای که با هماهنگی مدیرعامل صنایع شیر ایران و از سوی معاونت مالی و توسعه منابع انسانی به شرکت‌های تابعه ابلاغ شده، آمده است، در راستای تقویت زمینه های رفاهی و بهبود وضعیت معیشتی 257 قطعه زمین به قید قرعه به مدیران و کارمندان شرکت پگاه داده شود. آنگونه که متن نامه نشان می‌دهد مسئولیت قرعه‌کشی نیز با نظارت مستقیم سیدابراهیم حسینی مدیرعامل شرکت پگاه بوده است.

از مفاد نامه اینگونه برمی‌آید که قرار است 257 قطعه زمین 300 متری به مدیران و کارمندان شرکت پگاه فروخته شود که با احتساب هر قطعه 48 میلیون تومان، قیمت هر متر زمین در منطقه کچلک سنگاچین در حدود 160 هزار تومان خواهد شد.

** دیوارکشی برای افزایش قیمت زمین در شهرداری تهران
وبسایت خبری «رویداد24» گزارش داد: یکی از راه‌های افزایش قیمت زمین در ایران، تغییر کاربری آن است؛ اتفاقی که بهترین نمونه آن در لواسان پیش آمده بود و کاربری بخش عمده زمین‌های منطقه از کشاورزی به مسکونی تغییر یافت تا به یک‌باره قیمت آن زمین‌ها به بالاترین حد ممکن برسد. تغییر کاربری زمین البته مختص شمال شهر تهران نیست و در اکثر شهرستان‌های کشور انجام می‌شود؛ راه حلی ساده برای پولدار شدن یک شبه!

اطلاعات خبرنگار رویداد24 نشان می‌دهد تغییر کاربری زمین در جنوب پایتخت و منطقه 18 شهرداری تهران نیز در حال رخ دادن است و یکی از مدیران ارشد شهرداری که مالک یک زمین به مساحت 48000 متر مربع است، اقدام به دیوارکشی اطراف زمین خود کرده و شهرداری تهران نیز اقدامی برای تخریب آن نکرده است؛ این در حالی است که معمولا دیوارکشی‌های غیرمجاز به سرعت توسط شهرداری تخریب می‌شوند، اما در این مورد هنوز شهرداری تهران اقدامی نکرده است.

خبرنگار رویداد24 کسب اطلاع کرده که این زمین 20 سال قبل، توسط شهردار وقت منطقه خریداری می‌شود و پس از سال‌ها اکنون در دوره مدیریت اصلاح‌طلبان بر شهرداری، اقدام به دیوارکشی در اطراف آن می‌کند. طبق قوانین موجود شهرسازی، ساخت و ساز، دیوار و فنس کشی اطراف یک زمین مزروعی نیازمند مجوز از سازمان‌های مربوطه مانند وزارت جهادکشاورزی است. یک منبع آگاه می‌گوید این فرد پیش از این معاون محمدعلی نجفی بوده و به خاطر همین نفوذ، شهرداری هنوز نتوانسته برای تخریب دیوارکشی زمین‌های او اقدام کند.

این اقدام در حالی انجام شده که ساخت و ساز یا دیوار کشی اطراف زمین، می‌تواند قیمت زمین را تا ده‌ها برابر افزایش دهد چراکه پس از دیوارکشی، تغییر کاربری راحت‌تر انجام می‌شود.

** تلخی گرایش‌های جناحی و جنجال‌های درونی آزاردهنده است
پایگاه خبری «شفقنا» در گفت‌وگو با بهرام قاسمی نوشت: کمتر از دو هفته از انتصاب بهرام قاسمی به سفیری ایران در فرانسه می‌گذرد و چیزی نمانده است که با ترک مسئولیت سخنگویی، باری دیگر به عنوان سفیر راهی اروپا شود. او که از خرداد 1395 سخنگویی وزارت امور خارجه‌‌ی ایران را عهده‌دار است، اعتقاد دارد اتفاقاتی که در دوران سخنگویی‌اش وجود داشت، نسبت به گذشته، کار را برای سخنگو بیشتر و تا حدی هم سخت‌تر می‌کرد.

قاسمی که خود نیز از طریق اینستاگرام متوجه استعفای دکتر ظریف می‌شود، می‌گوید پاسخی برای رسانه‌ها نداشته است.سخنگوی وزارت امور خارجه در این گفت‌وگو به چالش‌های دوران سخنگویی‌اش، واکنش‌ها به کنوانسیون دریای خزر در داخل، استعفای دکتر ظریف و مواردی از این دست پرداخته است.

* شما پیش از سخنگویی تجربه‌ سفارت در اروپا را داشته‌اید و به زودی نیز راهی فرانسه خواهید شد، این دو تجربه یعنی سفارت و سخنگویی وزارت امور خارجه و ریاست مرکز دیپلماسی رسانه‌ای را چطور با هم قیاس می‌کنید و نگاه و حس شما به هر کدام چگونه است؟
‎قاسمی: هر کدام از این دو مسئولیت به گونه‌ای همسان و همساز نیست و علی‌رغم اشتراکاتی که می‌توانند داشته باشند، تنوع و شکل کار بسیار متفاوت است. در سخنگویی با افکار عمومی و مواضع رسانه‌ای روبه‌رو هستید و مخاطبین شما مردم از هر طبقه و قشری هستند. در عین حال طرف خارجی اعم از دولت‌ها و افکار عمومی جهان هم مواضع و سخن سخنگو را دنبال و آن را تجزیه و تحلیل می‌کنند و به قضاوت می گذارند؛ صدایی رسمی از درون ایران که مواضع رسمی کشور تلقی می شود.

در سفارت، بیشتر با دولت‌ها و سازمان‌های خارجی سخن می‌گویید و احتمالاً گاهی هیچ خبری از آن چه میان شما و طرف خارجی می‌گذرد، درز نمی‌کند. البته در سفارت نیز باید با افکار عمومی آن کشور درارتباط ودر اتخاذ مواضع کوشا باشید و برای معرفی ایران و سیاست‌های آن تلاش کنید؛ ایرانیان مقیم هم بخش مهم دیگری از مخاطبین شما هستند.

در سفارتخانه، سفیر با تعداد محدودی از پرسنل سرو کار دارد که در نهایت مجموعه‌ی چندان بزرگی نخواهند شد و در چارچوب سیاست‌های ابلاغی تهران کار خود را تنظیم می‌کنند. سفرا با یک زمان‌بندی مشخص بر اساس ظرفیت‌های مشترک، آمادگی و توانمندی‌های کشور متوقف‌فیه، کار خود را در حوزه‌های مختلف تنظیم می‌کنند. در سفارتخانه‌ها به کمک همکاران و با آرامش بیشتری می‌توان کار را در زمینه مختلف برنامه‌ریزی کرد و سفیر می‌تواند مبتکر و خلاق باشد و از وقت خود بهتر استفاده کند.

‎در حوزه‌ی سخنگویی نیز عمدتاً کار سخنگویی، دشوار است. در کشوری مثل ایران که دارای تنوع آرا و عقاید است و الزاماً در همه‌ی موارد، یک نگاه مشترک وجود ندارد، این کار سخت‌تر هم خواهد شد. اگرچه در سیاست‌های کلان، وضعیت روشن است اما بین سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف می‌تواند در بسیاری جهات بر اساس وظایف یا شکل کار آن‌ها یک تفاوت دیدگاه وجود داشته باشد. فردی که اصلاً با خارج از ایران کار و تماس و از آنجا شناختی ندارد، ممکن است آثار بعضی مسایل روابط خارجی را چندان احساس نکند. به همین دلیل نیز هر سخن و کلامی را مطرح نماید و آثار خارجی آن را نبیند؛ آن سخن نیز با عکس‌العمل آن دولت مواجه شود و در نهایت این سخنگو است که باید گاهی آن را وصله و پینه کند. در حالی که اگر یک صادرکننده و عالم به مسایل سیاست خارجی، ملی فکر کند، ممکن است خیلی زود متوجه این موضوع شود که شما تغییر رفتاری نسبت به کشور ایکس داشته‌اید یا برعکس و انتقادات نسبت به شما می‌تواند از آنجا تا نهادهای رسمی و ارگان‌های دیگر رخ دهد. ‎سخنگویی عمدتاً کار ساده‌ای نیست؛ حداقل در دورانی که من کار را شروع کردم.

** محمدجواد آذری جهرمی: 10 درصد یک ماه حقوقم را به محرومان می بخشم
وبسایت خبری «شفقنا» طی فراخوان و دعوت از آحاد مردم، مسولان، سیاستمداران و سرشناسان حوزه های مختلف در کمپینی به نام «نوروز مهربانی و همدلی» در گفت و گو با محمدجواد آذری جهرمی در این خصوص نوشت: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در رابطه با کمپین «نوروز مهربانی و همدلی» که به منظور حمایت مردم و مسولان از محرومان جامعه در آستانه سال جدید تشکیل شده است گفت: از رسانه شفقنا که مبدع چنین کمپین هایی توسط یک رسانه به منظور کمک به محرومان است تشکر می کنم و همچنین به سهم خود از کارکنان وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات که ممکن است به لحاظ وضعیت مالی در مضایقه باشند حمایت و تلاش می کنم در صورت امکان در ایام نوروز به دیدار کارگران وزارت خانه رفته و ده در صد یک ماه حقوقم را نیز به محرومان ببخشم.

** رقابت گازی ایران و عربستان به روایت اندیشکده اسرائیلی
وبسایت خبری «فرارو» در گزارشی نوشت: آمریکا و عربستان، هر دو به طور رسمی خواستار تغییر رفتار ایران شده‌اند و نه نظام آن. با این حال، اظهارات آن‌ها، خصوصا در کنفرانس ورشو، که در اواسط ماه فوریه برگزار شد، نشان داد که آن‌ها ممکن است گزینه تغییر رژیم را دنبال می‌کنند. اما یک اندیشکده اسرائیلی در مقاله‌ای مدعی شد که ضعیف نگه داشتن ایران، و نه براندازی نظام آن، منافع عربستان، خصوصا در حوزه توسعه صادرات گاز، را بهتر تامین می‌کند.

به گفته این اندیشکده، اگر منافع گازی عربستان، مبتنی بر مهار بلندمدت ایران است، عملیات هند در بندر چابهار، به تلاش‌ها برای تغییر سیاست منطقه‌ای و دفاعی ایران، فوریت داده است. افراد مسلح پاکستانی، گزارش‌هایی درباره انتقال پول‌های سعودی به مدارس بلوچی منتشر کرده‌اند. در عین حال، یک اندیشکده سعودی به نام، انستیتوی بین المللی مطالعات ایران، طی پژوهشی استدلال کرده است که بندر چابهار برای کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس تهدید مستقیمی ایجاد کرده است به طوری که آن‌ها خواستار اتخاذ «اقدامات فوری متقابل» شده‌اند.

بندر چابهار ایران، حدود 70 کیلومتر با بندر گوادر پاکستان فاصله دارد. هند در چابهار و چین در گوادر سرمایه‌گذاری می‌کنند و اخیرا عربستان هم به جمع سرمایه‌گذاران در بندر گوادر پیوسته است. در پژوهش انستیتوی سعودی آمده است که بندر چابهار یک تهدید است، چون به زیان عربستان، سهم صادرات نفت ایران به هند را افزایش می‌دهد، سرمایه‌گذاری خارجی در ایران را بیشتر می‌کند، درآمد‌های دولت ایران را بالا می‌برد و بنابراین به ایران اجازه می‌دهد که در خلیج فارس و اقیانوس هند اعمال قدرت کند.

پژوهشم**1699**9131

نظر شما