شناسهٔ خبر: 31803191 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

لرستان با طبیعت زیبا، آماده پذیرایی از مسافران نوروزی

خرم آباد- ایرنا - سرزمین گردشگری لرستان با جاذبه های منحصر به فرد طبیعی، آب و هوای چهار فصل، کوه های سر به فلک کشیده و آبشارهای خروشان و پایتخت پل های تاریخی، آماده پذیرایی از مسافران نوروزی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، سرزمین تاریخی لرستان را به دلیل بهره مندی از هزاران اثر باستانی و طبیعی، آبشارهای خروشان و کوههای سربه فلک کشیده را می توان یکی از مهم ترین مناطق باستانی ایران برشمرد.
آثار و بناهای باستانی و تاریخی کشف شده در این استان متعلق به سه دوره پیش از تاریخ، دوره ایران باستان و دوره اسلامی هستند.
برخی از این آثار مانند نقوش و کنده کاری های داخل غارها و اشیا مفرغی و سفالینه ها، دارای قدمتی بیش از 40 هزار سال هستند که حکایت از تاریخ 40 هزار ساله زیست در این دیار دارد.
بیش از 250 غار مسکونی و پناهگاه صخره ای نظیر غارهای پاسنگر گنجی قمری، یافته ، غار کوگان ، گر ارجنه و غار شگفت انگیز کلماکره در نقاط مختلف لرستان، جلوه ای خاص و دیدنی به این دیار بخشیده است.
غارهای منقوش پیش از تاریخ مانند غار هومیان یک ، هومیان دو، میرملاس کوهدشت و دوشه بخش چگنی خرم آباد از دیگر جاذبه های منحصربفرد این دیار هستند.
پنج هزار اثر باستانی منحصر به فرد و سه هزار و 200 اثر باستانی ثبت شده در فهرست آثار ملی نیز بخشی از تاریخ و فرهنگ کهن لرستان می باشد که هر گردشگر خارجی و داخلی را به خود جذب می کند.
بناهای تاریخی شگفت انگیز این استان همچون قلعه فلک الافلاک، پل شکسته، گرداب سنگی، سنگ نبشته و مناره آجری از دیگر بناهایی هستند که در خرم آباد مرکز استان لرستان از عهد ساسانی و پیش از آن در این سرزمین همچون گوهری گرانبها زینت بخش چشمان رهگذران و مردم علاقه مند به تاریخ ایران زمین شده اند.
لرستان با داشتن آب و هوایی متنوع و چهار فصل دارای طبیعتی بسیار زیباست که بهره مندی از آبشارهای بکر و چشم نواز، بخشی از زیبایی های خدادادی این دیار است که در دل کوههای سر به فلک کشیده استان، خودنمایی می کنند.
آبشارهای زیبایی همچون نوژیان ، بیشه، وارک، شوی، آب سفید، چکان، سرکانه و افرینه تنها نمونه هایی از این ظرفیت خدادادی هستند که منظره زیبا و چشم نوازی را به خود اختصاص داده اندو جلوه های بی نظیر طبیعی را به گردشگران این سرزمین نمایش می دهند.

**قلعه فلک الافلاک خرم آباد اثری منحصر به فرد است
قلعه تاریخی فلک الافلاک همچون نگینی در این استان با تاریخی از عهد باستان بر روی تپه ای صخره ای در کنار رودخانه ای خروشان می درخشد.
این بنای تاریخی که با نام قلعه دوازده برجی نیز معروف است بر فراز تپه ای مشرف به شهرخرم آباد واقع شده و چشم هر گردشگر و بیننده ای را به خود جلب می کند.
این بنا براساس شواهد تاریخی مربوط به دوره ساسانیان است که در شهری بنام شاپورخواست در منطقه کنونی خرم آباد و در سده هفتم هجری بنا شده است.
بر همین اساس قلعه فلک الافلاک یا دژ شاپوری در دوره ساسانی کاربرد حکومتی و نظامی داشته و از قرن ششم هجری پس از ساخته شدن شهر فعلی خرم آباد، قلعه بنام فلک الافلاک نامگذاری شده است.
قلعه فلک الافلاک با وسعت تقریبی پنج هزار و 300 متر مربع شامل هشت برج، دو صحن و 300 جان پناه است و ارتفاع بلندترین دیوار آن تا سطح تپه 23 متر است.

**سفیدکوه لرستان؛ تنوع کم نظیر گونه های جانوری و آبشارهای فصلی
منطقه حفاظت شده سفیدکوه با مساحت 69 هزار 500 هکتار واقع در شهرستان خرم آباد در استان لرستان در بین عرض های جغرافیایی 33 درجه و 29 دقیقه و طول جغرافیایی 33 درجه و 19 دقیقه در ناحیه ای کوهستانی با تنوع زیستی بالا، چشم اندازهای زیبایی از جنگل و مراتع کوهستانی ورودهای پر آب در سلسله جبال زاگرس واقع شده است.
در سال 1347 منطقه سفیدکوه به عنوان منطقه شکارممنوع تحت حفاظت قرار گرفت و سپس طی مصوبه شماره 124 شورای عالی محیط زیست (کمیسیون زیر بنائی دولت) در سال 1369 به عنوان منطقه حفاظت شده سفیدکوه به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته است.
از میوه های بهاره سفیدکوه می توان به چاقله بادام و پسته وحشی بانام محلی (قلنگ) و آلوچه اشاره کرد، همچنین از گیاهان دارویی بهاره می توان سرخ پا، پونه وحشی، انشک، گل پر، چای کوهی بانام محلی (گل کنه)، آویشن بانام محلی (ازگو)، بومادران بانام محلی (برنج داس) گل ختمی بانام محلی (هیرو) موسیر بانام محلی (ذیل) و ملیم اشاره کرد.
سفیدکوه لرستان با داشتن 138 گونه جانوری یکی از زیستگاه های با ارزش جانوری غرب ایران محسوب می شود و با تنوع 272 گونه گیاهی یکی از مکان های غنی کشور ازنظر پوشش جنگلی و گیاهی است.

*** میرملاس غار باستانی 12 هزار ساله لرستان
یکی دیگر جاذبه های منحصربفرد تاریخی و گردشگری لرستان، غار باستانی و 12 هزار ساله میرملاس کوهدشت است که نقاشی های موجود در این غار به گفته کارشناسان و متخصصان باستان شناسی در ردیف آثار موجود در غارهای کرکس و لاسکو فرانسه قرار دارد و نماد یکی از کهن ترین آثار و نشانه های زندگی انسان اولیه در کره خاکی است.
این سکونت گاه باستانی در حقیقت به عنوان آیینه ای از زندگی انسان های اولیه و خلق و خوی آنهاست و نقوش صخره ای میرملاس از جمله آثار بی نظیر موجود در کشور است که نشان از دیرینگی و قدمت چندین هزار ساله این دیار دارد.
غار میرملاس در کوه سرسرخین در فاصله 15 کیلومتری شهر کوهدشت واقع شده که به مرور زمان دستخوش تغییرات طبیعی شده ، مملو از نقوشی است که در دو طرف غار و بروی دیوارسایبان حک شده است.
براساس بررسی های باستان شناسان این آثار مربوط به 12 هزار سال پیش است که از سوی انسان های اولیه به تصویر کشیده شده هرچند که به دلیل کم توجهی در نگهداری و قرار گرفتن در معرض عوامل طبیعی و انسانی، تاحدودی از بین رفته است.

***غار کوگان نمونه ای دیدنی از معماری صخره ای در لرستان
غار منحصر به فرد کوگان یکی دیگر از معدود غارهای مصنوعی لرستان است که به دست انسان در دوران مربوط به اشکانی (پارتی) در دل کوهستان های این استان به وجود آمده است که مساحت کلی فضاهای تعبیه شده در آن به حدود 281 متر مربع می رسد.
این غار دژ مانند که تمام آن با حجاری های طاقت فرسا به وجود آمده به استناد سکه هایی که در اطراف آن به دست آمده به دوره اشکانیان تعلق دارد و طی قرون متمادی به عنوان یک محل سکونت دایمی مورد استفاده قرار گرفته است.
غار کوگان در 45کیلومتری خرم آباد مرکز استان لرستان قرار دارد.

**آبشار نوژیان یکی ازمرتفع ترین آبشارهای ایران
این آبشار در 51 کیلومتری جنوب شرقی خرم آباد در بخش پاپی به ارتفاع 95 متر و عرض تاج پنج متر است.
آبشار نوژیان چهل و ششممین اثر ملی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در 27 اسفند 1387 در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.
گردشگاه جنگلی نوژیان بالای کوه تاف قرار دارد که در کوه تاف انواع گیاهان دارویی می رویند و دارای طبیعتی زیبا و دیدنی است.
مردم و گردشگران زیادی برای تماشای این آبشار و برای جمع آوری گیاهان دارویی به این ناحیه می آیند.
دسترسی به این آبشار ازطریق مسیر الیگودرز به شول آباد امکان پذیر است که بهترین راه رسیدن به آبشار چکان از طریق جاده شوسه مورزرین- شول آباد و بهارکار است و راه دیگر که آسفالت است از طریق خرم آباد، سپیددشت، شول آباد می باشد.[

**تونل برفی ازنا
تونل برفی به صورت طبیعی در برف و یخ های دامنه زیبا و سربه فلک کشیده اشترانکوه در منطقه کمندان شهرستان ازنا بوجود آمده است که طول این تونل بیش از 800 متر و ارتفاع آن از کف تونل تا سقف بین 2/5 تا 3 متر می باشد.
این شگفتی بی نظیر حاصل انباشته شدن هزاران تن برف در سال های متمادی در ازنادره در اشترانکوه است.
دره ای زیبا واقع در روستای کمندان ازنا که هر ساله بر اثر ریزش بهمن های سهمگین درون آن توده ای از برف تشکیل می شود و پس از جاری شدن آب ناشی از ذوب برف ها در فصل بهار، تونلی بسیار زیبا در آن به وجود می آید.

**دریاچه گهر نگینی درخشنده در زاگرس
دریاچه گهر یکی از زیباترین دریاچه های ایران زمین در شهرستان دورود واقع شده است که در میان رشته کوه اشترانکوه در استان لرستان با ارتفاع 2350 متر از سطح دریا واقع شده است .
عمق تقریبی گهربزرگ حدود 30 متر و 100 هکتار مساحت دارد.
این دریاچه از لحاظ زیست بوم و محیط طبیعی اهمیت زیادی دارد و به علت نداشتن جاده چندان مناسب تا حد زیادی از خرابی و آلودگی به دست انسان به دور مانده است.

***غار وقت و ساعت، پدیده نادر طبیعت
غار وقت و ساعت یکی از پدیده های شگفت انگیز طبیعت است که در 20 کیلومتری جنوب شهر دورود و محدوده ایستگاه راه آهن چم چید قرار دارد.
این غار در نزدیکی دره ای زیبا به نام دره نگار که از آب رودخانه گهر سرچشمه می گیرد و فضای آن از کانی های آهکی به عرض 7 متر، طول 20 متر و ارتفاع 8 متر تشکیل شده است.
آب چشمه وقت و ساعت در تواتر زمانی حدود یک ساعت قطع و وصل می شود، به گونه ای که پس از یک ساعت قطع آب دوباره از درون چشمه به آهستگی جریان می یابد و چشمه به اوج آبدهی می رسد، سپس میزان آب دهی کم شده و بار دیگر کاملاً قطع می شود.

***آبشار بیشه، زیباترین آبشار کشور
بیش از 50 آبشار بزرگ و کوچک در پهنه استان لرستان وجود دارد که بخش عمده ای از این آبشارها در مسیر رودخانه های این استان قرار گرفته اند که یکی از این آبشارهای بسیار زیبا ودیدنی آبشار بیشه است.
این آبشار در بخش پاپی از توابع خرم آباد واقع شده و آب و هوای مناسب و سرسبزی اطراف آبشار و چشم انداز کوههای اطراف سالیانه پذیرای مهمانان و مسافران زیادی از مناطق مختلف کشور است.
فاصله این آبشار تا شهرستان دورود که یکی از مسیرهای ارتباطی آن است 30 کیلومتر است و امکان برقراری ارتباط در این مسیر فقط از طریق راه آهن میسر است و راه ارتباطی آن با خرم آباد از طریق ایستگاه سپیددشت می باشد.
ارتفاع آبشار بیشه 48 متر تا نقطه برخورد با زمین و 10متر نیز از آنجا تا وصل شدن به رودخانه سزار است.
این آبشار در موقعیت عمومی استان، در منطقه‎ای کوهستانی و دامنه‎های رشته کوه زاگرس قرار گرفته است، در شرق آبشار تپه‎های کلاه کوه و در شمال کوه ازگن، به آن مشرف هستند.
همجواری این آبشار با چندین مجموعه زیبا همچون جنگل های پهناور بلوط، روستای زیبای بیشه و چشم انداز ایستگاه راه آهن بیشه و از طرفی هوای خنک و با طراوت، سرسبزی و شادابی کوه های بلند و دلنشین، بیشه را به یک منطقه دیدنی و جذاب برای گردشگران تبدیل کرده است.
مسیر دسترسی به آبشار بیشه از طریق راه آسفالته از خرم آباد به طول 65 کیلومتر واز کنار ایستگاه قطار می گذرد که برای رسیدن به آن باید مقداری پیاده روی کرد تا به آبشار رسید.
در پائین ایستگاه و در دل درختان بلند جویبارهای صاف و زلال، اقامتگاه های چوبی و زیبائی در اختیار گردشگران قرار می گیرد.

***تالاب های لرستان
تالابهای 11 گانه شهرستان پلدختر از جمله دیگر جاذبه های طبیعی لرستان هستند که به ویژه در فصل بارندگی زیبای خاصی به منطقه می بخشند و علاوه بر این، تالابها مامن و زیستگاهی مناسب برای انواع پرندگان ، آبزیان و پرندگان بومی ومهاجر می باشد.
در این میان هفت تالاب در منطقه آهکی در شرق رودخانه کشکان کبیر کوه قرار دارند و همچنین تالاب بیشه دالان در جنوب شهرستان بروجرد وتالاب سیلاخور در شمال غربی شهرستان دورود قرار دارد.
تالابهای تکانه، بلمک، لفانه، پیکه و تالاب کبور از جمله تالابهی فصلی و دائمی لرستان هستند که هر ساله با وجود پرندگان و آبزیان در منطقه، حیات وحشی زیبا و دل انگیز را به تصویر می کشند.

*** شیرز؛ دره ای حیرت انگیز در کوهدشت
دره حیرت انگیز شیرز با جاذبه های گردشگری بکر و شگفت انگیز، چشمه ها، آبشارها و درختان وحشی پر میوه اش در بخش زردلان و در منطقه ای به نام اولاد قباد شهرستان کوهدشت قرار دارد که دارای طبیعتی زیبا، چشمه های جاری با آب فراوان، صخره های تندوتیز و میوه های وحشی فراوان است.
در این تنگه شگفت انگیز درخت های کوهی میوه از جمله انگور، انجیر و گلابی وجود دارد، مجسمه ها و آثار تاریخی منحصربه فردی در غارهای این تنگه کشف شده است که نشان از تاریخ کهن این دیار دارد.
آب وهوای سرد و کوهستانی این منطقه پوشش گیاهی و جنگلی بکری به وجود آورده و از پوشش جانوری خوبی برخوردار است که عظمت طبیعت را می توان در دل این تنگه دید و با تمام وجود به آرامشی عجیب رسید.
کوه ها، صخره های منحصربه فرد، پوشش گیاهی و جنگلی زیبا، طبیعت دل انگیز و آبشارهای متعدد که از دل این تنگه بیرون می آید زیبایی خاصی به این دره تنگ و صخره ای بخشیده است.

***دریاچه فیروزه ای کیو خرم‌آباد
این دریاچه به عنوان تنها دریاچه درون شهری ایران یکی از منحصربه فردترین و زیباترین دریاچه‌های خود جوش استان لرستان و غرب کشور است که در شمال غربی شهر خرم‌آباد و در کنار بوستانی به همین نام واقع شده است و آب این دریاچه از سرچشمه‌های موجود در مخمل‌کوه از طریق چشمه‌های کف دریاچه تامین می‌شود.
مساحت دریاچه کیو حدود هفت هکتار و عمق آن در نقاط مختلف دریاچه بین سه تا هفت متر متغییر است و این دریاچه مکان زیبایی برای تفریح خانواده‌ها و جوانان برای قایق‌سواری و انجام ورزش‌های آبی است.
کیو در گویش لری مردمان خرم‌آباد به معنی رنگ کبود و آبی تیره است و دلیل نامگذاری آن به نام کیو نیز به خاطر رنگ دریاچه به هنگام پرآبی است که به دلیل زلالی آب و وجود گونه‌های گیاهی در آن رنگ کبودی را به خود می‌گیرد.
این دریاچه از ارزش‌های توریستی درون شهری برخوردار است و به لحاظ ویژگی‌های خاص خود می‌تواند به عنوان یکی از مراکز جذب توریست تبدیل شود.
در کنار این دریاچه امکانات تفریحی، شهربازی و چشم‌انداز زیبایی وجود دارد، دریاچه نیلی رنگ کیو به شهر جلوه خاصی داده و در کنار جاذبه‌های تاریخی فراوان در دره خرم‌آباد و چشمه‌های پر آب خرم اباد را در ردیف یکی از شهرهای زیبای توریستی قرار داده است.
این دریاچه علاوه بر زیبایی‌های چشمگیر، زیستگاهی مناسب برای جانوران آبزی و پرندگان بومی و مهاجر نیز است، در حال حاضر، شرایط دریاچه طبیعی کیو به گونه‌ای است که سطح آب دریاچه به دلیل فعالیت چشمه‌های تامین کننده، آن به صورت لحظه‌ای در حال افزایش است و ارتفاع آب در دریاچه به سرعت افزایش می‌یابد.

** 142 واحد اقامتی در لرستان وجود دارد
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری لرستان اظهار داشت: 142 واحد اقامتی از جمله هتل، مهمانپذیر، اقامتگاه بوم گردی سفره خانه های سنتی و مجتمع های خدماتی بین راهی در این استان وجود دارد که به مسافران خدمات لازم را ارائه می دهند.
سید امین قاسمی با بیان اینکه اکنون یک هزار و 990 تخت در مراکز اقامتی لرستان وجود دارد افزود: 22 هتل با ظرفیت یکهزار و 705 تخت و 10 مهمانپذیر با ظرفیت 290 تخت در سطح استان لرستان فعال هستند.
وی اضافه کرد: این استان دارای 15 سفره خانه سنتی و پنج مجتمع گردشگری است و موافقت نامه اولیه برای ایجاد 9 مکان گردشگری جدید نیز در لرستان صادر شد.

*** برای نخستین بار در این استان سوت قطار گردشگری به صدا در می آید
قاسمی گفت: پس از بازدید رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از مسیر راه آهن لرستان اولین قطار گردشگری استان در 12 اسفند ماه سال جاری رونمایی و در 29 اسفند به مقصد لرستان حرکت می کند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان افزود: قطار گردشگری لرستان شامل ریل باس مدرن با ظرفیت 336 صندلی در چهار واگن و طی مسافت 74 کیلومتر با مبدا شهرستان دورود تا ایستگاه کشور در ایام نوروز با عبور از 19 ایستگاه رفت و برگشت و بلاک های بین ایستگاهی است.
قاسمی اظهار داشت: آبشارهای زیبای بیشه، آب گرمه، عیدانه، چلوه های بی نظیری از زندگی روستایی در آب شباندر، چشمه آب درمانی گوگردی چم سنگر، شاهکار مهندسی صنعت حمل و نقل ریلی در ایستگاه سپید دشت در کنار رودخانه خروشان سزار، کوه های سربه فلک کشیده، تونل ها و پل های راه آهن ثبت شده در فهرست آثار ملی از جمله جلوه های ویژه و جاذبه های گردشگری در مسیر حرکت این قطار گردشگری است.
وی ادامه داد: اقامت در اقامتگاه های بوم گردی، طبخ و سرو غذاهای بومی و اجرای موسیقی محلی در طی این مسافرت ریلی در کنار بازدید از آثار تاریخی شهرهای خرم آباد و بروجرد مانند قلعه فلک الافلاک، مساجد تاریخی بروجرد و جاذبه های گردشگری الیگودرز از برنامه های بسته گردشگری این قطار به همت شرکت حامی گشت گهر و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان است.

** اعتبارات حوزه گردشگری این استان در سال جاری نسبت به سال گذشته 2 برابر بود
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان بیان کرد: اعتبارات گردشگری این استان در سال جاری نسبت به سال گذشته 2 برابر شده است.
قاسمی با اشاره به کمبود اعتبارات در دستگاه های اجرایی و گستردگی خدمات افزود: در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان تلاش می شود نواقص موجود برطرف شود.
وی اظهار داشت: در سال جاری حضور گردشگر در استان نسبت به سال های گذشته بیش از 2 برابر بوده است و با برنامه ریزی های انجام شده تلاش می شود نوروز امسال نیز شاهد حضور گردشگران در لرستان باشیم.

** پیش بینی اسکان 11 هزار مسافر نوروزی در مدارس لرستان
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان نیز گفت: امکانات لازم برای پذیرش 11هزار مسافر نوروزی در مدارس و خانه های معلم استان تدارک دیده شده است.
رضا زینی وند مقدم در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: 2 هزار و 100 اتاق ، مراکز رفاهی خانه معلم ،پردیس های دانشگاه فرهنگیان و اردوگاه های دانش آموزی در سطح استان میزبان مسافران نوروزی خواهند بود.
وی اظهار داشت: در فرصت باقیمانده نقایص موجود برطرف وبا فراهم آوردن شرایط مناسب به معرفی فرهنگ، آداب و رسوم استان لرستان پرداخته می شود.
زینی وند مقدم ادامه داد: تعداد 11 پایگاه اسکان با 210 آموزشگاه و ظرفیت 2 هزار و 100 اتاق پذیرای 11 هزار نفر در ایام نوروز 98 خواهد بود.
وی افزود: بیشترین حجم اسکان دستگاههای اجرایی در سال گذشته مربوط به آموزش و پرورش است که با آماری حدود 3 هزار و 437 خانوار رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.
وی گفت: استان لرستان موفق به کسب رتبه اول در غرب کشور و در رتبه بندی کلی موفق به کسب رتبه 10 کشور شده است.
7274/6060

نظر شما