شناسهٔ خبر: 31801880 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تحقق ماموریت کمیته تامین ارتباطات مناسبت‌های ملی و مذهبی ؛

نوروز 98 با یک ارتباط فراگیر

تهران-ایرنا- کمیته تامین ارتباطات مناسبت‌های ملی و مذهبی که در گذشته آن را به نام کمیته تامین ارتباطات اربعین می‌شناختیم، از سال گذشته با دستور وزیر ارتباطات به یک دبیرخانه دائمی تبدیل شد تا در روزهای مناسبتی و شلوغ، با تقویت زیرساخت‌ها کاری کند تا «ارتباط» قطع نشود.

صاحب‌خبر -

در تمام روزهای شلوغ سال که موجب تجمع مردم می‌شود زیرساختها باید به گونه ای تامین باشد که ارتباط افراد برای تماس تلفنی و دیتا قطع نشود.
معاون فنی مدیرعامل شرکت زیرساخت روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا تاکید کرد که قرار است با عزمی جزم در تمام روزهای نوروز و البته روزهای شلوغ دیگر سال کاری کند تا ارتباط لحظه‌ای قطع نشود.
«اسماعیل رادکانی» در خصوص فعالیتهای این کمیته توضیح داد: از سال گذشته یک دبیرخانه دائمی برای تامین ارتباطات مناسبت‌های ملی و مذهبی تشکیل شد که از آن زمان تاکنون جلسات آن به صورت هماهنگ با حضور تمام اپراتورها و سازمان تنظیم مقررات و استان‌ها تقریبا ماهی مرتبه برگزار می‌شود. البته گاهی شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که این جلسات ممکن است حتی به صورت روزانه نیز برگزار شود. بخشی از نیازهایی که اپراتورها از شرکت زیرساخت داشتند، که از ماه‌ها قبل به ما ابلاغ شد و ما سعی کردیم تمام آن نیازها را تامین کنیم.
او با اشاره به این که سبک زندگی افراد و به دنبال آن شکل مسافرت‌ها عوض شده است، گفت: امروز ما به نحوی رومینگ دیتا را داریم، یک زمانی بود که باید حجم تماس‌های تلفنی را کنترل می‌کردیم اما امروزه باید برای حجم دیتا و اینترنت مورد نیاز، ظرفیت‌سازی کنیم و الان می‌توانیم اعلام کنیم این اتفاق رخ داده و مردم برای به اشتراک گذاشتن لحظات شیرین سفرشان با خانواده مشکلی نخواهند داشت.
معاون فنی مدیرعامل شرکت زیرساخت در ادامه گفت: با هماهنگی که امسال بین اپراتورها ایجاد شده، رومینگ ملی در سطح ُویس و دیتا سراسری را در کشور داریم، این کار هیچ هزینه اضافی نیز برای مشترکین نخواهد داشت.
وی درباره پوشش ارتباطی شهر مشهد نیز گفت: تا امسال یک اپراتور در اطراف حرم مطهر رضوی (ع)، پوشش مناسبی برای ارائه خدمات داشت اما نوروز 98 ارتباط در این منطقه با هر دو اپراتور بزرگ کشور برقرار خواهد بود و امیدواریم در این ایام هیچ مشکل خاصی پیش نیاید.
او در ادامه گفت: در این ایام تعامل مناسبی بین مراکز عملیات شبکه اپراتورها (ناک)، مخابرات، مراکز فنی شرکت زیرساخت برقرار است و اگر احیانا مشکل و اضطراری برای یکی از اپراتورها به وجود بیاید، تمام مجموعه هایی که به نوعی درگیر برقراری ارتباط هستند، برای از بین بردن آن مشکل با یکدیگر همراه شوند تا شاهد کمترین افت سرویس باشیم.
وی افزود: برای شرایط خاص ترتیبی اتخاذ شده تا افراد متخصص بتوانند در کمترین زمان هم در جریان موضوع قرار بگیرند و با حضور به موقع‌شان مشکل را حل کنند.
اگر ایام نوروز برای برقراری ارتباط مشکلی داشتید، کافیست با پشتیبانی اپراتورها تماس برقرار کنید. رادکانی با اعلام این خبر گفت: اپراتورها معمولا راه‌های تماس با پشتیبانی را اعلام می‌کنند و مردم می‌توانند با مرکز پشتیبانی آن‌ها تماس بگیرند.
اگر مشکل به جاهای دیگری غیر از آن اپراتور نیز برگردد، با تمهیدات در نظر گرفته شده، می‌توان آن‌ها را حل کرد.
افزایش ظرفیتی که از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت برای ایام نوروز در نظر گرفته شده است، بیش از سال‌های قبل است. رادکانی با اعلام این خبر به ایرنا گفت: با توجه به این‌که پیش‌بینی می‌شود در نوروز 98، مسافرت‌های نوروزی بیشتر به سمت سفرهای داخلی میل کند، هر نیازمندی که به زیرساخت وجود داشته را از قبل پیش‌بینی و آن را تامین کرده‌ایم. اگر به هر دلیلی نیاز به ایجاد ظرفیت بیشتر باشد، بلافاصله آن را انجام می‌دهیم.
وی افزود: برای ایام نوروز، بوروکراسی‌های اداری معمول را کنار گذاشته‌ایم و سعی می‌کنیم نیازمندی‌‎های اپراتورها را به صورت تلفنی تامین کنیم.
علاوه بر هموطنانی که سفرهای داخلی می‌روند، تعدادی نیزعازم سفرهای خارجی هستند که تامین زیرساخت ارتباطی آن‌ها نیز از وظایف شرکت زیرساخت به شمار می‌رود. طبق پیش‌بینی‌های ما در آن زمینه نیز مشکلی به وجود نخواهد آمد.
خصوصا این که تعداد زیادی از هموطنان ما در این مدت عازم عراق هستند و نیاز به برقراری ارتباط بیش از پیش احساس می‌شود.
قطع و وصل شدن‌های اینترنت و تماس تلفنی در جاده‌ها مسئله‌ای است که معمولا همه آن را تجربه می‌کنند. با توجه به در پیش بودن سفرهای نوروزی و شلوغی جاده‌ها، این سوال مطرح می‌شود که آیا ظرفیت‌سازی مورد نیاز، صورت گرفته است یا نه؟
مسئول کمیته تامین ارتباطات مناسبت‌های ملی و مذهبی در پاسخ به این سوال گفت: ظرفیت‌سازی که ما انجام داده‌ایم شامل پوشش جاده‌ای هم می‌شود، شاید در برخی نقاط کشور این پوشش‌دهی به اندازه نقاط تمرکز مردم مانند جاده‌های منتهی به شمال، جنوب، یا مشهد نباشد. شناسایی نقاط تمرکز بر اساس محاسبات و برآوردهای اپراتورهای تلفن انجام می‌شود، ما نیز بر اساس محاسبات آن‌ها، ظرفیت‌های لازم را ایجاد می‌کنیم.
وی با اشاره به این‌که ظرفیت پوشش‌دهی به حدی است که به بالن ارتباطی نیازی نیست، گفت: پایداری ارتباط حتی تا نقاط صفر مرزی نیز ایجاد شده است و نیاز به استفاده از بالن‌های ارتباطی نیست، هر چند برای مواقع اضطراری پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده‌ایم.
او در پایان گفت: مشترکان تلفن همراه که نیاز به رومینگ دارند، می‌توانند از طریق بسته‌های اینترنت موبایلی که از اپراتور خودشان خریداری کرده‌اند از سرویس سایر اپراتورها استفاده کنند، البته استفاده از این سرویس، نیازمند فعال‌سازی دیتا رومینگ گوشی مشترک است.
فقط مشترکان باید این نکته را در نظر بگیرند، در مناطقی که پوشش USO روستایی (طرح خدمات عمومی الزامی) وجود دارد، هزینه رومینگ مشترک بالاتر از تعرفه است.
البته این مسئله از طریق پیامک به مشترک اعلام می‌شود و بهتر است مشترکان زمانی که تصمیم به استفاده از رومینگ دارند، حتما به این نکته دقت کنند.
علمی **9207** 1055

نظر شما