شناسهٔ خبر: 31797542 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

اهداف و پیام‌های حملات موشکی غزه به تل‌آویو

رژیم صهیونیستی اعتراف کرده است که سامانه گنبد آهنین در رهگیری دو موشکی که جمعه شب از نوار غزه به تل‌آویو شلیک شده، ناکارآمد بوده و با شکست مواجه شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری قدس(قدسنا) به نقل از الاخبار، جمعه گذشته به جای برگزاری راهپیمایی بازگشت، آسمان غزه شاهد تجاوز گسترده رژیم صهیونیستی با حدود صد حمله رژیم صهیونیستی بود که بنا به ادعای تل‌آویو در واکنش به دو حمله موشکی که در تل‌آویو سقوط کرد، انجام شده است.

 

حمله موشکی نیروهای مقاومت فلسطین به تل‌آویو از سوی هر گروهی که صورت گرفته باشد، حتی اگر به عنوان یک خبر زودگذر از رسانه‌های مختلف پخش شود و مورد توجه قرار نگیرد، اما قطعا در انتخابات پارلمانی آینده رژیم صهیونیستی مورد توجه قرار خواهد گرفت و در هر اقدام تنش‌آفرین ضد نوار غزه نیز مورد بررسی خواهد بود.

 

از سوی دیگر رژیم صهیونیستی اعتراف کرده است که سامانه گنبد آهنین در رهگیری دو موشکی که جمعه شب از نوار غزه به تل‌آویو شلیک شده، ناکارآمد بوده و با شکست مواجه شده است.

 

این در حالی است که شلیک این دو موشک به تل‌آویو موجب ایجاد ترس و وحشت در میان سیاستمداران رژیم صهیونیستی شده است. بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم در واکنش اولیه به پرتاب این دو موشک از سوی نوار غزه، نشست فوری با مسئولان وزارت جنگ این رژیم برگزار کرد.

 

بر اساس اظهارات شاهدان عینی صدای حاصل از اصابت موشک در مناطقی از تل‌آویو به گوش رسیده و زنگ‌های آژیر هشدار در سرتاسر تل‌آویو به صدا درآمده و حالتی از ترس و وحشت در میان صهیونیست‌ها ایجاد کرده است، شهرداری تل‌آویو نیز اعلام کرده درهای پناهگاه‌ها به روی شهرک نشینان صهیونیست گشوده شده است. در همین حال به رغم فضای رعب و وحشت درمیان شهرک نشینان رژیم صهیونیستی وزارت آموزش و پروش این رژیم اعلام کرده است که مدارس تعطیل نشدند.

 

با انتشار خبر پرتاب دوموشک از سوی نوار غزه به تل‌آویو جنبش‌های حماس و دیگر گروه‌ها و جنبش‌های مقاومت فلسطینی از جمله گردانهای عزالدین قسام و جهاد اسلامی اعلام کردند که هیچ مسئولیتی در پرتاب این موشک‌ها به تل‌آویو نداشتند و این پرتاب درست در زمانی صورت گرفت که سران و فرماندهان جنبش حماس در نشستی با تیم مصری حضور داشتند که به منظور میانجیگری به غزه سفر کرده بودند و بلافاصله پس از اعلام اصابت دو موشک به تل‌آویو به درخواست رژیم صهیونیستی از نوار غزه خارج شدند.

 

نکته قابل توجه در این حمله موشکی ناتوانی سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین رژیم صهیونیستی در رهگیری موشک‌های فلسطینی و حمایت از شهر تل‌آویو و غوش دان است. این شکست هیچ توجیهی در ارتش اسرائیل نمی‌تواند داشته باشد. علاوه بر اینکه این شکست می‌تواند در محاسبات طرف فلسطینی نیز مورد توجه قرار گرفته و نگرانی‌های بیشتری را به ساکنان سرزمین‌های اشغالی به ویژه اهالی تل‌آویو وارد کرده و آنها را نسبت به پیامدهای هرگونه درگیری فراگیر وحشت زده کند.

 

نکته دیگر این که رژیم صهیونیستی با وجود تهدیدهایی که ضد گروه‌های مقاومت فلسطین مطرح می‌کند، در حال حاضر آمادگی لازم برای آغاز حمله نظامی علیه غزه را ندارد، چرا که در غیر این صورت می‌توانست از موشک‌های مذکور به عنوان بهانه‌ای برای توجیه حملات خود استفاده کند.

 

رأی الیوم نیز در مطلبی با اشاره به حملات موشکی به تل آویو و متعاقب آن حملات ددمنشانه هوایی رژیم صهیونیستی به غزه آورده است: برای ما دشوار است که روایت اسرائیلی‌ها مبنی بر اینکه موشک‌های شلیک شده به تل آویو اشتباهی بوده را بپذیریم. چرا این اشتباه باید الان رخ دهد؟

 

این رسانه می‌نویسد: شلیک این موشک‌ها خواه اشتباهی یا عمدی بوده باشد، اهدافی را محقق کرد و پیام بسیار مهمی را به اسرائیلی‌ها و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم ارسال کرد که عبارتند از؛

 

اول، شکست گنبد آهنین در مقابله با دو موشک شلیک شده و موفقیت آنها در رسیدن به تل آویو. اسرائیل اذعان کرده است که این موشک‌ها در اراضی بایر فرود آمده و تلفات انسانی و خساراتی نداشته است و مفهومش این است که سامانه بازدارنده اسرائیل در حال از بین رفتن است.

 

دوم، به صدا درآمدن آژیر خطر در تل آویو و گشوده شدن پناهگاه‌ها و ایجاد حالت رعب و وحشت برای اولین بار از زمان جنگ ۲۰۱۴ غزه.

 

سوم، درست است که جنگنده‌های اسرائیلی حملاتی به غزه به عنوان اقدام تلافی جویانه انجام دادند و ۱۰۰ هدف را زدند اما همه این مراکز خالی بودند و فقط چهار زخمی برجای گذاشت و مفهومش این است که نتانیاهو از بحرانی‌تر شدن اوضاع هراس دارد و نگران است که موشک‌های دقیق‌تر شلیک شود.

 

رأی الیوم در ادامه نوشت: نتانیاهو به خوبی می‌داند که هر حمله گسترده ضد غزه با واکنش زلزله وار روبرو خواهد شد به ویژه که انتخابات این رژیم در نهم ماه آینده میلادی در راه است و رقبای سرسختی را دارد.

 

انتهای پیام/م.ق/

نظر شما