شناسهٔ خبر: 31796696 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ خبر داد

کاهش ۳ درصدی تلفات رانندگی در تهران در یازده ماه

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت: در یازده ماه اخیر شاهد کاهش ۳ درصدی تلفات رانندگی در تهران بوده ایم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص تمهیدات ترافیکی نوروز ۹۸ اظهار داشت: در ۱۱ ماهه نخست امسال تلفات انسانی در حوادث رانندگی ۳ درصد یعنی معادل ۱۸ نفر و تصادفات جرحی هم ۵ درصد کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: ظرفیت معابر و تعداد خودروها در اختیار پلیس نیست اما پلیس در خصوص انضباط بخشی، برخورد با تخلفات ساکن، رسیدگی به موقع به تصادفات و خرابی ها اقدام لازم را انجام میدهد.

وی گفت در ۱۱ ماه امسال ۶۰۵ نفر جان خود را از دست دادند که ۵۲ درصد کشته شده ها مربوط به حوادث بزرگراهی هستند.

سردار مهماندار تصریح کرد: مهمترین علت تصادف در تهران ۴۶ درصد به علت عدم توجه به جلو است که استفاده از موبایل به آن دامن می زند.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: سهم تخطی از سرعت مطمئنه در بروز تصادفات ۲۱ درصد بوده است.

وی به سهم تصادفات عابرین پیاده پرداخت و افزود: سهم تصادفات عابران پیاده در سال گذشته 30 درصد بوده که امسال متاسفانه افزایش یافته و به ۴۶ درصد رسیده است.

وی گفت: طرح ترافیک و زوج و فرد از ۲۹ اسفند تا پایان روز ۱۶ فروردین متوقف خواهد شد و از روز شنبه ۱۷ فروردین ماه طرح ترافیک و زوج و فرد مانند روال گذشته در سال ۹۷ اجرا خواهد شد البته تا اول تیرماه.

سردار مهماندار اظهار داشت: در تهران بیش از 4میلیون خودرو پلاک گذاری شده است  و هر روز بیش از یک میلیون خودرو از شهرستان های اطراف وارد تهران می شود؛ طبق امار فقط 500هزار خودرو از سمت غرب و کرج وارد شهر تهران می شود.

وی گفت: یکی از مشکلات ترافیکی و آلودگی شهر تهران خودروهای شخصی است؛ خودروهای شخصی که اغلب تک سرنشین هستند و 40درصد در حمل و نقل شهر تهران نقش دارند اما در زمان پیک ترافیک و عصرها 67درصد سطح معابر را اشغال می کنند.

وی گفت: لازم است زیر ساخت های حمل و نقل عمومی مانند مترو گسترش پیدا کند.

مهماندار تصریح کرد مأموران پلیس راهور وظایف خود را برای رسیدگی به تصادفات و خرابی انجام می دهند چرا که هر واحد تاخیر ایجاد شده 5برابر به زمان سفر افرادی که پشت ترافیک هستند اضافه می کند به همین دلیل همکاران پلیس راهور در تلاش هستند به تصادفات و خرابی به سرعت رسیدگی کنند. 

رییس پلیس راهور فاتب افزود:  برخی خودروها در زمان تصادفات غیر قابل حرکت هستند به همین دلیل نیاز است شهرداری تهران معاونتی به نام سازمان خدمات بزرگراهی در نظر بگیرد که دارای جرثقیل های مستقل باشد و بتواند به سرعت به کمک پلیس در تصادفات بیاید.

وی بیان کرد: زمانی که وضعیت اقتصادی بد می شود رانندگان از دیگر شهرستان ها برای امرار معاش به تهران برای مسافرکشی می ایند که با کمک پلیس پیشگیری این رانندگان را ساماندهی کردیم.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: بزرگراه های شهر تهران اساسا شباهتی به معابر شهری ندارند و بیشتر شبیه جاده های برون شهری هستند به همین دلیل نیاز است سرعت در بزرگراه ها مدیریت شود که با نصب علائم رانندگی می تواند این کار را انجام داد.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ گفت:605نفر در تصادفات در تهران جان خودرا از دست دادند که 52درصد این کشته ها در بزرگراه جان خود را از دست دادند. 

سردار مهماندار گفت: 46درصد علت تصادفات عدم توجه به جلو است که علت اصلی عدم توجه به جلو توسط رانندگان استفاده از موبایل و وسایل مشابه است.

وی گفت: تخطی از سرعت مطمئنه 21درصد علت تصادفات بود.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ بیان کرد: سال گذشته سهم عابران پیاده در تصادفات 30درصد بود که امسال افزایش و به 46درصد رسیده است و این عدد نشان می دهد که عابران از محل های مجاز از عرض معابر تردد نمی کنند.

سردار مهماندار بیان کرد:در 11ماه سال 97 سهم موتور سیکلت سواران در تصادفات 37درصد بود.

وی گفت:از 605فوتی تصادفات 89درصد مرد و 11درصد زن بودند.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرد: 34درصد فوتی های تصادفات در سر صحنه، 11درصد در حین انتقال و 55درصد در بیمارستان ها بوده است که از این آمارها می توان دو نتیجه گرفت که یا کار اورژانس خوب بوده که توانسته مجروحان را به سرعت به بیمارستان انتقال دهد و یا اینکه خدمات بیمارستان ها مناسب نبوده که تعداد کشته ها در بیمارستان ها افزایش داشته است.

وی افزود: 49درصد تصادفات فوتی شهر تهران در روز و 51درصد در شب بوده است.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: طرح نوروزی ترافیکی از 25اسفند شروع و تا 17فرودین ماه ادامه دارد و در این طرح سعی کردیم ترافیک در اطراف مراکز خرید را مدیریت کنیم.

سردار مهماندار تاکید کرد:طرح ویژه ای هم برای تخلفات حادثه ساز در شب ها داریم و به هیچ عنوان در برابر این تخلفات اغماض نمی کنیم و خودرو توقیف خواهد شد و حتی برای متخلفان پرونده قضایی تشکیل می دهیم.

وی گفت:در این ایام طرح تست سلامت رانندگان از جمله تست الکل گرفته می شود و سیستم قضایی کشور نیز در برابر رانندگی در وضعیت مستی به شدت برخورد می کنند و برای این تخلف علاوه بر حد شرعی،21روز توقیف خودرو در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: در ترافیکی نوروزی 50دوربین کنترل ترافیک سیار در نظر گرفتیم و رانندگان توجه داشته باشند سرعت در بزرگراه های شمالی-جنوبی و جنوبی-شمالی 80کیلومتر و در بزرگراه های شرقی-غربی و غربی-شرقی 90کیلومتر است.

وی در رابطه با پارکومتر ها در روزهای تعطیلات نوروز گفت: وضعیت به کار گیری پارکومترها با شهرداری تهران است و اگر پارکومتر ها در ایام نوروز خاموش باشند ما هم اعمال قانون نمی کنیم.

سردار مهماندار گفت: ما به شهرداری تهران گفته ایم هر طرحی که به جریمه ختم می شود حتما به پلیس اطلاع دهد.

وی گفت: افراد برای ورود به محدوده طرح ترافیک به دلیل اینکه الودگی ایجاد می کند باید هزینه ای پرداخت کند که باید این هزینه را یا از قبل پرداخت کند یا به حساب شهروندی واریز کنند اما فردی که قبلا طرح خریداری کرده است جریمه نمی شود و فردی که بدون مجوز وارد می شود جریمه خواهد شد.

وی گفت:یکی از خطرناک ترین بزرگراه های شهر تهران بزرگراه شهید یاسینی  است زیرا وسائل نقلیه سنگین وارد ان می شود و بعد از ان بزرگراه امام علی (ع) به دلیل شیب طولی زیاد و عدم وجود پهلوگاه در این بزرگراه است.

سردار مهماندار بیان کرد: بزرگراه شهید بابایی نیز در رتبه بعدی پر تصادف ترین بزرگراه های تهران قرار دارد.

رئیس پلیس راهور تصریح کرد: در سال 97حدود 11درصد میزان توقیف خودرو افزایش پیدا کرده است و در رابطه با تست مثبت الکل نیز 53درصد رشد داشتیم.

وی گفت: به شهروندان توصیه می کنم از مسیریاب های داخلی استفاده کنند و اما استفاده دیداری از این اپلیکیشن ها برای راننده غیر مجاز و تخلف است و رانندگان می توانند از سیستم صوتی این نرم افزار ها استفاده کنند.

سردار مهماندار در خصوص پولی شدن تونل های شهر تهران گفت: پولی کردن معابر نیازمند مصوبه شورای ترافیک شهر تهران است که رییس ان شهردار تهران است و تا امروز هیچ مصوبه برای تصویب در خصوص پولی شدن  معابر و تونل ها به شورای ترافیک شهر تهران واصل نشده است البته این کار نیازمند توسعه زیر ساخت هایی مانند مترو و حمل و نقل عمومی است.

وی در خصوص جریمه کردن عابران پیاده متخلف گفت: در تمام دنیا جریمه کردن عابران پیاده مشکل است و واقعیت این است که ما هیچ اموزشی نسبت به عابران پیاده نداشته ایم.

انتهای پیام/

نظر شما