شناسهٔ خبر: 31793695 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

جلسه محرمانه و اضطراری کاخ سفید درباره افغانستان

صاحب‌خبر -

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، دیروز در جلسه‌ای محرمانه با شماری از اعضای امنیتی کابینه‌اش، درباره افغانستان به رایزنی پرداخت؛ این جلسه یک روز پس از انتقادهای کم‌سابقه یک مقام بلندپایه افغان از زلمی خلیل‌زاد، و همچنین در پی دور دیگری از گفت‌وگوهای آمریکا با طالبان برگزار شد.
آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام کاخ سفید گزارش داده است که در جلسه روز جمعه (به وقت محلی) که در اتاق امن پنتاگون موسوم به «تانک» برگزار شد؛ «مایک پنس» معاون رئیس جمهور، جینا هسپل، رئیس سی‌آی‌ای، مایک پومپئو، وزیر خارجه، جان بولتون، مشاور امنیت ملی، و چند تن دیگر حضور داشتند. کاخ سفید هنوز واکنشی به گزارش آسوشیتدپرس ابراز نکرده است. خبر برگزاری این جلسه سه روز پس از پایان تازه‌ترین گفت‌وگوهای آمریکا و طالبان منتشر شد.پنجمین دور گفت‌وگوهای «زلمی خلیل‌زاد» نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان، با نمایندگان ارشد گروه طالبان روز سه‌شنبه پس از ۱۳ روز در دوحه، پایتخت قطر، به پایان رسید. دولت افغانستان که با وجود اصرارش همواره از حضور در این گفت‌وگوها محروم بوده، در روزهای اخیر لحنی منتقدانه‌تر از گذشته بروز داد و در تازه‌ترین مورد نیز انتقادهای خود را متوجه شخص زلمای خلیل‌زاد کرد. «حمدالله محب» مشاور امنیت ملی افغانستان که به واشنگتن سفر کرده بود، روز پنج‌شنبه وزارت خارجه آمریکا را به تلاش برای به حاشیه راندن و نامشروع ساختن حکومت افغانستان متهم کرد و شخص زلمی خلیل‌زاد را نیز متهم کرد که «در پی مقاصد شخصی خود است». این مقام امنیتی افغانستان با اشاره به این که «زلمی خلیل‌زاد» «دو بار در تلاش بود که در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود» گفت: «تصور فعلی بین سیاستمداران افغانستان این است که هدف از گفت‌وگو‌های آمریکا با طالبان، احتمال «برقراری یک حکومت موقت» به رهبری خلیل‌زاد است.»
گفته‌های این مقام افغان بلافاصله با واکنش مقام‌های آمریکایی روبه‌رو شد و «رابرت پالادینو» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که در جلسه حضور داشت، گفت اظهارات آقای محب به معنای جلوگیری از فرایند صلح است.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین تأکید کرد که زلمای خلیل‌زاد نماینده دستگاه دیپلماسی آمریکا است و مخالفت با او به معنی مخالفت با دولت آمریکا تلقی می‌شود.

نظر شما