شناسهٔ خبر: 31792930 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

دموکرات‌ها به دنبال وتوی «وتوی ترامپ»

روزنامه جوان

دموکرات‌ها برنامه دارند وتوی رئیس‌جمهور امریکا را برای اعلام وضعیت اضطراری دور بزنند. کنگره قرار است در این مورد رأی‌گیری کند که برای این اقدام به دو سوم رأی نمایندگان نیاز دارد.

صاحب‌خبر -
سرویس بین الملل جوان آنلاین: دعوای دموکرات‌ها و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا بر سر اعلام وضعیت فوق‌العاده در این کشور بالا گرفته است. دونالد ترامپ جمعه شب برای اولین بار از حق وتوی خود استفاده کرد و تصمیم کنگره برای لغو قانون اضطراری را وتو کرد؛ اقدامی که با واکنش تند دموکرات‌ها روبه‌رو شد. به گزارش پایگاه هیل، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا گفت: «نمایندگان قرار است در ۲۶ مارس درباره وتو ترامپ رأی‌گیری کنند». مجلس نمایندگان برای وتو کردن تصمیم ترامپ، باید دوسوم آرای لازم برای این اقدام را به دست آورد، اما از میان جمهوریخواهان این مجلس تنها ۱۳ نفر حاضر شدند لایحه ممنوعیت اعلام وضعیت اضطراری را تصویب کنند. با این وجود، دموکرات‌ها سعی دارند اعلام وضعیت اضطراری از سوی ترامپ را بار دیگر در مجلس به بحث و بررسی بگذارند.
پلوسی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «جمهوریخواهان مجلس نمایندگان باید میان دورویی متعصبانه و سوگندی که برای حراست از قانون اساسی یاد کرده‌اند، یکی را انتخاب کنند.» دموکرات‌ها همچنین قصد دارند استراتژی‌هایی را برای ممانعت از ساخت دیوار مرزی با مکزیک از طریق بودجه‌ای که کنگره آن را برای مصارف دیگر تصویب کرده است، در پیش بگیرند. به گزارش شبکه المیادین، چاک شومر، رهبر دموکرات‌ها در سنای امریکا به شدت به ترامپ حمله کرد و وی را مکار توصیف کرد. چاک شومر در واکنش به وتوی لایحه لغو حالت فوق‌العاده در این کشور توسط دونالد ترامپ تأکید کرد: «هرگز دست از دفاع از کشورمان در برابر این رئیس‌جمهور مکار برنمی‌داریم». به گزارش بی‌بی‌سی، در صورت ناکامی کنگره برای لغو وتوی ترامپ دادگاه‌های فدرال و احتمالاً دادگاه عالی امریکا مرجع نهایی تصمیم‌گیری در این باره خواهند بود. الان بیش از ۱۰ شکایت رسمی برای لغو این حکم ترامپ به دادگاه‌های مختلف در کالیفرنیا، واشنگتن و چند دادگاه فدرال دیگر تقدیم شده است. یکی از وعده‌های ترامپ در جریان رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۱۶ احداث دیوار در مرز امریکا و مکزیک به بهانه ممانعت از ورود مهاجران و جلوگیری از قاچاق مواد مخدر به امریکا بود. تأمین هزینه ساخت این دیوار یکی از مهم‌ترین مسائل اختلافی کنگره و ترامپ بود چراکه رئیس‌جمهور امریکا خواستار پرداخت آن توسط دولت مکزیک بود، اما پس از ناکامی در این خصوص از کنگره درخواست کرد این هزینه را پرداخت کند. تنش ترامپ با کنگره در این مورد همچنان ادامه دارد.

نظر شما