شناسهٔ خبر: 31791735 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

تداوم تظاهرات الجزایری‌ها علیه بوتفلیقه

تداوم تظاهرات الجزایری ها علیه تصمیمات اخیر 'عبدالعزیز بوتفلیقه' در استان های مختلف، درخواست برای تشکیل کمیته‌های مردمی جهت گفت‌وگوهای سیاسی و استقبال اتحادیه آفریقا از انصراف بوتفلیقه از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری از جمله رویدادهای تازه امروز در الجزایر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پس از تظاهرات میلیونی روز گذشته (جمعه) شهرهای مختلف الجزایر شنبه نیز شاهد اعتراضات گسترده مردمی علیه باقی ماندن بوتفلیقه در قدرت بود.

صدها الجزایری در استان های مختلف این کشور با برگزاری تجمع و تظاهرات، خواستار کنار رفتن نظام حاکم و ایجاد تغییرات اساسی در ساختار سیاسی الجزایر شدند.

**تظاهرات الجزایری ها در پاریس
روزنامه النهار الجزایر روز شنبه نوشت: صدها الجزایری در پاریس پایتخت فرانسه با برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز مخالفت خود را با تمدید ریاست جمهوری بوتفلیقه برای چهارمین دوره اعلام کردند.

معترضان ضمن مخالفت با به تاخیرانداختن زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، خواستار ایجاد تغییرات ریشه ای در ساختار سیاسی کشورشان و برگزاری انتخابات در موعد مقرر شدند.

این چهارمین شنبه متوالی است که الجزایری های مقیم فرانسه علیه بوتفلیقه به خیابان می آیند.

**تشکیل کمیته های مردمی برای گفت وگوهای سیاسی
خانم لوزیره حنون رئیس حزب کارگران الجزایر نیز خواستار تشکیل کمیته های مردمی برای آغاز بحث و گفت وگوهای سیاسی درخصوص مطالبات و درخواست های مردمی شد.
وی تظاهرات میلیونی روز گذشته (جمعه) را نقطه عطفی در مسیر تظاهرات آغاز شده در الجزایر دانست و گفت: برخی آمارها حاکی از آن است که روز جمعه حدود 20 میلیون نفر در تظاهرات شرکت کردند.

**تولیدات شرکت ملی نفت الجزایر ادامه دارد
یک منبع رسمی در شرکت ملی نفت 'سوناتراک' الجزایر اخبار منتشره درباره توقف تولیدات نفت از میادین نفتی و گازی در جنوب کشور به دنبال تداوم اعتراضات مردمی علیه تمدید دوره ریاست جمهوری بوتفلیقه را رد کرد.

این منبع افزود که کارکنان شرکت های طرف قرارداد با سوناتراک در منطقه 'حاسی الرمل' روز جمعه علیه بوتفلیقه تظاهرات کردند.
وی گفت: این اعتراضات در میادین تولید نفت صورت نگرفته و هیچ مانعی در روند تولیدات وجود ندارد.

**استقبال اتحادیه اروپا از انصراف بوتفلیقه
موسی فقی رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا با صدور بیانیه ای تصمیمات اخیر بوتفلیقه از جمله انصراف وی از انتخابات ریاست جمهوری این کشور را ستود.
وی همچنین برای اجرای اصلاحات اعلام شده ازسوی رئیس جمهوری، همه الجزایری ها را به گفت و گو فراخواند و ابراز امیدواری کرد که از طریق گفت وگوی ملی توافق حاصل شود.

فقی همچنین جنبه مسالمت آمیز بودن تظاهرات مردمی الجزایری ها را نشانگر هوشیاری و حس مسئولیت مردم این کشور توصیف کرد.
رئیس جمهوری الجزایر روز دوشنبه گذشته (20 اسفند) تحت فشار مخالفان، ضمن انصراف از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد که زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به تعویق افتاده است.

اما انصراف وی از نامزدی در انتخابات، خشم مخالفان را کاهش نداده و برعکس بر آتش تظاهرات معترضان دمیده است. مخالفان، تصمیمات اخیر بوتفلیقه را نوعی فریب برای باقی ماندن در قدرت می دانند.

بوتفلیقه هشتاد و یک ساله در سال 2013 دچار سکته مغزی شد و از آن زمان به ندرت در مجامع عمومی حاضر می شود.
وی که برای درمان و انجام آزمایش های پزشکی به سوییس رفته بود، چند روز پیش به کشورش بازگشت.

بوتفلیقه رئیس جمهوری کنونی الجزایر از سال 1999 تاکنون به مدت چهار دوره متوالی قدرت را در این کشور در دست داشته است و اکنون نیز برخی احزاب و شخصیت های الجزایری خواستار نامزدی او برای این انتخابات هستند./ ایرنا

نظر شما