شناسهٔ خبر: 31786872 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

خطاب به عامل حمله تروریستی نیوزیلند بیان شد؛

اردوغان: بی شرف، استانبول نیوزیلند نیست

رئیس جمهوری ترکیه به مانیفست عامل حمله تروریستی نیوزیلند درباره حملات به استانبول و ویرانی گلدسته های مساجد، واکنش شدید اللحنی نشان داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه امروز شنبه در اظهاراتی اعلام کرد: پیامی که در حمله تروریستی در نیوزیلند به کشورمان داده شده است، نخستین پیامی نیست که دریافت می‌کنیم.

رئیس جمهوری ترکیه در این خصوص گفت: این تروریست سلاح مورد استفاده در این قتل عام را با تاریخ محاصره دوم وین و اسامی ظالمان جنگ‌های صلیبی و دشمنان مسلمانان و تُرک‌ها تزئین کرده است.

رجب طیب اردوغان در ادامه افزود: هر روز اخباری مبنی بر حمله به شهروندان خود در اروپا یا انجمن و مساجد آنها را دریافت می‌کنیم.

وی افزود: از نیوزیلند می‌خواهیم که این جنایتکاری که مرتکب جنایتی شد که جان ۴۹ انسان را گرفت را به اشد مجازات محکوم کند. نباید این جنایتکار مدتی در زندان بماند و سپس آزاد شود.

اما در واکنش به مانیفست برنتون تارانت عامل اصلی این عملیات تروریستی -که پیش از این اقدام به انتشار آن کرده و در بخشی از این مانیفست با خطاب قرار دادن مردم ترکیه اعلام کرده بود: «می‌توانید در خاک خود با آرامش زندگی کنید، به شما آسیبی نخواهد رسید. در سمت شرق. اما در سمت غرب (بخش اروپایی استانبول) جایی را برای زندگی امتحان نکنید و نه در اروپا، زیرا شما را خواهیم کشت. ما به کنستانتینو پولیس (قسطنطنیه سابق و استانبول فعلی) آمده و همه مساجد و مناره‌های شما را ویران می‌کنیم. ایاصوفیه از مناره‌ها پاکسازی خواهد شد و کنستانتینوپولیس (استانبول) مجدداً مسیحی خواهد شد»؛ اردوغان خطاب به وی گفت: این تروریست گزافه گویی کرده است مبنی بر اینکه به استانبول خواهند آمد تا مساجد و گلدسته‌ها را ویران کنند؛ بی شرف استانبول نیوزیلند نیست.

این در حالیست که در حمله دیروز به ۲ مسجد در شهر «کرایست‌چرچ» نیوزیلند، دست‌کم ۴۹ نفر جان باختند. این ۲ حمله همزمان با اقامه نماز جمعه، در دو مسجد نور و لینوود اتفاق افتاده بود.

نظر شما