شناسهٔ خبر: 31785170 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

همنوایی جهان اسلام علیه حادثه تروریستی نیوزیلند

تهران- ایرنا- حملات تروریستی در نیوزیلند و به شهادت رسیدن عده ای از مسلمانان بار دیگر بیگانه ‎ستیزی و اسلام‎هراسی عده ای تندرو را نشان داد که تحت تاثیر اندیشه های ‌نژادپرستانه دست به این اقدام زده اند. از این رو کشورهای اسلامی همنوا و یکصدا این جنایت ضد انسانی را محکوم کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ ظهر جمعه 24 اسفند 1397خورشیدی رسانه‌های نیوزیلندی از وقوع حمله مسلحانه به 2 مسجد در نیوزیلند خبر دادند که طی آن 49 تن از شرکت کنندگان در نماز جمعه به شهادت رسیدند و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

این حادثه تروریستی باعث شد تا آمار بالای شهدای این حمله مورد توجه قرار گیرد و غم و اندوه را بر چهره مسلمانان نشاند. از این رو تمام کشورهای مسلمان به این جنایت واکنش نشان دادند. پلیس نیوزیلند اعلام کرد چهارتن از جمله سه مرد و یک زن در ارتباط با این 2 حمله دستگیر شده‌اند.

- در نوشتار زیر به واکنش کشورهای مسلمان به حملات تروریستی در نیوزیلند می پردازیم:

**ایران
«حسن روحانی رییس جمهوری ایران در واکنش به حمله تروریستی و نژادپرستانه به نمازگزاران مسلمان در نیوزیلند، این اقدام را قویاً محکوم کرد و آن را نشانه دیگری بر لزوم مقابله همه‌جانبه با اسلام‌هراسی رایج در غرب دانست.

روحانی در پیامی نوشت: «حمله تروریستی و نژادپرستانه به نمازگزاران مسلمان در نیوزیلند، اقدامی سبعانه و دردناک بود که قلب همه مسلمانان جهان، انسان‌های آزاده و همچنین ملت ایران را جریحه‌دار ساخت».

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان نیز به این حادثه تروریستی و اظهارات برخی مقامات آمریکایی در ارتباط این حادثه با مسلمانان واکنش نشان داد.

ظریف در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «مصونیت در دموکراسی‌های غربی برای ارتقای تحجر باعث می‌شود که مزدوران اسرائیلی وارد مسجدی در فلسطین شوند تا به مسلمانان توهین کنند و تروریست‌هایی در نیوزیلند از قتل‌عام 49 مسلمان پخش زنده داشته باشند. ریاکاری غرب در دفاع از بی‌اعتبار کردن مسلمانان در قالب آزادی بیان باید پایان یابد».

وزیر امور خارجه ایران در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه ترکیه به عنوان رییس دوره‌ای سازمان همکاری اسلامی ضمن محکومیت شدید حمله تروریستی و کشتار مسلمانان در نیوزیلند خواستار واکنش مناسب کشورهای اسلامی نسبت به این جنایت هولناک شد.

ظریف با توجه به این واقعه تروریستی و اهانت سربازان اسرائیلی به مسجد مسلمانان در فلسطین اشغالی پیشنهاد کرد سازمان همکاری‌های اسلامی نشستی فوری و اضطراری در سطح سران یا وزرای امور خارجه برگزار کند.

«بهرام قاسمی» سفیر ایران در فرانسه نیز حمله تروریستی به 2 مسجد در نیوزیلند را اقدامی غیرانسانی و کاملاً سبعانه دانست و از دولت نیوزیلند خواست با شناسایی سریع‌تر عاملان این اقدام نژادپرستانه، با اجرای عدالت و فارغ از هرگونه ملاحظه‌ای، با آنان برخورد کند.

قاسمی تاکید کرد: هر اقدام تروریستی در هر جا و توسط هرکس و به هر بهانه و انگیزه‌ای صورت بگیرد باید از سوی تمامی کشورها محکوم شود و دولت‌ها اجازه ندهند جریان‌ها و افکار‌ نژادپرستانه و اسلام‌ستیزانه امنیت و آرامش شهروندان کشورها را به مخاطره بیندازند».

**مسلمانان روسیه
این حمله تروریستی در روسیه نیز از طرف مسلمانان با واکنش هایی روبرو شد. در همین ارتباط اداره روحانیت مسلمانان این کشور از مردم روسیه، به ویژه مسلمانان خواست برای ادای احترام به شهدای این حمله تروریستی، با حضور در مقابل سفارت نیوزیلند، در مراسم اهدای گل به یاد شهدای این حادثه شرکت کنند.

مفتی اعظم مسلمانان جمهوری‌های تاتارستان، باشقیرستان، چچن، داغستان، اوستیای شمالی و آستاراخان نیز این اقدام تروریستی را به شدت محکوم و از دولت نیوزیلند به علت سهل انگاری در بروز این حادثه تروریستی انتقاد کردند.

**ترکیه
حمله تروریستی به 2 مسجد در نیوزیلند با واکنش مقام های ترکیه ای نیز همراه بود. در همین خصوص «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری این کشور حمله تروریستی را «قتل عام» توصیف کرد و از «کشورهای غربی» خواست تا «فوراً تمهیداتی را برای مقابله با این تهدید علیه تمام بشریت» در نظر گیرند.

اردوغان ضمن ابراز آمادگی برای اعزام معاون و وزیر امور خارجه این کشور به نیوزیلند، گفت: «لعنت خداوند بر عاملان این حمله باد».

«مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه نیز هم ضمن محکومیت این جنایت در صفحه توئیتری اش نوشت: «نه تنها عاملان این جنایت مسئول هستند، بلکه سیاستمداران و رسانه هایی که در این حمله تروریستی پدیده اسلام هراسی را تغذیه می کنند، سهیم خواهند بود».

«خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه هم در این باره گفت: «کشتار نیوزیلند بار دیگر به جهانیان پدیده اسلام هراسی فاشیسم را ثابت کرد».

**افغانستان
در افغانستان هم «اشرف غنی» رییس جمهوری افغانستان، ضمن محکوم نمودن شدید این عمل وحشیانه، گفت: «حملات تروریستی بالای این مساجد یکبار دیگر نشان داد که تروریستان به هیچ دین و آئینی پابند نیستند و دشمن تمام بشریت می‌باشند».

همچنین «عبدالله عبدالله» رییس اجرایی دولت افغانستان نیز در بیانیه این حمله را محکوم و آن را بزدلانه توصیف عنوان کرد.

عبدالله گفت: «تروریسم به هیچ دینی وابسته نیست، از شنیدن خبر حمله تروریستی بزدلانه بر مساجد در شهر «کرایست چرچ» متاثر شدم. تروریست‌ها هیچ هدف مشروعی را دنبال نمی‌کنند، ما در کنار دولت و ملت نیوزیلند هستیم و با قربانیان این حملات تروریستی ابراز همدردی می‌کنیم».

«حامدکرزی» رییس جمهور اسبق افغانستان نیز در بیانیه ای اعلام کرد: «تروریسم جغرافیای خاصی ندارد و دشمن بشریت محسوب می‌شود. تروریسم به یک جغرافیای مشخص و یا قشر خاصی از جامعه ارتباط ندارد به همین دلیل مردم جهان باید برای نابودی تروریسم ترویج صلح همکار شوند».

**پاکستان
حمله تروریستی در نیوزیلند نیز با واکنش نخست وزیر این کشور روبرو شد. «عمران خان نیازی» روز جمعه در پیامی توئیتری در واکنش به این حادثه تروریستی نوشت: «من ترویج اسلام‌هراسی پس از حادثه 11 سپتامبر 2001 میلادی را عامل اصلی رشد روزافزون حملات تروریستی [علیه مسلمانان] می‌دانم. اگر یک مسلمان مرتکب اقدام تروریستی شود، دین اسلام و 1.3 میلیارد مسلمان [به خاطر عمل همان یک نفر] به‌صورت دسته‌جمعی مورد شماتت قرار می‌گیرند. این یک حرکت عمدی است که با هدف مقابله با تلاش‌های سیاسی مشروع مسلمانان انجام می‌شود».

نخست وزیر پاکستان همچنین در پیام توئیتری دیگری ضمن محکوم کردن حمله تروریستی اخیر نیوزیلند و نیز ابراز همدردی عمیق با خانواده‌های قربانیان این حمله تروریستی، خاطرنشان ساخت: «ما قبلاً بارها و بارها تکرار کرده‌ایم که تروریسم مذهب ندارد و حادثه اخیر نیز موید این واقعیت اسـت».

**فلسطین
دولت فلسطین یکی از دولت هایی بود که اعلام کرد تعدادی از اتباعش در حمله تروریستی نیوزیلند شهید شدند. «محمود عباس» رییس تشکیلات خودگردان فلسطین این جنایت را اقدامی مجرمانه و دهشتناک دانست و از تمامی کشورها خواست که با «تروریسم سیاه» مبارزه و «با گروه های تروریستی که عامل دامن زدن به خشونت و نفرت هستند» مقابله کنند.

جنبش حماس نیز در بیانیه ای اعلام کرد: «تروریسم نه دین می شناسد و نه کشور؛ بلکه این اندیشه تحت حمایت افرادی چون مقام های آمریکایی است که عامل گسترش نفرت و کینه در میان انسان ها هستند».

همچنین «داوود شهاب» مدیر دفتر رسانه ای جنبش جهاد اسلامی این اقدام را جنایت و نژاد پرستی و القای نفرت علیه اسلام و مسلمانان خواند و گفت: «واژه ها از توضیح این جنایت تروریستی علیه مسلمانان قاصر است».
سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) نیز این اقدام را محکوم کرد و آن را اقدامی تروریستی و پلید دانست که ثابت می‌کند تروریسم دین و تابعیت نمی‌شناسد.

«احمد التمیمی» عضو کمیته مرکزی سازمان آزادیبخش فلسطین گفت: «این حمله تروریستی بزدلانه با این وحشیگری بیانگر نتایج وخیم اقدامات تحریک آمیز علیه اسلام و مسلمانان از جانب طرف‌های متعدد در سطح جهان استم.

کمیته‌های مقاومت فلسطین نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «این جنایت پلید علیه نمازگزاران مسلمان در نیوزیلند یادآور جنایتی بود که باروخ گولدشتاین تروریستِ صهیونیست علیه نمازگزاران مسجد الاقصی در شهر الخلیل در سال 1994 میلادی مرتکب شد . . . این جنایت تروریستی بازتاب اقدامات تحریک آمیز علیه مسلمانان و اسلام است که در سطح گسترده‌ای در رسانه‌های غربی جریان دارد و به وجهه مسلمانان و تعالیم اسلامی خدشه وارد می‌کند».

**اتحادیه علمای مسلمان سرزمین شام
اتحادیه علمای مسلمان سرزمین شام حمله نیز از دیگر سازمان هایی بود که حمله تروریستی در نیوزیلند را به شدت محکوم کرد. این اتحادیه که دربرگیرنده شخصیت های مذهبی از کشورهای سوریه، لبنان، اردن و فلسطین است با انتشار بیانیه ای حمله تروریستی به نمازگزاران را روی دیگر تروریسم دول غرب دانست.

در بیانیه این اتحادیه آمده است: «جنایت امروز نتیجه طبیعی تبلیغات تحریک برانگیز دولت های غربی وصهیونیستها علیه مسلمانان و مساجد است . . . کشتار نمازگزاران نتیجه سیاست های خبیثانه و رفتار تحریک برانگیز دونالد ترامب رییس جمهور آمریکا و مواضع دوگانه همدستانش در اروپاستت».

در این بیانیه اعلام شد که حمله دلخراش تروریستی امروز، روی دیگر اندیشه تکفیری وهابی داعش، جبهه النصره و تشکیلات القاعده است که جز ویرانی و خونریزی نتیجه دیگری برای منطقه و جهان نداشته است.

علمای مسلمان بلاد شام در بیانیه خود تاکید کردند، حمله تروریستی به نمازگزاران بیانگر این واقعیت است که تروریسم دین و هویت خاصی ندارد. آنان در ادامه وصله کردن تهمت تروریسم به دین مبین اسلام را باطل دانستند و از پیروان ادیان آسمانی خواستند تا نسبت به ارایه تعریف واقعی از پدیده شوم تروریسم همت گمارند.

**بحرین
حمله تروریستی در نیوزیلند در بحرین نیز واکنش هایی به همراه داشت. در همین ارتباط «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه این کشور، حمله تروریستی را جنایتی تکان‌دهنده توصیف کرد ‏که سبب اتحاد بر ضد تندروی می‌شود. ‏
جمعیت الوفاق بحرین نیز در واکنش به این حمله تروریستی این ‏ اقدام را وحشیانه توصیف کرد.‏

الوفاق اعلام کرد: «تروریسم ارتباطی به دین ندارد بلکه اقدامات تروریستی و وحشیانه که روز جمعه در نیوزیلند روی ‏داد، نتیجه فرهنگ تندروی و خشونت است که از انواع سیاست‌های خصمانه تغذیه می‌شود و شکل می‌گیرد».

**لبنان
لبنان هم جزو کشورهای اسلامی بود که حمله تروریستی به 2 مسجد در نیوزیلند را محکوم کرد. وزارت امور خارجه این کشور، با صدور بیانیه‌ای این جنایت را قویاً محکوم کرد.‏

در این بیانیه آمده است: «جبران باسیل، وزیر امور خارجه لبنان، پیش از این درباره تندروها وافراطیون راستگرا در جوامع ‏غرب به دلایل مختلف، هشدار داده بود و امروز نیز درباره تندروی‌های افراطیون چپ به‌عنوان واکنش به این حادثه، ‏هشدار می‌دهد؛ زیرا که این امر جوامع را با خطر بزرگی مواجه می‌کند که نتیجه ای جز جنگ و ویرانی نخواهد ‏داشت . . . در جهانی که آکنده از افکار و ایده‌های بنیادگرایی است، لبنان کشوری ‏میانه‌رو و اهل تسامح و الگوی همزیستی برای ادیان و فرهنگ‌ها باقی می‌ماند».

**عراق
وزارت امور خارجه عراق هم با صدور بیانه ای حمله تروریستی در نیوزیلند را به شدت محکوم و اعلام کرد وزارت خارجه عراق با اهتمام بسیار زیادی جزئیات حمله تروریستی را پیگیری می کند و حمایت خود را از مردم نیوزیلند اعلام می دارد.

وزارت خارجه این کشور تاکید کرد: «این حادثه دردناک نشان می دهد که خطر تروریسم ممکن است شامل همه شود. این وزارت از همه کشورها خواست نهایت تلاشهای خود را برای از بین بردن تروریسم به کار گیرند».

**دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس
در ادامه واکنش ها به حملات تروریستی در نیوزیلند «عبداللطیف الزیانی» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه ای با محکوم کردن این جنایت گفت: «اتفاقی که در نیوزیلند افتاد، یک جنایت تروریستی هولناک بود که منافی تمامی ارزش های اخلاقی و انسانی است».

**امارات
مقام های اماراتی نیز جزو دیگر کشورهایی بودند که به حملات تروریستی نیوزیلند واکنش نشان دادند. در همین خصوص «انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات در توئیتی این حمله را محکوم کرد.

وزارت خارجه این کشور نیز اعلام کرد: «امارات همبستگی کامل خود را با کشور دوست نیوزیلند ضد افراط گرایی و تروریسم اعلام می‌دارد و حامی آن در همه اقدامات برای حفظ امنیت و سلامت شهروندانش و افراد مقیم این کشور است. مجدداً بر موضع ثابت امارات در مخالفت با همه انواع تروریسم تاکید می‌کنیم و به دولت نیوزیلند و خانواده قربانیان تسلیت و برای زخمی شدگان شفای عاجل آرزو می‌کنیم».

**اردن
همچنین در اردن «عبدالله دوم» شاه این کشور در واکنش به حمله مسلحانه به 2 مسجد در نیوزیلند، گفت: «این حملات موجب اتحاد کشورها برای مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی می‌شود».

عبدالله دوم در صفحه توئیترش نوشت: «کشتار دهشتناکی که نمازگزاران را هنگام عبادت در دو مسجد نیوزیلند هدف قرار داد، جنایت تروریستی دردناک و شوکه کننده است و ما را برای مبارزه با افراط‌گرایی، تنفر و تروریسم که هیچ دین و آیینی نمی شناسد، متحد می کند. ارواح قربانیان بی‌گناه را خداوند بیامرزد و به خانواده و تمامی امت اسلامی تسلیت عرض می کنم».

همچنین «أیمن الصفدی» وزیر امور خارجه اردن در صفحه توئیتر خود با اشاره به اینکه «ما این حمله تروریستی بزدلانه علیه بی‌گناهان را محکوم می‌کنیم» خواستار تلاش جامعه جهانی برای مقابله با اشکال تروریسم و حمایت از امنیت و ارزش‌های انسانی مشترک شد.

«جمانه غنیمات» سخنگوی رسمی دولت اردن نیز بر موضع این کشور در مخالفت با تروریسم و تعرض به افراد بی‌گناه و اماکن عبادی تأکید کرد.

**مصر
مصر نیز از جمله دیگر کشورهایی است که به نوبه خود حمله تروریستی در نیوزیلند را به شدیدترین لحن محکوم و برحمایت خود از این کشور و همه خانواده‌های قربانیان تاکید کرد.

دولت مصر این اقدام تروریستی را مغایر با همه مبانی انسانی دانست و گفت: «این اقدام بار دیگر لزوم افزایش تلاش‌های بین المللی برای مبارزه با تروریسم و مقابله با اشکال خشونت و افراط گرایی را گوشزد می‌کند».

«محمد البرادعی» معاون رییس جمهوری پیشین مصر نیز با محکوم کردن این اقدام، خواستار «اعلام عزای عمومی کشورهای اسلامی و عربی برای قربانیان تروریسم» شده است.

همچنین «احمد الطیب» شیخ الازهر نیز در بیانیه ای اعلام کرد: «این حمله تروریستی نشانه خطرناکی از نتایج وخیمی است که می تواند افزایش گفتمان نفرت انگیزی و بیگانه ستیزی و گسترش پدیده اسلام هراسی در بسیاری از کشورهای اروپایی وحتی کشورهای مشهور به همزیستی قوی ساکن آنها، به همراه داشته باشد. این حمله جنایتکارانه که حرمت خانه خدا را هتک کرد و خون های بی گناه را ریخت، باید زنگ خطری برای عدم تساهل در قبال جریان ها و گروه های نژادپرستی باشد که چنین اقدامات بزدلانه ای را مرتکب می شود. باید تلاش های بیشتری برای حمایت از ارزش های همزیستی و تسامح و انسجام مثبت در بین اعضای یک جامعه واحد صرف نظر از ادیان و فرهنگ های آنها صورت گیرد».

همچنین گروه اخوان المسلیمن نیز در مصر با اعلام محکومیت شدید این جنایت با انتشار بیانیه ای خاطرنشان کرد: «خطابه های نژادپرستانه را متوقف کنید و ریشه های تروریسم را بخشکانید».

در ادامه بیانیه آمده است: «این جنایت، شواهد جدیدی است که اظهارات اسلام هراسانه و نژادپرستانه آن را به ارمغان آورده اند و موجب ناامنی و امنیت در جهان هستند».

**یمن
جنایت تروریستی نیوزیلند در یمن نیز با واکنش هایی روبرو شد. در همین ارتباط دفتر سیاسی انصارالله این کشور این جنایت را محکوم کرد.

در بیانیه این دفتر آمده است: «ما جنایت هولناک ضد مسلمانان نمازگزار در نیوزیلند را محکوم می‌کنیم. جنایت هولناک و شنیعی که رخ داده است به هیچ وجه قابل توجیه نیست. این حمله انعکاس هجمه‌های تحریک آمیز و تنفرپراکنی برنامه ریزی شده ضد اسلام و مسلمانان است».

**قطر
وزارت خارجه قطر نیز در ادامه واکنش کشورهای اسلامی به حمله نیوزیلند واکنش نشان داد. وزارت خارجه این کشور به شدیدترین لحن این حمله را محکوم و به خانواده قربانیان تسلیت و برای زخمی‌ها شفا مسالت کرد.

در بیانیه وزارت خارجه قطر آمده است: «ما حمله تروریستی پلید به 2 مسجد در نیوزیلند را به شدت محکوم و برای شهدا رحمت و برای بازماندگان صبر و شکیبایی و برای زخمی‌ها شفای عاجل از خداوند مسالت می‌کنیم».

**عربستان
حمله تروریستی نیوزیلند در عربستان نیز با واکنش هایی همراه بود. «سلمان بن عبدالعزیز» و «محمد بن سلمان» پادشاه و ولیعهد سعودی این اقدام را جنایت و بزدلانه خواندند و آن را از دیدگاه تمامی ادیان، مذاهب و کنوانسیون های بین المللی محکوم توصیف کردند.

این 2 تَن با ابراز همدری با خانواده های جان باختگان، ضمن طلب مغفرت برای کشته شدگان، برای مجروحان آرزوی شفای عاجل کردند.

همچنین وزارت خارجه عربستان سعودی نیز این حمله تروریستی را به شدیدترین لحن محکوم کرد و اعلام داشت: «عربستان تروریسم را به همه اشکال و صورت و از هر منبعی محکوم می‌کند. تروریسم دین و میهن نمی‌شناسد».

**اندونزی
اندونزی نیز از جمله دیگر کشورهایی بود که به حملات تروریستی نیوزیلند واکنش نشان داد. در همین ارتباط «ریتنو مرسودی» وزیر امور خارجه این با محکومیت شدید این جنایت وحشتناک، گفت: «تیراندازی آن هم در عبادگاه و حین نماز جمعه را بشدت محکوم می کنم».

**کویت
«فهد الشعله» وزیر اوقاف و امور دینی کویت هم با محکوم کردن این حمله تروریستی گفت: «تروریسم اینک به یک آفت جهانی تبدیل شده و تمامی کشورها را فرا و بی گناهان را نشانه گرفته است».

**بحرین
واکنش ها به حملات تروریستی در نیوزیلند همچنان ادامه دارد و بحرین نیز از دیگر کشورهایی بود که به آن واکنش نشان داد. در همین خصوص وزارت خارجه این کشور با محکوم کردن این حملات تروریستی، آن را اقدامی بزدلانه و منافی با ارزش های انسانی، دینی و اخلاقی خواند.

همچنین بحرین بر ایستادگی در کنار نیوزیلند برای مبارزه با تروریسم و حفظ امنیت و جان شهروندان این کشور تاکید کرد.

**هندوستان
این حملات تروریستی در هندوستان نیز با واکنش همراه بود. «کمال فاروقیری» مؤسس هیات «تمام مسلمانان هندوستان» که یک نهاد غیردولتی از نخبگان است نیز گفت: «این حمله به شدت محکوم است».

فاروقیری تاکید کرد: «یک ویروس ضد اسلامی در حال گسترش در سراسر جهان است. مردم همه مذاهب باید بسیار نگران باشند».

**جمع بندی
حملات تروریستی در نیوزیلند کهبه شهادت و زخمی شدن عده ای نمازگزاران منجر شد بار دیگر نشان داد که تروریسم در هر لباس و پوششی که در آید ضدبشریت عمل می کند و محکوم است. افرادی که دست به چنین اقدام هایی می زنند تحت تاثیر اندیشه های نژادپرستانه قرار دارند که نوعی خودی و غیرخودی ایجاد می کند و در پی حذف غیرخودی است. اندیشه هایی که نه تنها در جهان اسلام بلکه در غرب نیز محکوم است اما عده ای تندرو فارغ از هرگونه اعتقاد به انسانیت مرتکب چنین اقدام هایی می شوند. از این رو تمام کشورهای اسلامی این حمله تروریستی را محکوم کرده اند و براین اعتقاد هستند که تروریسم دین و مذهب نمی شناسد.

پژوهشم9370**9131

نظر شما