شناسهٔ خبر: 31780684 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ترامپ با تیم امنیت ملی خود درباره افغانستان صحبت کرد

تهران - ایرنا - رسانه های آمریکایی از جلسه مشترک «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا با تیم امنیت ملی خودش به مدت یک ساعت، پشت درهای بسته خبر دادند که مختص به افغانستان بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش این رسانه ها در این نشست که داخل وزارت دفاع آمریکا موسوم به پنتاگون برگزار شد، علاوه بر ترامپ، «مایک پنس» معاون رئیس جمهوری آمریکا، «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا، «جینا هاسپل» مدیر سازمان مرکزی اطلاعات و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا نیز شرکت داشتند.
به گفته یکی از مقامات کاخ سفید که خواسته نامش فاش نشود، در این نشست که پشت درهای بسته برگزار شد، پنتاگون طرح هایی را برای خروج نیمی از 14 هزار سرباز آمریکایی مستقر در افغانستان ارایه کرده است.
در حالی که خروج نیروهای خارجی از افغانستان در صدر فهرست مطالبات گروه طالبان در مذاکرات مستقیم آنها با آمریکا پیرامون صلح است ، «پاتریک شاناهان» ، سرپرست وزیر دفاع آمریکا می گوید، هنوز هیچ دستوری برای کاهش تعداد نیروهایش در افغانستان دریافت نکرده است.
مذاکرات شانزده روزه آمریکا و طالبان که سه شنبه هفته پیش در شهر دوحه پایتخت قطر پایان یافت و هر دو طرف از پیشرفت در این روند سخن گفتند، هنوز فاقد هر نوع نتیجه شفاف و قطعی است.
چهارشنبه هفته گذشته پیامی صوتی منصوب به ملا «عبدالغنی برادر» نفر دوم طالبان و رئیس دفتر سیاسی این گروه در قطر، منتشر شد که در آن ضمن ابراز خوشبینی به پیشرفت مذاکرات آمریکا و طالبان، گفت است ، امید دارد در مذاکرات آینده شاهد دستاوردهای بیشتری باشد.
به گفته او، نظام آینده افغانستان به هیچ کس لطمه نخواهد زد و افغانستان خواستار رابطه ای همانند سایر کشورها با جهان است.
وزارت خارجه آمریکا نیز چهارشنبه 22 اسفند ماه جاری از پیشرفت قابل توجه مذاکره کنندگان آمریکایی و طالبان در قطر خبر داد.
ساعاتی پس از انتشار اخبار پیشرفت مذاکرات طالبان و آمریکا در دوحه قطر، «زلمی خلیل زاد» مامور ویژه آمریکا در مذاکرات صلح افغانستان، توئیت کرد، صلح مستلزم توافق بر سر چهار مساله، تضمین های مبارزه با تروریسم، خروج سربازان خارجی، گفت وگوی بین افغان ها و آتش بس جامع پیش رفته است.
اساق**1088**1104**

نظر شما