شناسهٔ خبر: 31777637 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

افزایش ۱۳ درصدی تلفات درون شهری

سوانح رانندگی گلستان۴۱۲تن رابه کام مرگ برد/لزوم بهبودفرهنگ ترافیک

گرگان- علیرغم کاهش تلفات حوادث رانندگی در گلستان اما همچنان رقم ۴۱۲ نفری کشته ها و رقم پنج هزار و ۷۷۰ نفری مجروحان در سال ۹۷ نگران کننده بوده و این امر نیازمند اقدام جهادی مسئولان است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- اعظم محبی: حوادث رانندگی کوچک و بزرگی طی سال به وقوع می‌پیوندد که عوامل زیادی در آن نقش دارد.

طبق گفته کارشناسان بیشتر تصادفات رانندگی در نتیجه بی‌دقتی و بی‌توجهی و سهل انگاری راننده صورت می‌گیرد که ضایعات جبران ناپذیری را به وجود می‌آورد.

در مورد هزینه‌های روحی و روانی تصادفات بر خانواده‌ها به ویژه زمانی که حوادث، مرگ یکی از افراد خانواده را به دنبال دارد، فقط کسانی می‌توانند قضاوت کنند که طعم تلخ آن را چشیده باشند.

در گلستان هم روزانه خبرهای زیادی مبنی بر مصدوم شدند ده‌ها نفر مخابره می‌شود و با توجه به نزدیک شدن پایان سال و فرارسیدن تعطیلات نوروزی و افزایش سفر باید با رعایت قوانین و احتیاط بیشتر جلوی حوادث را گرفت تا از تکرار آنها جلوگیری شود.

تصادفات متعدد مانند برخورد خودرو با درخت، واژگونی پراید، تصادف زنجیره‌ای، تصادف موتورسیکلت با عابرپیاده و کشته شدن آن از جمله اخبار روزانه‌ای هستند که در گلستان از آن زیاد می‌شنویم و شاید تکراری شده باشد.

بیش از ۱۵ هزار مأموریت تصادفی توسط اورژانس

تعداد مأموریت‌های اورژانس در طول سال تأییدی بر بالا بودن حوادث رانندگی است. به این منظور با سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفتگو کردیم، علیرضا کمال غریبی به خبرنگار مهر گفت: در ۱۱ ماهه سال ۹۷، حدود ۶۷ هزار و ۳۲۰ مأموریت داشتیم که از این تعداد ۱۵ هزار و ۷۱۱ مورد آن مأموریت‌های تصادفی بوده است.

علیرضا کمال غریبی افزود: شهرستان‌های گنبدکاووس، گرگان، علی‌آبادکتول، آزادشهر، آق قلا، کلاله، گالیکش، رامیان، مینودشت، کردکوی، بندرگز، بندرترکمن، مراوه تپه و گمیشان به ترتیب بیشترین و کمترین تصادفات را در سال ۹۷ شاهد بودند.

علاوه بر خطاهای راننده و عابر پیاده و نقص خودرو سهم قابل ملاحظه‌ای از تصادفات هم مربوط به نقاط پرخطر است. عدم نور کافی، عدم داشتن علائم ایمنی و غیره از جمله مواردی است که در ۵۰ محور گلستان جان کاربران جاده‌ای را به خطر می‌اندازد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گلستان در این زمینه بیان کرد: طبق آمارهای اعلام شده سال گذشته در ۵۰ محور گلستان ۱۴۰ میلیون تردد به ثبت رسیده است که این حجم از تردد ضرورت توجه بیشتر به مسائل ایمنی را نشان می‌دهد.

مهدی میقانی همچنین از وجود ۴۸ نقطه پر تصادف در استان خبر داد و اظهار کرد: پنج هزار کیلومتر راه ارتباطی اعم از روستایی، اصلی و فرعی در استان وجود دارد و هم‌اینک ۱۷۰ کیلومتر از جاده‌های اصلی آن دارای روشنایی است.

کاهش تصادفات برون شهری

رئیس پلیس راه گلستان هم آمار مقایسه‌ای سال ۹۶ و ۹۷ را در تعداد فوتی‌ها و مجروحان اعلام کرد، علی عبدی در نشست خبری با اهالی رسانه اظهارکرد: تعداد کشته‌های تصادفات برون شهری استان در سال گذشته ۲۹۳ بود که این عدد امسال به ۲۴۳ نفر رسیده است.

وی افزود: امسال ۵۰ نفر کشته کمتر نسبت به سال گذشته داشتیم که معادل ۱۷ درصد کاهش است.

عبدی بیان کرد: در ۱۱ ماهه ابتدایی سال گذشته دو هزار و ۱۱ نفر مجروح شدند که امسال با ۳۸ مصدوم کمتر این عدد به هزار و ۹۷۳ نفر رسیده است.

تصادف سال ۹۷ گلستان

تصادفات مجروحان (نفر) فوتی‌ها (نفر)
برون شهری

۱۹۷۳

۲۴۳

درون شهری

۳۸۰۲

۸۷

مجموع ۵۷۷۵ ۳۳۰

رئیس پلیس راه گلستان تأکید کرد: در برخورد با تخلفات در اکثر آیتم‌ها افزایش داشتیم، در سرعت غیرمجاز سه درصد، تجاوز به چپ ۱۰ درصد، سبقت غیرمجاز ۹ درصد، عدم رعایت حق تقدم عبور ۱۵ درصد، نقص فنی سیستم روشنایی ۹ درصد، عدم بستن کمربند ایمنی ۱۰ درصد، عدم استفاده از کلاه ایمنی پنج درصد افزایش برخورد داشتیم.

ساعت ۴ بعدازظهر تا ۸ شب بیشترین ساعات تصادفات

وی ادامه داد: بیشترین ساعات تصادف از ساعت چهار بعدازظهر تا هشت شب بوده که حجم بالای تردد و تاریک شدن هوا از علل آن است.

عبدی گفت: از مجموع تصادف در جاده‌های استان ۶۶ درصد در محورهای اصلی و ۳۴ درصد در محورهای فرعی و روستایی به وقوع می‌پیوندد.

وی اظهار کرد: عدم توجه به جلو با ۲۷ درصد، عدم رعایت حق تقدم با ۱۹ درصد و تخطی از سرعت مطمئنه با ۱۷ درصد از علل اصلی تصادفات جاده‌ای گلستان است.

عبدی بیان کرد: در استان به دلیل شرایط جغرافیایی و آب و هوایی و کشاورزی بودن تعداد موتورسیکلت زیاد است و همین امر هم تعداد حوادث در این حوزه را افزایش می‌دهد؛ ۱۰۷ نفر معادل ۴۵ درصد از فوتی‌ها امسال مربوط به موتورسیکلت سواران بوده است.

از مجموع تلفات امسال ۴۵ درصد در صحنه، ۴۷ در بیمارستان و ۸ درصد هم در مسیر جان خود را از دست دادند وی گفت: ۸۴ درصد از تصادفات ما در شرایط جوی صاف و جاده خشک و هفت درصد هم در شرایط جوی بارانی روی می‌دهد.

عبدی با بیان اینکه ۳۶ درصد از رانندگانی که فوت شدند بین ۲۵ تا ۳۵ سال سن داشتند، اظهار کرد: از مجموع تلفات در ۱۱ ماهه امسال حدود ۱۰۸ نفر معادل ۴۵ درصد در صحنه، ۱۱۲ نفر معادل ۴۷ درصد در بیمارستان و ۲۱ نفر معادل هشت درصد هم در مسیر جان خود را از دست دادند.

افزایش جانباختگان در تصادفات درون شهری

در حالی که فوتی‌های تصادفات برون شهری گلستان کاهش داشته اما در تصادفات درون شهری شاهد افزایش تلفات هستیم. رئیس پلیس راهور گلستان در این خصوص گفت: در ۱۱ ماهه سال جاری نسبت به سال قبل از نظر تعداد جانباختگان درون شهری ۱۰ نفر معادل ۱۳ درصد افزایش و در حوزه مجروحان تعداد پنج نفر کاهش داشتیم.

وی افزود: مجموع تعداد فوت شدگان ۸۷ نفر و مجروحان هم سه هزار و ۸۰۲ نفر است.

طبیبی گفت: شهرستان‌های گرگان، گنبدکاووس، آزادشهر، علی آبادکتول، کلاله و گالیکش افزایش فوتی و سایر شهرستان‌ها کاهش یا بدون تغییر بودند.

وی بیان کرد: از متوفیان ۱۲ درصد معادل ۱۴ درصد زن و ۷۵ نفر معادل ۸۶ درصد مرد هستند.

عدم توجه به جلو مهم‌ترین علل تصادف

طبیبی تصریح کرد: تعداد مجروحان ۶ شهرستان آزادشهر، علی آبادکتول، آق قلا، کلاله، مراوه تپه و گمیشان افزایش و سایر شهرستان‌ها کاهش یا بدون تغییر بودند.

وی افزود: مهم‌ترین علل تصادف درون شهری در سال ۹۷، عدم توجه به جلو ۳۶ درصد، عدم رعایت حق تقدم ۲۸ درصد و سایر علل هم ۳۶ درصد است.

طبیبی بیان کرد: ۴۴ درصد (۳۸ نفر) جانباختگان عابرپیاده و ۴۰ درصد (۳۵ نفر) موتورسوار و ۹ نفر راننده و پنج نفر هم سرنشین خودرو بودند.

وی اظهار کرد: ۳۰ درصد از مجروحان عابرپیاده و ۲۰ درصد مجروحان هم موتورسوار بودند؛ مجموع مجروحان موتورسوار هزار و ۹۰۲ نفر، عابر هزار و ۱۳۴ نفر، راننده ۲۷۲ نفر، سرنشین خودرو ۴۳۵ نفر و راکب دوچرخه ۶۱ نفر است.

۲۸ درصد افزایش صدور گواهینامه

طبیبی با بیان اینکه ۷۷ درصد از کل رانندگان مقصر بین سنین ۱۵ تا ۴۵ سال دارند، اضافه کرد: در سال جاری مجموعاً ۳۴ هزار و ۱۲۱ جلد گواهینامه صادرشده که نسبت به سال گذشته ۲۸ درصد افزایش دارد، همچنین تعداد ۱۰ هزار و ۶۰۷ دستگاه خودروی نوشماره شده که مجموعاً ۴۴ هزار و ۷۲۸ نفر به تعداد کاربران ترافیک اضافه کرده است.

آمار ارائه شده در مورد تلفات پلیس راهور و پلیس راه گلستان در مجموع ۳۳۰ نفر است اما مدیرکل پزشکی قانونی گلستان در مورد تعداد فوتی به خبرنگار مهر گفت: امسال تعداد ۴۱۲ نفر در حوادث رانندگی گلستان جان خود را از دست دادند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد ۴۵۱ نفر در تصادفات رانندگی کشته شده بودند، ۸.۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

حسین زارعی افزود: از مجموع تلفات حوادث رانندگی امسال، ۳۴۳ نفر مرد و ۶۹ نفر زن بودند این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل ۳۵۴ مرد و ۹۷ زن بودند.

وی توضیح داد: بیشترین تلفات حوادث رانندگی با ۲۹۱ مورد در جاده‌های برون شهری و پس از آن با ۷۱ مورد در مسیرهای درون شهری و بخش دیگر ارجاعی متوفیان ناشی از تصادفات در جاده‌های روستایی و سایر راه‌ها است.

زارعی تأکید کرد: آمار فوق براساس تعداد پرونده ارجاعی و تعیین علت فوت شده در مدت مذکور است.

هرچند که تعداد تلفات و مجروحان در تصادف درون شهری و تعداد مجروحان در تصادفات برون شهری کاهش یافته اما آمار ۴۱۲ نفری فوتی‌ها و آمار مجروحان درون و برون شهری نگران کننده است و باید اقدام جهادی در کاهش این آمار صورت گیرد.

ارتقا و بهسازی جاده‌ها، تعریض و ایمن‌سازی محورها، نصب تابلوهای هشداردهنده و فرهنگ سازی در خصوص رعایت قوانین باید جزو دغدغه‌های اصلی مسئولان باشد تا شاهد کاهش تصادفات و حوادث ناگوار باشیم.

نظر شما