شناسهٔ خبر: 31777119 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بودجه نظامی جدید آمریکا روی چین متمرکز است

71402

بودجه ۲۰۲۰ پنتاگون به شکل چشمگیری متاثر از تهدیدات ادعایی علیه امنیت ملی آمریکاست که سرپرست پنتاگون در سه واژه آن را خلاصه کرد: چین، چین و چین.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آمریکا همچنان جنگ‌های کوچکی با شبه‌نظامیان افراطی دارد و روسیه همچنان یک نگرانی جدی است اما پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا تلاش دارد تا تمرکز اصلی این ارتش را به آنچه معتقد است مشکل امنیتی نشات گرفته از ارتش به سرعت رو به رشد چین است، معطوف کند.

این موارد که پاتریک شاناهان پنج‌شنبه حین ارائه پیشنهاد بودجه دفاعی دولت برای ۲۰۲۰ به کمیته سرویس‌های مسلح سنا ذکر کرد، در سایه مشکل دیگری مبنی بر تلاش دونالد ترامپ برای استفاده از ارتش در ساخت دیوار مرزی است.

شاناهان در واقع اولین مقام دفاعی آمریکاست که نسبت به چین ابراز نگرانی می‌کند. اکثر مقام‌های پیشین پنتاگون سیاست دولت اوباما را که "محوری" به سمت اقیانوسیه و نگاهی بر چین را در نظر داشت، دنبال می‌کردند. اما شاناهان چین را یک مشکل فوری می‌داند که فراتر از تدابیر سنتی تقویت نظامی و اولویت‌های حزبی است.

شاناهان به یک سناتور گفت: خیلی وقت است که این مشکل را نادیده گرفتیم. چین به صورت خصمانه‌ای در حالت مدرن‌سازی ارتش خود و علم و فناوری رادارگریزی است و به دنبال دستیابی به برتری نظامی از طریق یک استراترژی ادغام نظامی-مدنی است. در بودجه ۷۱۸ میلیارد دلاری مورد نظر پنتاگون، بخشی برای مقابله با چین اختصاص دارد.

سرپرست پنتاگون همچنین گفت، به عنوان نمونه ۲۵ میلیارد دلاری که پنتاگون برای هزینه روی تسلیحات هسته‌ای پیشنهاد داده است، برای حفظ برتری نسبت به زرادخانه هسته‌ای چین است. او همچنین به بمب‌افکن‌های چین، موشک‌های مافوق صوت چین، حملات سایبری چین و تسلیحات ضد ماهواره‌ای چین اشاره کرد.

اظهارات شاناهان در شرایطی مطرح می‌شود که بنی اس گلاسر، مدیر "پروژه قدرت چین" در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل معتقد است، آمریکا فاقد استراتژی‌های اثرگذار برای رقابت با چین در مقیاس گسترده است. او درباره تمرکز بودجه شاناهان گفت: این خیلی دیرهنگام است.  

برخی از تحلیلگران دفاعی معتقدند که پنتاگون تهدید چین را بزرگنمایی کرده است. کریستوفر پربل، معاون رئیس مطالعات سیاست خارجی و دفاعی در موسسه کاتو می‌گوید: به نظر من باید پرسید که این رفتار تهدیدآمیز چین دقیقا چیست.

انتهای پیام

نظر شما