شناسهٔ خبر: 31775636 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سی ان ان: عامل حمله نیوزیلند طرفدار ترامپ بوده است

تهران - ایرنا - شبکه خبری تلویزیونی 'سی ان ان' گزارش داد: یکی از مهاجمان به دو مسجد در نیوزیلند پیش از اقدام خود، در بیانیه ای 87 صفحه ای ضمن انزجار علیه مهاجران و مسلمان، خود را طرفدار 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا معرفی کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سی ان ان امروز(شنبه) افزود: یکی از مظنونان در این حمله برای اولین بار در دادگاه حاضر شد، وی در دادگاه چیزی نگفت اما از خود بیانیه ای پیش از اقدام تروریستی خود به جای گذاشت.
این بیانیه که توسط 'برنتون ترنت' (مهاجم 28 ساله استرالیایی) پیش از حمله انتشار یافت در 87 صفحه و از 16 هزار کلمه ای استفاده شده که در انزجار از مهاجران و مسلمان و واژه های تند سفید پوستانه نوشته شده است.
سی ان ان ادامه داد: در بخشی ازاین بیانیه عامل حمله با اشاره به ترامپ نوشته است که وی طرفدار ترامپ بوده اما نه بطور کامل.
فرد حمله کننده به مسجد نیوزیلند، در این بیانیه از ترامپ به عنوان نماد جدیدی از هویت بخشی به سفید پوستان یاد کرده و در عین حال او را فردی سیاست ساز یا رهبر نمی داند.
این شبکه خبری آمریکایی گزارش داد: شبکه های اجتماعی همچون فیس بوک، یوتیوپ، توئیتر و اسکای نقش مهمی در انتشار سریع تصاویر هولناک این اقدام و بیانیه ای که صادر شده بود، داشتند، بطوری که این تصاویری ساعاتی پس از این حملات همچنان در شبکه های اجتماعی و تا پیش از درخواست مقامات پلیس نیوزیلند مبنی بر حذف آنها، در میان کاربران درحال انتشار و دریافت بود.
به گزارش ایرنا، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته با انکار انگیزه های نژادپرستانه در حمله تروریستی نیوزیلند گفت که ملی گرایی افراطی و برترپنداری سفید پوستان را معضلی رو به گسترش نمی‌داند.
در جریان حمله به دو مسجد 'نور' و 'لینوود' در شهر کرایست‌چرچ نیوزیلند که روز گذشته (جمعه) رخ داد، 49 نمازگزار کشته و دهها نفر دیگر زخمی شدند.
مظنون اصلی 'برنتون هریسون تَرنت' 28 ساله اهل استرالیا است که پیشتر بارها در صفحات مجازی خود از حضور مهاجران مسلمان در سرزمین‌های اروپایی ابراز خشم کرده بود.
تصویری که در رسانه‌ها منتشر شده است، نشان می‌دهد که او نام مهاجمان مسلحی را که در سال‌های گذشته، مهاجران و مسلمانان را در کشورهایی همچون سوئد و کانادا هدف حمله قرار بودند، روی سلاح خود حکاکی کرده بود.
ترنت صبح امروز(شنبه) - به وقت محلی - تفهیم اتهام شد و پنجم آوریل (16 فروردین 1398) نخستین جلسه محاکمه وی برگزار می شود.
اروپام ** 1302 ** 1071

نظر شما