شناسهٔ خبر: 31775376 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

ویروس 'نورواک' علت اصلی ابتلای مردم قروه به مسمومیت است

فرزام بیدارپور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اپیدمی اسهال و استفراغ در شهرستان قروه و شهر سریش آباد اظهار داشت: در پی بروز اپیدمی اسهال

صاحب‌خبر - فرزام بیدارپور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اپیدمی اسهال و استفراغ در شهرستان قروه و شهر سریش آباد اظهار داشت: در پی بروز اپیدمی اسهال و استفراغ در بخش‌هایی از کردستان از جمله قروه و سریش‌آباد شایعاتی مبنی بر بیوتروریسم، آلودگی گوشت‌های یخ زده و یا آلودگی منابع آب منتشر شد که بی پایه بوده و این شایعات منتفی شد.
وی افزود: در آزمایشات به عمل آمده این بیماری نوعی بیماری ویروسی به نام 'نوراک' یا 'نوروویروس' گزارش شدهکه عامل یک نوع بیماری مسری گوارشی است و سالانه 685 میلیون نفر در دنیا به آن آلوده می شوند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: اسهال، استفراغ، درد معده، تب، سردرد و بدن درد از علائم ابتلاء به نوروویروس است و 12 تا 48 ساعت بعد از ابتلاء به این ویروس علائم بیماری تظاهر پیدا می‌کند و اغلب سه روز بعد علائم بهبود می‌یابد.
وی گفت: اسهال و استفراغ موجب کم آبی در بیمار می‌شود و این مساله در کودکان، افراد مسن و افراد مبتلا به سایر بیماری‌های زمینه‌ای، می تواند مشکلات بیشتری در پی داشته باشد، اما به خودی خود خطرناک نیست و مانند ویروس سرماخوردگی است.
بیدارپور با بیان اینکه میزان مبتلایان این شهرستان در دست بررسی است اضافه کرد: این ویروس به شدت مسری است و در فضاهای پرازدحام و بسته مثل مهدهای کودک‌، خانه‌های سالمندان، مدارس و دیگر اماکن به سرعت گسترش پیدا می کند.
وی با اشاره به اینکه افراد در طول زندگی خود در معرض چندین بار ابتلاء به نورو ویروس هستند تاکید کرد: ایمنی حاصل از ابتلاء به این ویروس دائمی نیست و تیپ‌های مختلفی از این ویروس وجود دارد که ابتلاء به یک نوع از این ویروس ممکن است فرد را در برابر تیپ‌های دیگر همین ویروس ایمن نکند.
به گزارش ایرنا، این ویروسی از 19 اسفندسال جاری در قروه موجب بروز بیماری در بین مردم شده که طبق آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی کردستان تا روز گذشته 657 نفر مبتلای به این بیماری شناسایی شده که تمامی آنها خدمات درمانی از مراکز بهداشتی شهرستان را گرفته است.
کانالهای معاند مدعی شده بودند که گو.شتهای یخزده عامل این بیماری است که در پیگیری های ایرنا از مراجع ذیصلا ، این ادعا کاملا رد و ویروسی غیرمرتبط با گوشت اعلام شد.
این ویروس در ابتدا ویروس نورواک (Norwalk Virus) به نام شهری که اولین بار این ویروس در سال 1972 در آن شیوع پیدا کرد اشتهار یافت و می‌تواند موجب التهاب معده، روده یا هر دو شده که نوعی گاستروانتریت حاد برشمرده می‌شود.
9937 / 3034
انتهای پیام

نظر شما