شناسهٔ خبر: 31775251 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

فرجام ترامپیسم و سیاه‌ترین روز نیوزیلند

تروریستی که روز جمعه ده‌ها مسلمان را در نیوزیلند به خاک و خون کشید در مانیفست اعتقاداتش که قبل از حمله در یک شبکه اجتماعی به اشتراک گذاشته از دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا به عنوان «نماد احیای هویت و هدف مشترک سفیدپوستان» یاد کرده است.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :
روز جمعه یک نژادپرست استرالیایی با حمله به مراسم نماز جمعه در دو مسجد شهر کرایست‌چرچ در نیوزیلند 49 نمازگزار مسلمان را قتل عام کرد.در شرایطی که بسیاری از رهبران جهان این اقدام مسلحانه را با صفت تروریستی توصیف کردند و هدف قرار گرفتن جمعیت مسلمانان نیوزیلند را محکوم کردند، برخی از سران غربی از جمله رییس‌جمهور امریکا، وزیر خارجه امریکا، وزیر خارجه بریتانیا، کاخ سفید و شبکه خبری بی‌بی‌سی تلاش کردند از عبارت «حمله تروریستی» و اشاره به مذهب قربانیان پرهیز کنند.

در برابر مقام‌هایی مانند وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، محمدجواد ظریف، رییس‌جمهور ترکیه و وزیر خارجه این کشور اقدام تروریستی نژادپرستانه در نیوزیلند را محصول رفتارهای «بیگانه‌هراسانه، اسلام‌هراسانه و نفرت‌پراکنی علیه مسلمانان» دانستند. محمدجواد ظریف و مولود چاوش اوغلو، وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در پیام‌هایی جداگانه این جنایت را محصول رفتار دوگانه غرب و «تلقی اسلام‌ستیزی به عنوان آزادی بیان» عنوان کردند. 

تروریستی که روز جمعه ده‌ها مسلمان را در نیوزیلند به خاک و خون کشید در مانیفست اعتقاداتش که قبل از حمله در یک شبکه اجتماعی به اشتراک گذاشته از دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا به عنوان «نماد احیای هویت و هدف مشترک سفیدپوستان» یاد کرده است. 

به نوشته پایگاه خبری ایندیپندنت، دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا ساعاتی قبل از این اقدام تروریستی در حساب کاربری توییتر خود لینکی از مصاحبه‌اش با وب‌سایت راست‌گرای افراطی «بریت‌بارت» را منتشر کرده ‌بود، وب‌سایتی که به نژادپرستی و انتشار نفرت علیه مسلمانان و مهاجران مشهور است. به نوشته ایندپندنت بعد از توییت تسلیت ترامپ، پیوند به مصاحبه‌اش در بریت‌بارت از حساب کاربری توییتر او حذف شد.

**مانیفست تروریست
بر اثر این اقدام تروریستی، ده‌ها نفر دیگر نیز به‌ شدت مجروح شدند. اقدام تروریستی در نیوزیلند علیه مسلمانان این کشور بلافاصله به سرخط خبرهای جهان بدل شد. مرد مهاجم، که به نظر می‌رسد یک نژادپرست ضدمهاجر باشد، با استفاده از یک دوربین نصب شده روی کلاه خود تمام لحظات تیراندازی را ضبط و به صورت مستقیم از شبکه‌های اجتماعی برای دنبال‌کنندگان پخش کرد. 

نام این فرد که بعد از تیراندازی در مسجد نور و مرکز اسلامی لینوود شهر کرایست‌چرچ و قتل‌عام 49 نفر نمازگزار توسط پلیس دستگیر شد، برنتون تارانت عنوان شده است. بر اساس تصاویری که در حساب‌های کاربری این فرد در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، نام تعدادی از برخی از نژادپرستانی که به تازگی عملیات قتل عام با اسلحه انجام داده‌اند، روی خشاب‌ها و اسلحه مورد استفاده این فرد حک شده است. او در کتابچه‌ 87 صفحه‌ای با عنوان مانیفست که از اعتقادات خود منتشر کرده است، خود را فردی 28 ساله متولد استرالیا معرفی می‌کند و نام تعدادی از نژادپرستان سفیدپوست مورد علاقه خود را فهرست کرده است. 

او خود را فاشیست معرفی می‌کند و می‌نویسد:«برای اولین‌ بار فردی که از او با عنوان فاشیست یاد خواهد شد، یک فاشیست واقعی است.» این تروریست استرالیایی همچنین ادعا می‌کند، دلیل استفاده‌اش از اسلحه در این حمله این است که بحث در امریکا در مورد متمم دوم قانون اساسی این کشور در مورد حق حمل سلاح شهروندان غیرنظامی را زنده نگه دارد. نیوزیلند و استرالیا از جمله کشورهایی هستند که مانند ایالات متحده امریکا حمل سلاح‌های سبک را برای شهروندان غیرنظامی قانونی تلقی می‌کنند.

حمله به مسلمانان در نیوزیلند در حالی صورت می‌گیرد که در بسیاری از کشورهای غربی، جریان‌های سیاسی راست‌گرای افراطی در حال افزایش قدرت و نفوذ خود هستند. مدتی پیش رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا، حرکت یک کاروان از امریکای جنوبی به سمت مرزهای این کشور را به دلیل «وجود جانماز در بین پناه‌جویان» خطرناک توصیف کرده ‌بود. چنین اظهارات اسلام‌ستیزانه و بیگانه‌هراسانه‌ای به صورت مستمر از سوی گروه‌هایی در امریکا، اروپا و استرالیا تکرار می‌شود. استرالیا، که عامل جنایت تروریستی نیوزیلند، تبعه آن است، مدت‌هاست که پناه‌جویان خارجی را به ویژه اگر از منطقه خاورمیانه باشند در جزایری در اقیانوس آرام محبوس می‌کند و اجازه ورود آنها به خاک این کشور را نمی‌دهد.

**پخش مستقیم جنایت
به جز این شهروند استرالیایی 4 نفر دیگر از جمله 3 مرد و یک زن نیز در رابطه با این حمله تروریستی در نیوزیلند توسط پلیس دستگیر شده‌اند. به گفته پلیس نیوزیلند، این فرد قرار است صبح شنبه(بامداد امروز به وقت تهران) در مقابل دادگاه به اتهام قتل عمد و جنایت محاکمه شود. ویدیویی 18 دقیقه‌ای که توسط این فرد در شبکه‌های اجتماعی به صورت زنده و مستقیم از قتل عام مسلمانان پخش شد تا ساعاتی بعد از عملیات تروریستی همچنان روی سرورهای شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک، توییتر، یوتیوب و اینستاگرام قرار داشت هر چند بعد از چند ساعت این شبکه‌های اجتماعی اقدام به حذف این ویدیوها کردند.

هر چند تعدادی از کاربران این شبکه‌های اجتماعی با بارگزاری مجدد این ویدئوها بار دیگر آن را در دسترس مخاطبان وب‌سایت‌ها قرار دادند. شبکه‌های اجتماعی بزرگ اینترنتی در ماه‌های گذشته به ‌شدت با مساله راهکارهای مبارزه با انتشار نفرت و محتوای خشونت‌بار و تحریک‌آمیز دچار مشکل شده‌اند و بسیاری از دولت‌های جهان و نهادهای بین‌المللی از تبدیل شدن شبکه‌های اجتماعی به عنوان بستری برای ترویج خشونت و تروریسم هشدار می‌دهند.

**سیاه‌ترین روز تاریخ نیوزیلند
جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند اقدام تروریستی در این کشور را به‌ شدت محکوم کرد و گفت:«آنچه امروز در کرایست‌چرچ رخ داد، خشونتی بی‌سابقه و غیرعادی بود. این اقدامات در نیوزیلند جایی ندارد. بسیاری از کسانی که بر اثر این حمله آسیب دیدند، از جوامع مهاجر نیوزیلند هستند، نیوزیلند خانه آنهاست، آنها خود ما هستند. فردی که این اقدام خشونت‌بار را انجام داد، هیچ جایی در میان ما ندارد.» نخست‌وزیر نیوزیلند، این روز را «یکی از سیاه‌ترین روزهای تاریخ نیوزیلند توصیف کرد.»

**محکومیت بین‌المللی
بسیار از دولت‌های جهان و سیاستمداران بین‌المللی اقدام به قتل عام مسلمانان نمازگزار در نیوزیلند را محکوم کرده‌اند. جوکو ویدودو، رییس‌جمهور اندونزی که تعدادی از اتباعش در این حمله تروریستی کشته ‌شده‌اند، این اقدام را به شدت محکوم کرد. دولت‌های جهان از جمله بنگلادش، مالزی، پاکستان، سوئد، اسپانیا، نروژ، مجارستان، جمهوری اسلامی ایران، ایتالیا، بریتانیا، آلمان، امریکا، سازمان همکاری اسلامی، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، پاپ فرانسیس و بسیاری دیگر از مقام‌های جهان به سرعت این اقدام را محکوم کردند. 

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا این اقدام را «قتل عام دهشتناک در مساجد» توصیف کرد اما در پیام خود که در توییتر منتشر کرد، اشاره‌ای به مذهب و گرایش سیاسی تروریست عامل این حمله نکرد و از صفت تروریستی برای این حمله استفاده نکرد.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی امریکا این حمله را «اقدامی که به نظر می‌رسد تروریستی باشد» توصیف و تاکید کرد، امریکا با نگرانی شدید این مساله را از نزدیک دنبال می‌کند. مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا، باراک اوباما رییس‌جمهور سابق این کشور، ملکه الیزابت دوم پادشاه بریتانیا و خانواده او و سران دولت این کشور هم در پیام‌های جداگانه این اقدام تروریستی را محکوم کردند.

**اسلام ‌هراسی، آزادی بیان نیست
«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در صفحه شخصی توییتر خود به حمله تروریستی علیه نمازگزاران جمعه در نیوزیلند واکنش نشان داد. ظریف با انتقاد از سیاست‌های ضد اسلامی غرب نوشت:«مصونیت‌ها در راستای تشویق به عدم تحمل مخالف در «دموکراسی‌های» غربی منجر به این می‌شود: قلدرهای اسراییلی وارد مسجدی در فلسطین می‌شوند و به مسلمانان توهین می‌کنند؛ تروریست‌ها در نیوزیلند، کشتار 49 مسلمان را پخش زنده می‌کنند.»

وی سپس تاکید کرد:«دورویی غربی‌ها در دفاع از سیاه‌نمایی مسلمانان به بهانه آزادی بیان باید پایان یابد.» رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه هم در سخنانی گفت:«من از همه دولت‌های غربی می‌خواهم که به سرعت جلوی جریان‌هایی را که به سرعت به تهدیدی علیه همه بشریت تبدیل می‌شوند، بگیرند.» مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه هم گفت:«نه تنها مهاجمان بلکه سیاستمداران و رسانه‌هایی که اسلام‌ستیزی و تنفر را در غرب دامن می‌زنند در این حمله ددمنشانه مسوول هستند.»

منبع: روزنامه اعتماد


نظر شما