شناسهٔ خبر: 31774792 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

راه‌حل‌های نوآورانه برای مقابله با چالش‌های محیط زیستی

تهران- ایرنا- چهارمین اجلاس مجمع محیط زیست سازمان ملل (UNEA) با موضوع «راه‌حل‌های نوآورانه برای مقابله با چالش‌های محیط زیستی و تولید و مصرف پایدار» در نایروبی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا از سازمان حفاظت محیط زیست، چهارمین اجلاس مجمع محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEA) با هدف درک متقابل از چالش‎های محیط زیستی و حفظ و احیای آن در قالب اولویت‌های ملی و توسعه قوانین محیط زیستی با اعتقاد بر مشارکت برای تصمیم‌گیری تدارک یافته بود.
مقابله با چالش‌های محیط زیستی مرتبط با فقر و مدیریت منابع طبیعی شامل «سیستم پایدار غذا، امنیت غذایی و توافق از دست رفتن تنوع زیستی»، «معرفی رویکردهای چرخه زندگی برای بهره‌وری منابع، انرژی، مواد شیمیایی و مدیریت پسماند» و همچنین «تضمین توسعه پایدار کسب‌وکار همزمان با تغییرات سریع فناوری» سه موضوع اصلی گفتمان 200 مقام عالی‌رتبه محیط زیست جهان طی این نشست بوده است.
چهارمین اجلاس مجمع محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEA) از دوشنبه بیستم اسفندماه در مقر برنامه محیط زیست ملل متحد نایروبی، به مدت پنج روز برگزار شد.
سرپرست دفتر روابط بین الملل سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس حضور یافت.
«نرگس صفار» با قرائت بیانیه ملی، ضمن قدردانی از دولت و مردم کنیا به سبب میزبانی خانواده جهانی محیط زیست و تسلیت به خانواده‌هایی که عزیزان خود را در سانحه هوایی اتیوپی از دست دادند، تاکید کرد:
«در منطقه‌ای که ایران قرار دارد، با چندین مسئله نوظهور و مشکل محیط زیستی درحال تشدید مواجه هستیم. کمبود منابع آب، خشکسالی‌های طولانی، توفان‌های گرد و غبار، زباله‌های الکترونیکی و پلاستیک‌ها که نیازمند اقدامات جمعی و راه‌حل‌های نوآورانه است.
تغییر در سود خالص و سودمندی خودخواهانه در سیاست‌های توسعه‌ای ملی و جهانی برای برنامه‌ها و سیاست‌های صرفا اجتماعی و محیط زیستی یک پیش شرط اساسی برای غلبه بر این چالش‌هاست.
این اقدامات و سیاست‌ها باید به شکل فنی، بر اساس معیارهای منصفانه و عادلانه و اصول CBDR (مسئولیت مشترک اما متفاوت) و با توجه به نیازها و قابلیت‌های کشورها و مطابق با تعهدات در چارچوب ابزارهای مختلف بین‌المللی درنظر گرفته شود.
جمهوری اسلامی ایران ضمن تأکید بر پیامدهای جدی اقتصادی و اجتماعی کمبود آب ناشی از تغییرات آب و هوایی که منجر به تشدید خشکسالی و توفان‌های گرد و غبار شده تأکید می‌کند که این معضل، بخش بزرگی از جمعیت جهان را در معرض خطر قرار داده است.
تهدیدهای یک‌جانبه اعمال شده علیه مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران، منجر به صدمات جدی به برنامه‌های بهره‌وری انرژی، مقابله با تغییرات اقلیمی و مدیریت منابع طبیعی خواهد شد اگرچه ایران همواره تلاش می‌کند این مسائل را مدیریت کند اما بدون شک بدون داشتن فناوری‌های مورد نیاز، ظرفیت‌سازی، بسیج منابع مالی و ارتقای همکاری‌های منطقه‌ای و جهانی این چالش‌ها همواره وجود خواهند داشت.
جمهوری اسلامی ایران، از ایجاد مرکز منطقه‌ای پایش و هشدار سریع با همکاری مشترک موسسات بین‌المللی و کشورها برای تقویت سازگاری با تغییرات اقلیمی از جمله توفان‌های گرد و غبار پیشنهاد و حمایت کرده و همچنین از فعالیت‌های محیط زیست ملل متحد در ایجاد ائتلاف بین‌المللی به منظور مقابله با توفان‌های گرد و غبار با همکاری نهادهای سازمان ملل قدردانی می‌کند».
پیش از آغاز به کار چهارمین مجمع محیط زیست ملل متحد (UNEA)، به مدت 7 روز و طی نشست نمایندگان دائم کشورهای عضو نزد برنامه محیط زیست ملل متحد (OECPR)، از تاریخ 13 تا 19 اسفند، قطعنامه‌های پیشنهادی کشورها بر اساس اولویت‌ها و چالش‌های ملی و منطقه‌ای، با تلاش برای جلب حمایت سایر کشورها به دنبال دستیابی به یک اجماع جهانی برای پیدا کردن راه‌حل نوآورانه و اقدامات سریع در مقابله با چالش‌های زیست محیطی بررسی شد و طی جلسات چالش برانگیز و فشرده در نهایت از مجموع 35 پیش‌نویس قطعنامه، 25 قطعنامه پیشنهادی از کشورها مورد تصویب قرار گرفته و به مجمع محیط زیست تسلیم شد.
«راه‌حل‌های نوآورانه در رسیدن به تولید و مصرف پایدار»، «اقدامات و راه‌حل‌های نوآورانه برای حل معضل پسماند غذایی»، «مواجهه با چالش‌های محیط زیستی از طریق اقدامات پایدار کسب و کار»، «زیرساخت‌های پایدار»، «زباله‌های پلاستیکی دریایی و میکرو پلاستیک‌ها»، «مدیریت سازگار با محیط زیست»، «مقابله با آلودگی محصولات پلاستیکی یک بار مصرف»، «حفاظت از محیط زیست دریا با منشاء خشکی»، «مدیریت پایدار برای سلامت جهانی مانگروها» «مدیریت جزایر مرجانی»، «حفاظت و مدیریت پایدار پسماندها»، «فقر و محیط زیست»، «مدیریت منابع معدنی» و «تنوع زیستی و فرسایش خاک» اصلی‌ترین عناوین قطعنامه‌های مصوب این دور از نشست نمایندگان دائم بوده است.
در این راستا، هیات اعزامی از کشورمان با حضور فعال در نشست نمایندگان دائم و جلسات بررسی قطعنامه‌ها، توانست با ارائه یک قطعنامه پیشنهادی از کشورمان به صورت مشترک با گروه آفریقایی، موضوع «گرد و غبار» را به عنوان چالش نوظهور در منطقه و ضرورت حمایت محیط زیست ملل متحد از ائتلاف بین‌المللی شکل گرفته شده، در ادامه قطعنامه‌های مصوب گذشته در سازمان ملل، در متن قطعنامه پیشنهادی گنجانده و متن نهایی را برای تصویب به چهارمین مجمع محیط زیست ملل متحد تسلیم کند.
مجمع محیط زیست ملل متحد به عنوان عالی‌ترین رکن تصمیم‌گیری محیط زیست جهانی با حضور نمایندگان کشورهای عضو سازمان ملل تاکنون به صورت سالانه برگزار و مقرر شد اجلاس آینده به بعد دوسالانه برگزار شود.
در حاشیه اجلاس، نمایشگاه فناوری‌ها و طرح‌های محیط زیستی و نشست‌ها و رویدادهای جانبی متعددی که تمامی به دنبال شناسایی و یا معرفی راه‌حل نوآورانه برای حل مشکلات محیط زیستی برنامه‌ریزی شده‌اند، برگزار شد.
• مهمترین نشست‌های جانبی چهارمین اجلاس مجمع محیط زیست سازمان ملل :
- جابجایی الکتریکی: استراتژی برای سم‌زدایی و کربن‌زدایی
- مشارکت جهانی: کلیدی برای بازشدن بهره‌وری منابع و اقتصاد سبز
- مشارکت مالی پایدار برای یک اقتصاد چرخه‌ای
- همایش شهرها
- نوآوری و مدیریت بومی پسماند، راه‌حلی برای کره‌ای عاری از آلودگی
- محیط زیست و معادن: مقابله با اثرات منفی از طریق راه‌حل‌های نوآورانه
- رویکرد نوآورانه از دولت‌ها، بخش خصوصی و جوامع محلی برای کاهش پسماند غذایی
- بررسی نتایج کنفرانس 2018 تنوع زیستی و توسعه چارچوب جهانی تنوع زیستی برای پس از 2020
- ارتباط میان محیط زیست و مهاجرت
- مشارکت در اقدام: شبکه زمین
- راه‌حل‌های نوآورانه برای رفع آلودگی در جنوب شرقی و جنوب اروپا
- اجلاس زمین به میزبانی مشترک فرانسه و کنیا
- مشارکت جهانی برای مقابله با زباله‌های دریایی و رسیدن به دریاهای پاک
- رونمایی از ششمین چشم‌انداز جهانی محیط زیست
به دلیل کشته شدن تعدادی از کارکنان آژانس‌های مختلف سازمان ملل که عازم چهارمین مجمع محیط زیست ملل متحد از آدیس آبابا به نایروبی بودند طی سانحه هوایی هواپیمایی اتیوپی، مجمع محیط زیست تا حدود زیادی تحت‌الشعاع قرار گرفت.
علمی 9014** 1055

نظر شما