شناسهٔ خبر: 31774703 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

اظهارات گستاخانه پمپئو براي ادامه حمايت آمريکا از ائتلاف سعودي در جنگ يمن/ واکنش يمن

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- پمپئو در اظهاراتي گستاخانه بر ادامه حمايت از تجاوزگريهاي ائتلاف سعودي عليه يمن تأکيد کرد.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا به نقل از الجزيره مباشر ، مايک پمپئو وزير امور خارجه آمريکا در کنفرانس خبري در واشنگتن گفت: آمريکا حمله به دو مسجد را در نيوزلند محکوم مي کند. دولت ترامپ از ائتلاف (متجاوز) تحت هدايت سعودي در يمن حمايت مي کند. حمايت از ائتلاف تحت هدايت سعودي در يمن بايد ادامه يابد تا جلوي گسترش نفوذ ايران در يمن گرفته شود.
در همين حال وزير خارجه آمريکا با انتقاد از قطعنامه سنا براي قطع حمايت نظامي از ائتلاف سعودي در يمن، اين امر را به معناي باز گذاردن دست ايران دانست.
مايک پامپئو در قالب چندين توييت نوشت «راه تسکين رنج‌هاي مردم يمن اين نيست که با کم کردن توان شرکاي خود، جنگ را طولاني‌تر کنيم، بلکه بايد حمايت‌هاي لازم از آنان را جهت شکست شورشياني که از پشتيباني ايران برخوردارند، به عمل آوريم و در خصوص دستيابي به يک صلح واقعي اطمينان حاصل کنيم».
مايک پامپئو همچنين حمايت از ائتلاف نظامي به سرکردگي عربستان سعودي را براي جلوگيري از نفوذ ايران «حياتي» دانست.
او در توييتر نوشت: «حمايت از اقدامات متحدانمان براي ممانعت از گسترش سلطه ايران از تهران تا درياي مديترانه و تبديل دولت يمن به يک دولت دست‌نشانده حياتي است.»

قطعنامه سنا براي پايان دادن به مشارکت ارتش آمريکا در جنگ يمن
سناي آمريکا که در کنترل حزب جمهوري خواه اين کشور است روز چهارشنبه قطعنامه اي را تصويب کرد که مدعي پايان دادن به حمايت آمريکا از ائتلاف سعودي در جنگ يمن است.
 سناي آمريکا با 54 رأي موافق در مقابل 46 رأي مخالف قطعنامه‌اي را به تصويب رساند که از دولت مي‌خواهد به حمايت نظامي آمريکا از ائتلاف بين‌المللي به رهبري عربستان در جنگ يمن پايان دهد.
مجلس نمايندگان آمريکا نيز 24 بهمن در اين باره قطعنامه‌اي را با 248 رأي مثبت در برابر 177 رأي به تصويب رسانده بود. با اين حال کاخ سفيد تاکيد کرده است که دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا، آن را وتو خواهد کرد.
براي جلوگيري از وتوي رئيس‌جمهور به دو سوم آرا در مجلس نمايندگان و سنا نياز است که در مجلس نمايندگان به ‌معني دست‌کم 290 رأي از 435 نماينده است.
مشاوران ترامپ نيز از وي خواسته اند قطعنامه پايان دادن به حمايت واشنگتن از جنگ يمن را وتو کند.

واکنش محمدعلي الحوثي به اظهارات پمپئو
محمدعلي الحوثي رئيس کميته عالي انقلاب يمن به اظهارات مايک پمپئو وزير امور خارجه آمريکا در خصوص حمايت واشنگتن از ائتلاف متجاوز سعودي عليه يمن واکنش نشان داد.
به گزارش خبرگزاري اسپوتنيک از قاهره ، الحوثي از رهبران جنبش انصارالله يمن در پيامي در حساب کاربري خود در توئيتر نوشت :« اظهارات پمپئو که حمايت از متجاوزان را حمايت از تحقق شغل و سود قراردادهاي تسليحاتي کشنده يمنيها دانست براي ثابت کردن وفاداري به ترامپ بيان شد.»
وي افزود :« حتي (پمپئو) تضمين کرد در سياست دولت کنوني که جايگزين کردن اشخاص است با کوشنر رقابت نکند و تاکيد کرد اين سياست با فعاليت اطلاعاتي پيشين او تناقضي ندارد بر خلاف ماتيس که يک روز پس از اعلام خروج از سوريه استعفا کرد.»

واکنش وزارت خارجه يمن به اظهارات پمپئو
وزارت خارجه يمن اتهامات وزير خارجه آمريکا را عليه نيروهاي ملي يمن محکوم کرد.
به گزارش شبکه تلويزيوني العالم، وزارت خارجه يمن سخنان مايک پمپئو مبني بر ادامه حمايت واشنگتن از ائتلاف متجاوز و مخالفت واشنگتن با محدود کردن کمک هاي خود را به ائتلاف متجاوز به فرماندهي عربستان به يمن، محکوم کرد.
خبرگزاري سبا به نقل از يک منبع در وزارت خارجه اعلام کرد يمن اتهامات وزير خارجه آمريکا عليه نيروهاي ملي را مبني بر تعلل در اجراي توافق هاي استکهلم محکوم مي کند.
اين منبع گفت اين گونه سخنان از جانب دولت آمريکا که فرمانده عملي ائتلاف متجاوز است و در جنايات جنگي و کشتار ملت يمن دست دارد، چيز عجيبي نيست و اين اظهارات وزير خارجه آمريکا در چارچوب سرپوش گذاشتن بر روي سنگ اندازي هاي طرف مقابل در اجراي توافق سوئد مطرح مي شود.

نظر شما