شناسهٔ خبر: 31774043 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفتاب یزد | لینک خبر

"بتو اورورک" از تگزاس مقابل ترامپ می‌ایستد

ورود اوبامای جدید؟

صاحب‌خبر - "بتو اورورک"، نماینده سابق مجلس تگزاس که نوامبر گذشته تا مرز شکست تد کروز در رقابت‌های مجلس سنا پیش رفت، رسما برای حضور در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات اعلام آمادگی کرده است. به گزارش ایسنا، او یکی از چهره‌های نوظهور حزب دموکرات در ایالت تگزاس است که بسیاری شانس فراوانی برای او قائل شده‌اند.
اورورک در سخنرانی اعلام نامزدی خود گفته هر کدام از ۱۵ نامزد دموکرات که تاکنون اعلام آمادگی کردند "از دونالد ترامپ بهترند".بتو اورورک که ۴۶ سال دارد نوامبر گذشته و در جریان انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا در ایالت تگزاس که پایگاه قوی و تاریخی جمهوری‌خواهان است برابر سناتور با سابقه تد کروز برای ورود به مجلس سنا رقابت کرد و با وجود شکست توانست در جذب آرا و یکپارچه کردن دموکرات‌های تگزاس بسیار موفق عمل کند.به گزارش بی.بی.سی عملکرد او به عنوان یک نامزد دموکرات در تگزاس طی چند دهه‌اخیر بی‌سابقه ارزیابی شد و به همین علت هم بسیاری او را چهره مناسبی برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ خواندند.برخی حتی او را یک "اوبامای جدید" معرفی کردند. به همین علت هم ورود او به کارزارهای مقدماتی انتخابات سال آینده تا حدود زیادی قابل پیش‌بینی بود.

>ترامپ اورورک را جدی گرفته است؟
دونالد ترامپ که در چند هفته گذشته همه نامزدهای دموکراتی که وارد کارزار شده‌اند را با طعنه و تمسخر در حد و قواره خود ارزیابی نکرده، به اعلام نامزدی بتو اورورک سریع واکنش نشان داد؛ واکنشی که می‌تواند از نگرانی او از شهرت پرشتاب این دموکرات ۴۶ ساله اهل تگزاس حکایت داشته باشد.ترامپ تنها ساعتی بعد از این که بتو اورورک رسما اعلام کرد قصد حضور در رقابت‌های ریاست‌جمهوری سال آینده را دارد در پاسخ به خبرنگاری که نظرش را پرسید، گفت: "دیدمش. (هنگام حرف زدن) دستهایش را خیلی تکان می‌دهد. به خودم گفتم این دیوانه است یا این که همین‌طوری حرف می‌زند!"
اگر چه در نگاه اول ممکن است این نظر دونالد‌ترامپ همسو با روحیه تمسخرجوی او در برابر رقبایش تعبیر شود اما همزمان حاوی یک نکته مهم است. این که ترامپ که بسیاری سلبریتی تلویزیونی بودن او را رمز موفقیتش در جلب آرا و توجه مردم آمریکا می‌دانند به بتو اورورک از منظر توانایی سخن‌وری و زبان بدن توجه کرده است؛ یعنی دقیقا همان خصوصیتی که خود را در آن استاد می‌بیند و ممکن است توانایی رقبایش را هم تنها از همین منظر جدی بگیرد.
بتو اورورک، ۴۶ ساله، خیلی زود شما را به یاد باراک اوباما می‌اندازد. او با اعتماد به نفس و انرژی فراوان سخن می‌گوید و تا این لحظه توانسته از وارد شدن به نزاع کلامی و طعنه‌آمیز با دونالد ترامپ پرهیز کند.
او حتی هنگامی که سال گذشته در تگزاس و فقط برای کسب کرسی سناتوری این ایالت سخن می‌گفت اکثر دیدگاهایش جنبه ملی و بین‌المللی داشت و همین خصیصه باعث شد بسیاری شکست او در تگزاس را ناشی از پایگاه محکم جمهوری‌خواهان در این ایالت ارزیابی کنند و بگویند اگر بتو اورورک در سطح ملی وارد رقابت شود پتانسیل اوج گرفتن پرشتاب و تبدیل شدن به رقیب هم قد و قواره دونالد ترامپ را دارد.
با وجود این، بتو اورورک هنوز محک جدی در صحنه ملی نخورده و طرح و برنامه‌ای هم برای فردای آمریکا ارائه نکرده است. باید دید آیا او در مقابل فشار بی‌توقف رسانه‌ها و ماراتن کارزارهای انتخاباتی می‌تواند به روند صعودی خود ادامه دهد.بتو اورورک پانزدهمین دموکرات شناخته شده‌ای است که تاکنون برای نامزدی حزبش رسما وارد کارزار شده است.
او باید در جریان انتخابات‌های ایالتی بر رقبایی چون سناتور برنی سندرز، الیزابت وارن، کمیلا هریس، کوری بوکر، امی کلوباچر و حتی به احتمال زیاد جو بایدن، معاون سابق باراک اوباما پیروز شود تا با به عنوان نامزد اصلی حزب دموکرات برای دونالد ترامپی قرار گیرد که تا این لحظه رقیب جدی برای نامزدی حزب جمهوری‌خواه نداشته و از محبوبیت ۹۰درصدی در میان حامیان این حزب برخوردار است.با وجود این، از آنجا که دور نخست ریاست‌جمهوری ترامپ همراه با رویدادهای نادر فراوانی بوده انتظار می‌رود با نزدیک شدن به فصل تابستان و جدی‌تر شدن رقابت‌های درون حزبی، ترامپ با چالش در میان هم حزبی‌های خود هم روبرو شود.

برچسب‌ها:

نظر شما