شناسهٔ خبر: 31772708 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

فرانس ۲۴: حمله تروریستی در نیوزیلند بی‌سابقه است

فرانس ۲۴ گزارش داد حملات تروریستی روز جمعه به دو مسجد در نیوزیلند، در این کشور بی سابقه بوده و بدترین حمله‌ای بود که نیوزیلند تا به امروز به خود دیده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

حملات تروریستی روز جمعه به دو مسجد در نیوزیلند، در این کشور بی سابقه بوده است.

بر اساس این گزارش آمار تلفات حمله به ۲ مسجد در نیوزیلند افزایش یافت و به ۴۹ نفر رسید. یک نفر در این رابطه به اتهام قتل دستگیر شد. ۳ نفر دیگر نیز بازداشت شده اند. پیش از حمله تصاویری نژادپرستانه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود.

گزارشگر فرانس ۲۴ افزود این بدترین حمله‌ای بود که نیوزیلند تا به امروز به خود دیده است. زخمیان به بیمارستان منتقل شدند. نیوزیلند هدف یک حمله تروریستی قرار گرفت. یکی از این حملات در شهر کرایست‌چرچ واقع در مرکز کشور رخ داد. بنا بر گزارش‌ها فردی همزمان با برگزاری نماز جمعه و در حالی که مسجد مجیدالنور مملو از جمعیت بود، وارد این مسجد شد.

یکی از شاهدان عینی گفت: «من دیدم که شخصی وارد مسجدی شد که من در آن بودم. من افرادی را دیدم که غرق در خون بودند و ناله می‌کردند. در این لحظه متوجه شدم که قضیه واقعا جدی است.»

یک شاهد دیگر هم گفت: «در مسجد حدود ۱۵۰ نفر حضور داشتند. من صدای شلیک اسلحه شنیدم و دویدم. عده زیادی روز زمین افتاده بودند. من به پشت مسجد فرار کردم و نشستم. بعد با پلیس تماس گرفتم.»

گزارشگر ادامه داد: «حدود ۴۰ نفر در این حمله کشته شدند. ۵ کیلومتر دورتر از این مسجد در حومه شهر لینوود دومین تیراندازی رخ داد. در این حمله نیز عده زیادی کشته شدند. پلیس در فضایی ملتهب شهر کریست چرچ را محاصره کرد.»

به گفته مقامات رسمی عده زیادی دست کم ۳ مرد و یک زن دستگیر شده اند.

پلیس این حمله را حمله‌ای برنامه ریزی شده توصیف کرده است. ۲ خودروی بمب گذاری شده نیز توسط پلیس کشف و مواد منفجره داخل آن خنثی شد.

فرانس ۲۴ بخشی از سخنان مایک بوش، رئیس پلیس نیوزیلند را پخش کرد.

وی گفت: «ما در خودرو‌ها مواد منفجره کشف کردیم. پلیس این مواد منفجره را خنثی کرد. در حال بررسی چگونگی این حمله هستیم.»

نخست‌وزیر این کشور در برنامه‌ای که به صورت زنده از تلویزیون دولتی نیوزیلند پخش می‌شد، تروریستی بودن این حمله را تایید کرد.

 

نظر شما