شناسهٔ خبر: 31772425 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

خشم جهان از جنایت تروریستی در نیوزیلند

جمعی از مردم نیوزیلند با تجمع در محل کشتار مسلمانان در« کرایست چرچ» با اهدای گل، یاد شهدای این حادثه را گرامی داشتند.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
مردم نیوزیلند همچنین تغییر قانون حمل سلاح را در این کشور خواستار شدند.
نخست وزیر نیوزیلند گفت: پلیس تلاش می کند اطلاعات بیشتری درباره عامل حمله به دست آورد.
مقامات کشورهای مختلف اقدام تروریستی علیه مسلمانان در نیوزیلند را محکوم کردند.

تیراندازی علیه نمازگزاران دو مسجد در شهر کرایست چرچ نیوزیلند به قدری هولناک بود که دیروز را به روز سیاه برای مسلمانان جهان تبدیل کرد. با گذشت یک روز از جنایت هولناک ابعاد جدیدی از انگیزه های شیطانی عامل این جنایت روشن شده است.
 
عامل این جنایت فردی بیست و هشت ساله و اهل استرالیاست و نوشته ای 74 صفحه ای از خودش برجاگذاشته است و در این صفحات به تشریح انگیزه هایش از کشتار افراد بیگناه مبادرت کرده است. وی در این نوشته اش گفته است از مسلمانان نفرت دارد. وی تاکید کرده از فاشیسم و نازیسم و دیدگاههای دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا حمایت می کند.

جنایت دیروز واکنش های جهانی را درپی داشته است. رئیس جمهوری اسلامی ایران با محکوم کردن حمله تروریستی و نژادپرستانه به نمازگزاران مسلمان در نیوزیلند، با خانواده قربانیان ابراز همدردی کرد و این ضایعه دردناک را به مسلمانان جهان تسلیت گفت.
 
 روحانی این جنایت وحشیانه را نشانه دیگری از لزوم مقابله همه‌جانبه با تروریسم و نفرت‌پراکنی به ادیان و اقوام و همچنین اسلام‌هراسی رایج در غرب دانست.
 
رئیس جمهور از مجامع جهانی به‌ویژه کشورهای اسلامی خواست حامیان پیدا و پنهان این اقدامات را رسوا سازند. آقای روحانی تاکید کرد دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، رسیدگی به این عمل شنیع و درخواست دستگیری و محاکمه همه عاملان و آمران آن را مجدانه در عرصه بین‌المللی پیگیری خواهد کرد.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی حادثه تروریستی در شهر کرایس چرچ را محکوم کرد و آن را به همتای نیوزیلندی خود تسلیت گفت. در پیام  لاریجانی به رئیس مجلس نیوزیلند آمده است: این جنایات، بار دیگر لزوم هوشیاری و همکاری همه کشورها در مبارزه با تروریسم را یادآوری کرد و تأکیدی بر این واقعیت است که جز با خشکاندن ریشه های فکری گروه های تروریستی، صلح و آرامش واقعی در هیچ منطقه ای از جهان حاصل نخواهد شد.
 
 وزیر خارجه در تماس تلفنی با همتای ترکیه ای خود که کشورش ریاست دوره‌ای سازمان همکاری اسلامی را برعهده دارد نشست فوق العاده سران این سازمان را برای گفتگو درباره این حمله تروریستی خواستار شد.
 
ظریف در فضای مجازی هم نوشت: ایرانیان به شدت از حادثه تروریستی در کرایس چرچ بهت زده و غمگین شده اند با این حال این مساله برای ما موضوع غافلگیر کننده ای نبود. ظریف افزود: ایرانیانی که از سفر به آمریکا منع می شوند. اجازه هم ندارند در صورت درس خواندن در مدارس فرانسه به مبانی ایمانی خود عمل کنند. ما ایرانیان به خوبی می دانیم تعصب و نفرت در قبال اسلام چیست.
* "محمد عامر" رئیس شورای علمای مسلمان نیوزلند گفت: این حادثه ثابت کرد تروریسم هیچ دین و مسلکی ندارد.
 
جاسیندا آردرن نخست وزیر نیوزلند در واکنش به اقدام تروریستی و حمله به دو مسجد در این کشور گفت:نباید این حادثه تروریستی را اقدامی غیر برنامه‌ریزی شده قلمداد کرد.
 

اما دولتمردان آمریکا به گونه ای در قبال این حادثه واکنش نشان دادند که رد پای اسلام هراسی در آن مشهود بود. این مقامات در پیام تسلیت خود نامی از اسلام یا مسلمانان نبردند.
ترامپ که بارها از سوی منتقدان خود به نژادپرستی، ضدیت با اسلام و پراکندن نفرت لقب گرفته در واکنش به این فاجعه غمبار نوشت: گرم ترین همدردی و بهترین آرزوها پس از کشتار وحشتناک در مساجد، نثار 'مردم' نیوزیلند باد.
ترامپ همچنین درخصوص مطلب یکی از مهاجمان نیوزیلند که وی را مورد ستایش قرار داده بود، اظهار بی‌اطلاعی کرد.
 
وزیر خارجه آمریکا هم به تبعیت از رئیس جمهوری این کشور بدون کوچکترین اشاره ای به اسلام هراسی، جامعه مسلمانان یا تروریستی دانستن این جنایت نوشت: به خانواده های غمدار قربانیان کرایست چرچ نیوزیلند تسلیت می گویم. جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ اگرچه از واژه ترور استفاده کرد اما رویکرد او نیز به مسلمانان متفاوت از دیگر کاخ سفید نشینان نبود.

منابع آگاه هویت عامل حملات تروریستی خونین به دو مسجد را برنتون تارانت Brenton Tarrant تبعه استرالیایی 28 ساله اعلام کردند. عامل اصلی حمله تروریستی به دو مسجد در جنوب نیوزلند به اتهام قتل در دادگاه حاضر شد و  تا زمان برگزاری جلسه بعدی دادگاه در پنجم ماه آوریل (16 اردیبهشت)، بدون امکان سپردن وثیقه در بازداشت خواهد بود. تلویزیون نیوزلند در حالی تصویر دادگاه را پخش کرد که تصویر متهم شطرنجی شده بود.

 

نظر شما