شناسهٔ خبر: 31771801 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی:

در جنگ اقتصادی نظام توزیع باید هدفمند باشد/ بزودی کام بازار با شکر شیرین می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی معتقد است: قرار است چندین سال در مقابل زیاده‌خواهی‌ها مقاومت بکنیم در این راستا باید منابع را مدیریت کنیم، شخصاً موافق توزیع هدفمند هستم توزیعی که هم شامل سهمیه‌بندی می‌شود و هم شامل شناسایی گروه هدف.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، استان مرکزی جزو 4 استان صنعتی کشور از لحاظ تعداد و حجم سرمایه‌گذاری و اولین استان از نظر وجود استقرار صنایع مادر است.

اتفاقی که در مباحث اقتصادی رخ می دهد و تأثیری که این اتفاقات در حوزه صنعت می‌گذارد استان مرکزی را به شدت متأثر می‌کند، طی چند سال اخیر تحریم‌ها در حوزه صنعت تأثیرات زیادی بر جای گذاشت که همین مسئله بخش صنعت را با چالش هایی مواجه کرد.

به منظور بررسی وضعیت استان در حوزه  صنعتی و سرمایه گذاری با سعید فرخی معاون برنامه‌ریزی استانداری مرکزی به گفت وگو نشستیم که در ادامه می خوانید.

فارس: وضعیت واحدهای صنعتی استان از نظر رونق اقتصادی با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور چگونه است؟

فرخی: در فاصله زمانی سال 93 که برجام تأیید شد تا حدود یک سال گذشته شرایط نسبتاً خوبی بود و خیلی امیدوار بودیم فعالیت‌های واحدها مثبت باشد، ولی امسال به‌واسطه خروج آمریکا از برجام تأثیراتی در حوزه اقتصاد داشتیم که واحدهای صنعتی بسیار متأثر از این تاثیرات بود ولی به آن معنا نیست که وضعیت صنعت استان خیلی وضعیت بدی باشد سخت هست ولی خیلی وضعیت نامناسبی نیست.

 

امسال واحدهایی که به بهره‌برداری رسیدند در 10 ماهه یک رشد 34 درصدی نسبت به مشابه سال گذشته داشتیم، از نظر واحدهایی که دوباره راه‌اندازی شدند استان موفق به کسب رتبه اول در کشور شد.

شاخص‌ها نشان می‌دهد که وضعیت و دوران سختی را طی می‌کنیم ولی وضعیت خیلی بدی نیست، طبق آخرین آمار از  2500  تا 3500  واحد صنعتی استان وجود دارد 88 واحد حقوق معوقه دارند که جمع معوقات این واحدها حدود 270 ماه است ( یعنی کمتر از یک درصد حقوق معوقه و این آمار نسبتاً خوبی در حوزه صنعت است).

فارس: پرداختی‌های معوق مربوط به چه واحدهایی است و علت پرداخت نکردن حقوق‌ها چیست؟

فرخی: یکی از دلایل عدم پرداخت به موقع حقوق ها عدم توانایی واحدها در تامین مواد اولیه و فروش محصولات است، تعدادی هم محصول دارند متأسفانه وضعیت بازارشان خوب نبوده است؛ یک سری هم نتوانستند طلب‌های  خود را از طرف های مقابلشان دریافت کنند. 

شرایط هرکدام با دیگری متفاوت است، ولی واحدهای بزرگ اتفاقاً جزو واحدهایی هستند که کم ترین حقوق معوقه را دارند، امروز ماشین‌سازی، کمباین سازی، هپکو، آذرآب، واگن سازی و...پرداخت‌های نسبتاً خوبی داشتند و اطمینان دارند که تا انتهای سال پرداخت‌ها را انجام می‌دهند.

این نشان می‌دهد که واحدهای بزرگ خیلی دچار مشکل نیستند، ولی عمده آن 270 ماه معوقه به واحدهای متوسط و کوچک برمی‌گردد و چیزی حدود کمتر از یک درصد که طبیعی است.

فارس: کدام یک از واحدهای استان با بحران مواجه هستند؟

فرخی: خوشبختانه واحدی که بحران خاصی داشته باشد در استان نداریم، تقریباً واحدها از بحران خارج شده‌اند ولی شرایط سخت است.

خیلی از واحدها شرایط سخت دارند ولی  در حال تلاش هستند به طور مثال، واگن پارس علیرغم تمام تلاشی که می‌شود به سختی مسائل خود را حل می‌کند دلایل عمده آن برمی‌گردد به بازاری که واگن پارس به آن وابسته است و بازار هم تحت تأثیر شرایط اقتصادی است.

واگن پارس باید بتواند محصولات خود را به کسانی بفروشد که در حوزه ریلی کار می‌کند.

فارس: افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی می‌تواند فرصتی برای صادرات باشد، اما به نظر می رسد در استان از این فرصت به درستی استفاده نشده، نظر شما در این رابطه چیست؟

فرخی: بله متاسفانه از این فرصت به نظر می‌رسد خیلی نتوانستیم خوب استفاده کنیم که این هم دلایل مختلفی دارد یکی از این دلایل به واحدهای صادرکننده برمی‌گردد که برگشت دلار داشتند و ابهاماتی داشتند که این نرخ دلار می‌تواند برگردد یا خیر.

چون در تحریم هستیم در مسائل بانکی سال سختی پیش رو داشتیم و چیزی که می‌بینیم واحدهای تولیدی به راهکارهای مختلفی می‌رسند که بتوانند از فرصت صادرات استفاده بکنند ولی این فرصت صادرات به اینکه این گردش مالی را بتوانند به وجود بیاورند برمی‌گردد.

ما با یک جنگ روانی از طرف دشمنان مواجه هستیم متأسفانه در این جنگ روانی یک شایعه کوچک توانست جامعه را تحت تأثیر قرار دهد، حجمی از اقتصاد کشور تحت تأثیر دلار 20 هزارتومانی بود، به راستی کدام واردکننده مواد خام مورد نیازش را با دلار 20 هزار تومانی وارد کرد؟ کدام واردکننده که کالای مجاز داشت با این قیمت کالا وارد کرد؟ چرا این‌قدر تحت تأثیر قرار گرفتیم چه کسی این قیمت را درست کرد؟

فارس: وضعیت صادرات استان در سال جاری چگونه بود؟

فرخی: در 11 ماهه گذشته صادرات از 910 میلیون دلار گذشت و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3 درصد افزایش داشت، واردات هم در این مدت 349 میلیون دلار بود.

سال گذشته به طور متوسط به 60 کشور صادرات داشتیم که امروز به 81 کشور افزایش داشته و امید است که سال آینده جهش خوبی داشته باشیم.

فارس: با توجه به فرارسیدن سال جدید و ایام نوروز آیا در تأمین اقلام مصرفی با مشکلی مواجه هستیم یا کمبودی داریم؟

فرخی: در تأمین کالاهای مصرفی هیچ مشکلی نداریم و مردم مطمئن باشند که کمبودی هم نخواهیم داشت، تنها  در تولید گوشت دچار مشکل هستیم که با واردات جبران می‌شود آخرین آماری که داشتیم 10 ماهه امسال نسبت به سال گذشته 31 درصد کاهش تولید گوشت قرمز در کشور داشتیم، البته منظور از تولید گوشتی است که در کشتارگاه کشتار می‌شود که این با واردات حل می‌شود از نظر تعداد رأس دام بیشتر داشتیم که این نشان‌دهنده پشتیبانی خوب است.

برنج هم به اندازه کافی تأمین شده، چند روزی هم بحث شکر پیش آمد که به نظر می‌رسد بار روانی بود.

اخباری هم می‌رسد که بعضی از عمده‌فروش‌ها و تولیدکنندگان احتکار کردند که قطعا برخوردهای لازم به این افراد خواهد شد، به زودی شکر به اندازه کافی توزیع خواهد شد، حواله‌ها صادرشده و کارخانه‌ها تولید کرده‌اند و به نظر می‌رسد در چند روز به شرایط معتبر برسیم.

واردات گوشت سهمیه حدود 30 هزار تن بوده موجود است، باید در سهمیه‌بندی تغییر روش بدهیم به این صورت که الآن هیچ نوع سهمیه‌بندی و هیچ گروه هدفی تعیین نشده که این درست نیست، وقتی که ممکن است کشور دچار بحران باشد باید نظام سهمیه‌بندی داشته باشیم، بالاخره یک عده‌ای در کشور آدم‌هایی هستند که به کمک بیشتری نیاز دارند و باید توجه بیشتری هم به آنها شود این‌ها را باید به عنوان گروه هدف بشناسیم و اقلام یارانه را به دست آنها برسانیم.

قرار است چندین سال در مقابل زیاده‌خواهی‌ها مقاومت بکنیم در این راستا باید منابع را مدیریت کنیم، شخصاً موافق توزیع هدفمند هستم توزیعی که هم شامل سهمیه‌بندی می‌شود و هم شامل شناسایی گروه هدف، قطعاً نمی‌توانیم بگوییم که الآن در کشور باید به همه به یک میزان گوشت یا مرغ بدهیم وقتی‌که محدودیت داریم باید گروه‌های هدف را بشناسیم و بر مبنای آن چیزی که گروه هدف تعیین می‌شود به آنها سهمیه بدهیم.

فارس: بسته‌های حمایتی به برخی از افراد تعلق گرفت و بعضی هم از آن بی نصیب ماند، دلیل این چه بود؟

فرخی: روش توزیع تا بخواهد شکل بگیرد خطا دارد و مقداری هم زمان می‌برد مخصوصاً در شرایطی که دچار التهاب بودیم و هم تجربه کم بود، کارهایی باید صورت بگیرد تا مشکلات حل شود مثل یارانه‌ها که بعضی ناراحت‌اند که چرا یارانه‌شان حذف شده است این کارها باید به مرور حل شود، البته مقداری هم سرعت اصلاح نظام توزیع کم بود شاید دلیلش هم التهاب داخل جامعه بود.

فارس: مردم از صف ایستادن برای گوشت و مرغ ناراضی‌اند؟ چه راهکاری ارائه می‌دهید؟

فرخی: بعد از گذشتن 40 سال از انقلاب دشمن از دشمنی خود دست برنداشته است، ما چندین سال صف نداشته‌ایم ولی الآن در جنگ اقتصادی هستیم و این را قبول داریم ولی بعضی از کاستی‌ها در حوزه نظارتی باعث شده در رابطه با نظارت قوی عمل نکنیم.

مبارزه با قاچاق کار سختی است،  مبارزه با قاچاق گوسفند هم همین‌طور که در این رابطه راهکار داریم و اقداماتی باید انجام شود.

ما چندین ماه در استان اجازه تردد و جابجایی دام را نمی‌دهیم و می‌گوییم از هر کس بگیریم قاچاق محسوب می‌شود.

چندین سال با جریان قاچاق ورودی و خارجی مبارزه کردیم، بعد از یک مدت ماهیت آن عوض شد و با جریان قاچاق داخلی و خروجی مواجه شدیم که باید برای آن تدبیر کرد تا دچار مشکل نشویم.

فارس: وضعیت سرمایه‌گذاری در استان چگونه است؟  

فرخی: سال گذشته حدود 670 میلیون دلار جلب سرمایه‌گذار داشتیم، جلب یعنی افرادی که آمدند و گفتند می‌خواهیم سرمایه بیاوریم، مراحل قانونی را طی کردند و مرکز حمایت از سرمایه‌گذار خارجی تأیید کرده و مجوز دارد.

امیدوار بودیم امسال سرمایه‌گذاری انجام شود ولی متأسفانه با این بحثی که پیش آمد در رابطه با جابجایی پول خیلی موفق نبودیم، تحریم بانکی باعث شده در این مسئله دچار مشکل شویم البته هنوز سرمایه‌گذارانی هستند که راهکار را پیدا کنند و حاضر هستند جابجایی را انجام دهند.

سال گذشته حدود 70 میلیون دلار و امسال حدود 10 میلیون دلار جذب داشتیم.

در بهترین عملکرد مرکز سرمایه‌گذاری خارجی استان مرکزی بین استان‌ها بنا بر رتبه‌بندی که اعلام شد رتبه برتر کشور را داشتیم.

فارس: اولویت سال آینده استان در حوزه اقتصاد چیست؟

فرخی: صیانت از اشتغال موجود برایمان خیلی اهمیت دارد، اگر کسی که کار می‌کند و بیکار شود آثار اجتماعی روانی و... خیلی بیشتر از کسی است که سر کار نرفته یا شغلی نداشته است.

نوع کار کردن این است که به صورت مداوم همه واحدهای تولیدی در بخش کشاورزی و صنعت پیگیری کنیم مشکلات و موانعی که دارند سعی کنیم با تمهیداتی که داریم مسائل را حل کنیم.

تمام تلاشمان این است که تسهیلات مناسبی که سهمیه استان است حداکثر استفاده را داشته باشیم برای حفظ اشتغال و ایجاد اشتغال جدید.

 امسال حدود 812 میلیارد تومان بحث اعطای تسهیلات رونق تولید بوده که 998 واحد تولیدی از این تسهیلات استفاده کردند.

تسهیلات دیگری که در رابطه با اشتغال روستایی داشتیم که منجر می‌شود به اشتغال روستایی که 972 طرح مصوب کردیم و حدود 2300 نفر اشتغال به وجود میاورد 

در استان همچنان در بحث نوسازی صنایع نیاز به سرمایه‌گذاری داریم، در بخش نوسازی و تجهیز واحد کشاورزی سرمایه‌گذاری جدی داریم و در بخش انبارداری، تجاری و حمل و نقل و نوسازی صنایع مهم‌ترین بحث است.

انتهای پیام/و

نظر شما