شناسهٔ خبر: 31771220 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

یک تروریست، مسلمانان نمازگزار نیوزیلند را قتل عام کرد

توحش آنگلوساکسونی

همه چیز ظرف چند دقیقه رخ داد؛ عجیب و غیرقابل باور. یک مهاجم استرالیایی با اسلحه به مسجدی در یکی از شهرهای نیوزیلند حمله و تعدادی از مسلمانان را به خاک و خون کشید. چند دقیقه پس از او، در دیگر مسجد همان شهر، صدای تیراندازی دیگری به گوش رسید.

صاحب‌خبر -

مقابله با مسلمانان
بعدازظهر روز 15 مارس 2019 به وقت نیوزیلند(24 اسفندماه)، دو مهاجم نژادپرست با حمله به دو مسجد در شهر «کرایست چرچ»، مسلمانان را به رگبار بستند. «برنتون تارانت» جوان 28 ساله استرالیایی، یکی از دو مهاجم حملات تروریستی روز گذشته، پیش از اجرای این حمله با انتشار ویدئویی در شبکه اجتماعی فیس‌بوک، انگیزه خود از حمله مسلحانه به نمازگزاران مسجدالنور(یکی از مساجد هدف قرارگرفته‌شده) در شهر کرایست چرچ نیوزیلند را «مقابله با مهاجرت مسلمانان» اعلام کرده است.

نژادپرستی به سبک ترامپ 
این مهاجم در ویدئوی منتشره خود به صراحت ابراز کرد: «می‌خواستم به مهاجمان (مسلمانان مهاجر) بگویم که سرزمین ما هرگز سرزمین شما نخواهد شد؛ زمین ما متعلق به خود ماست؛ تا زمانی که یک سفیدپوست زنده باشد، هرگز نمی‌توانید به سرزمین‌های ما هجوم بیاورید و هرگز جایگزین مردم ما نخواهید شد». این جوان تروریست همچنین با انتشار مانیفستی در توییتر اعلام کرد، از «آندرس برویک» نروژی که در سال 2011 میلادی 77 نفر را در «اسلو» قتل عام کرد، الهام گرفته و در ضمن علاقه شدیدی به دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا دارد. «تارانت» تأکید کرده از حامیان دونالد ترامپ به‌عنوان «نماد بازیابی هویت سفیدپوستان» است. 
توجه به بخش دیگری از مانیفست این مسیحی تندرو، اقدامات گروه تروریستی «داعش» در خط و نشان کشیدن برای مردم نقاط مختلف جهان را به ذهن متبادر می‌کند. این جوان استرالیایی با تهدید علنی مردم ترکیه تأکید کرد: «می‌توانید در خاک خود با آرامش زندگی کنید؛ به شما آسیبی نخواهد رسید! در سمت شرق. اما در سمت غرب(بخش اروپایی استانبول) جایی را برای زندگی امتحان نکنید و نه در اروپا، زیرا شما را خواهیم کشت. ما به استانبول آمده و همه مساجد و مناره‌های شما را ویران می‌کنیم؛ ایاصوفیه از مناره‌ها پاکسازی خواهد شد و استانبول مجدداً مسیحی خواهد شد».

حمله تروریستی کاملاً برنامه‌ریزی شده بود
ساعاتی پس از این دو حمله تروریستی، «جاسیندا آردرن» نخست‌وزیر نیوزیلند با حضور در یک کنفرانس مطبوعاتی، از کشته‌شدن 49 نفر در حملات به مساجد این کشور خبر داد و گفت: «حمله تروریستی در کرایست چرچ کاملاً برنامه‌ریزی شده بود. امروز یکی از تاریک‌ترین روزهای تاریخ این کشور است». پس از این اظهارات، پلیس نیوزیلند اعلام کرد، چهار نفر از جمله سه مرد و یک زن در ارتباط با این دو حمله دستگیر شده‌اند.

خود مسلمانان مقصرند!
با وجود این، «فریزر آنینگ» سناتور استرالیایی، با حمایت صریح از اقدام تبعه خود در کشتار وحشیانه مسلمانان نیوزیلند اظهار داشت: «علت حمله نیوزیلند، مهاجرت مسلمانان دیوانه است. معمولاً مسلمانان خودشان مجرم هستند.»

حمایت از اسلام‌هراسی به نام آزادی بیان
حادثه تروریستی «مسجدالنور» نیوزیلند، بلافاصله با واکنش شخصیت‌های سیاسی در کشورهای مختلف روبه‌رو شد. آقای محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در مطلبی توییتری، با تأکید بر اینکه «تزویر و دورویی غربی‌ها در حمایت از اسلام‌هراسی به نام آزادی بیان باید متوقف شود» تصریح کرد: «مصونیت‌ها در راستای ترویج نژادپرستی در دموکراسی‌های غربی، منجر به این می‌شود، در فلسطین قلدرهای رژیم اسرائیلی با ورود به مسجد به مسلمانان اهانت می‌کنند؛ تروریست‌ها در نیوزیلند، کشتار 49 مسلمان را پخش زنده می‌کنند».

وحشیانه و عجیب
«ولادیمیر پوتین» رییس‌جمهوری روسیه نیز در پیامی به نخست‌وزیر نیوزیلند، با وحشیانه و عجیب توصیف‌کردن حمله به غیرنظامیانی که برای خواندن نماز جمع شده بودند، تأکید کرد: «من انتظار دارم همه کسانی که در این جنایت دخیل بوده‌اند، به اشد مجازات برسند».

تراژدی سیاه
«رتنو مرسودی» وزیر خارجه اندونزی نیز به طور جدی حادثه تروریستی در نیوزیلند را محکوم کرد.
اما در مالزی، «انور ابراهیم» رهبر بزرگ‌ترین حزب ائتلافی حاکم این کشور، حادثه تروریستی در نیوزیلند را «تراژدی سیاه» توصیف کرد.

فاشیستی و نژادپرستانه
در ترکیه، «ابراهیم کالین» سخنگوی رییس‌جمهوری این کشور نیز ضمن محکومیت حادثه رخ داده، این حمله را اقدامی فاشیستی و نژادپرستانه خواند و تأکید کرد: «این حمله نشان داد خصومت و عداوت به اسلام و مسلمانان به چه حدی رسیده است. ما چندین بار شاهد این بوده‌ایم که اسلام‌هراسی علیه اسلام و مسلمانان به یک ایدئولوژی نابهنگام و مرگبار تبدیل شده است. جهان باید علیه چنین استدلالی برخیزد و باید کاری کند تا تروریسم فاشیستی اسلام‌هراسی متوقف شود».

واکنش الیزه‌نشین
کشور فرانسه که سال‌هاست، ملجأ و مأمن سازمان تروریستی مجاهدین خلق(منافقین) بوده و هر ساله در ابتدای تابستان، میزبان همایش‌های این سازمان است نیز نسبت به حادثه تروریستی در نیوزیلند واکنش نشان داد. «امانوئل ماکرون» رییس‌جمهوری فرانسه در توئیتی نوشت: «همه فکر ما پیش قربانیان جنایات شنیع در مساجد کرایست‌چرچ نیوزیلند و نزدیکان آن‌هاست. فرانسه علیه هر شکلی از افراط‌گرایی می‌ایستد و با شرکایش بر ضد تروریسم در جهان اقدام می‌کند».
جالب‌ترین واکنش به حادثه تروریستی نیوزیلند متعلق به دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا بود. او در حالی به این حادثه واکنش نشان داد که عامل حادثه نیوزیلند، خود را حامی ترامپ عنوان کرد. رییس‌جمهوری آمریکا با استنکاف از به کاربردن واژه «تروریستی»، ضمن ابراز همدردی برای مردم نیوزیلند بعد از به قول خودش، «قتل عام وحشتناک در مسجدها» تأکید کرد: «49 فرد بی‌گناه با خونسردی کشته شدند و تعداد زیادی به شدت زخمی شدند. ایالات متحده در کنار نیوزیلند می‌ایستد برای هرکاری که بتوان انجام داد».
حادثه تروریستی شهر کرایست چرچِ نیوزیلند، در حالی رخ داد که پیش از این، مسلمانان در شرایط نسبتاً خوبی در این کشور به سر می‌بردند. شهادت نزدیک به 50 نفر مسلمان را شاید بشود در راستای پروژه اسلام‌هراسی، به‌طور عام و خاصه جلوگیری از مهاجرت مسلمانان به اروپا و آمریکا که چند سالی می‌شود به دغدغه سیاسیون این کشورها تبدیل شده است، به حساب آورد.

نظر شما