شناسهٔ خبر: 31770526 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

تل‌آویو در وحشت موشک‌های انتخاباتی

روزنامه جوان

اصابت دو موشک به سرزمین‌های اشغالی نه تنها باعث وحشت صهیونیست‌ها بلکه باعث غافلگیری ناظران شده، چرا که حماس و جهاد اسلامی شلیک موشک را تکذیب کرده‌اند و در همین حال بعضی گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که هدف اصلی از شلیک موشک انتخابات پیش روی اسرائیل است، هرچند مقامات نظامی صهیونیستی عصر روز گذشته به رسانه‌ها گفتند شلیک موشک‌ها احتمالاً اشتباهی از طرف حماس صورت گرفته است.

صاحب‌خبر -
سرویس بین الملل جوان آنلاین: رسانه‌های صهیونیستی روز پنج شنبه از به صدا درآمدن آژیر‌های خطر حملات موشکی در تل‌آویو و شنیده شدن صدای انفجار در این شهر خبر دادند و در همین حال، مقامات صهیونیستی از ساکنان تل‌آویو خواستند به پناهگاه بروند. دقایقی بعد سخنگوی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی این اخبار را تأیید و اعلام کرد دو فروند راکت از نوار غزه به سمت منطقه «گوش دان» در حومه شمالی تل‌آویو شلیک شده است. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی ساعتی پس از واکنش اولیه‌اش اذعان کرد که حملات راکتی به تل‌آویو، «غافلگیرکننده» بوده است. او همچنین برخلاف ادعای اولیه‌اش، گفت: هیچ‌یک از راکت‌های شلیک‌شده هدف گنبد آهنین قرار نگرفته، هرچند که این سامانه فعال شده و شلیک کرده است.
رژیم صهیونیستی همانطور که انتظار می‌رفت به ده‌ها نقطه در نوار غزه حمله کرد. این در حالی بود که حماس و جهاد اسلامی شلیک موشک را تکذیب کردند. گردان‌های شهید عزالدین القسام شاخه نظامی جنبش حماس نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که هیچ موشکی به سمت تل‌آویو شلیک نکرده است. این بیانیه افزوده است که ادعای شلیک این موشک‌ها زمانی مطرح شده که نشستی میان رهبران حماس و هیئت امنیتی مصر درباره تفاهمات و توافقات حاصله درباره نوار غزه در جریان بوده است. همچنین ابومجاهد، سخنگوی کمیته‌های مقاومت نیز در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین تأکید کرد که موشک‌های شلیک شده به سمت تل‌آویو ارتباطی با گروه‌های مقاومت فلسطین ندارد.
اصابت دو موشک به تل‌آویو بدون اینکه توسط گنبد آهنین رهگیری شوند و تکذیب حماس و جهاد اسلامی باعث شد ناظران این سؤال را مطرح کنند که چه کسی این موشک‌ها را شلیک کرده است. بعضی کارشناسان نوشتند این موشک‌ها با هدف تحت تأثیر قرار دادن انتخابات پیش روی رژیم صهیونیستی صورت گرفت است چرا که فضای امنیتی می‌تواند به پیروزی نتانیاهو کمک کند. در همین حال، منابع خبری اسرائیلی عصر روز جمعه گزارش دادند این باور در میان مقامات نظامی تل‌آویو به صورت جدی مطرح است که شلیک موشک‌ها از سوی حماس و اشتباهی صورت گرفته است.
تا عصر روز جمعه همچنان هاله‌ای از ابهام درباره اصابت دو موشک به پایتخت صهیونیست‌ها وجود داشت، اما آنچه قابل توجه است ناتوانی گنبد آهنین در رهگیری این دو موشک بوده است. به دلیل بعد مسافت، حملات راکتی به تل‌آویو به ندرت اتفاق می‌افتد و آخرین بار که آژیر‌های خطر حملات راکتی در تل‌آویو به صدا درآمد، دو سال پیش بود که در آن مورد هم این سامانه‌ها به اشتباه فعال شده بودند. فاصله میان شمال نوار غزه تا تل‌آویو حدود ۷۰ کیلومتر است.

نظر شما