شناسهٔ خبر: 31768880 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

محکومیت گسترده حمله تروریستی به مساجد نیوزیلند

صاحب‌خبر -
خرداد: کشتار نمازگزاران مسلمان در حمله تروریستی به دو مسجد در نیوزیلند، واکنش بسیاری از کشورهای جهان در محکومیت آن را در پی داشته است.

به گزارش شفقنا به نقل از رسانه های خبری عرب زبان، به دنبال حمله تروریستی به نمازگزاران هنگام اقامه نماز جمعه در دو مسجد واقع در شهر ساحلی «کرایست چرچ»، مرکز استان «کنتربری» در جنوب شرق نیوزیلند که دست کم ۴۹ کشته و ۴۸ زخمی بر جای گذاشته، «جاسیندا آردرن»، نخست وزیر این کشور در یک کنفرانس خبری ضمن اعلام این که امروز یکی از سیاه ترین روزهای تاریخ کشورش به شمار می آید، با خانواده های مسلمانان قربانی این حمله ابراز همدردی کرد.

آردرن تیراندازی به دو مسجد مذکور در شهر کرایست چرچ به عنوان بزرگ ترین شهر جزیره جنوبی نیوزیلند را یک اقدام تروریستی و از پیش برنامه ریزی شده خوانده و تاکید کرد: آن چه در منطقه کرایست چرچ رخ داد یک خشونت بی سابقه است؛ نیوزیلند جای چنین جنایت ها و مرتکبان آن نیست؛ بسیاری از قربانیان را مهاجران تشکیل می دهند؛ نیوزیلند خانه آنها است و آنها خود ما هستیم.

«اسکات موریسون»، نخست وزیر استرالیا نیز در یک کنفرانس خبری ضمن اعلام این که عامل حمله به یکی از مساجد کرایست چرچ، یک تروریست راست گرای افراطی خشونت طلب استرالیایی می باشد، بر پشتیبانی کامل خود از نیوزیلند تاکید کرده و در مورد روابط میان دو کشور نیز اظهار داشت: ما تنها دو هم پیمان و دو شریک نیستیم بلکه یک خانواده به شمار می آییم.

موریسون در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر نیز در رابطه با این حادثه تروریستی  نوشت: این حمله تروریستی وحشیانه و راست گرای افراطی منجر به کشتار شمار زیادی از شهروندان بی گناه نیوزیلند را محکوم می کنم.

«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه نیز در پیامی در حساب کاربری خود در توییتر ضمن تاکید بر این که حمله تروریستی به نمازگزاران در نیوزیلند را به شدت محکوم و عاملان آن را نیز نفرین می کند، برای جان باختگان این حادثه تروریستی طلب آمرزش و برای مجروحان آن نیز آرزوی شفای عاجل کرد.

اردوغان در سخنان دیگری نیز ضمن ابراز همدردی با بستگان قربانیان حملات تروریستی به دو مسجد نیوزیلند، به این مسئله اشاره کرد که این حملات بر اساس برنامه ریزی طولانی مدت انجام گرفته و در این باره افزود: به همین دلیل نمی توان آن‌ را ناشی از یک رفتار و تصمیم گیری ناگهانی دانست و بر آن سرپوش گذاشت.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین اظهار داشت: گسترش و تشویق اسلام هراسی در جهان، از محدوده آزار و اذیت فردی فراتر رفته و ابعاد کشتار جمعی یافته است؛ تمامی جهان به ویژه کشورهای غربی را برای اتخاذ تدابیر در برابر این روند خطرناک که تمامی بشریت را تهدید می کند، فرا می خوانیم.

«مولود چاووش اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه نیز با انتشار پیامی در حساب توییتری خود در رابطه با حمله ترویستی به مساجد شهر کرایست چرچ نوشت: حملات تروریستی وحشیانه به دو مسجد در شهر کرایست چرچ نیوزیلند را محکوم می کنم و برای قربانیان این حمله از خداوند منان طلب رحمت دارم؛ سیاسیون و رسانه های غربی که به گسترش اسلام هراسی دامن می زنند، به اندازه عاملان این حملات مقصر هستند.

چاووش اوغلو در پی حملات تروریستی امروز به مساجد شهر کرایست چرچ همچنین با همتای نیوزیلندی خود «وینستون پیترس» به صورت تلفنی گفت و گو کرده و در جریان آن نیز مراتب تسلیت خود بابت حملات را ابراز نمود.

وزارت امور خارجه ترکیه نیز با صدور بیانیه ای ضمن محکومیت شدید حملات وحشیانه و دارای ماهیت اسلام هراسی به دو مسجد کرایست چرچ، تاکید کرد که اطمینان دارند دولت نیوزیلند یک تحقیق فعال در رابطه با حمله انجام خواهد داد و عاملان آن نیز در نزدیک ترین زمان تحویل عدالت خواهند شد.

«امانوئل ماکرون»، رئیس جمهوری فرانسه نیز در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر ضمن محکومیت حملات تروریستی به مساجد نیوزیلند و ابراز همدردی با خانواده های قربانیان آنها، اظهار امیدواری کرد که تروریسم و افراطی گری از سراسر جهان پاک شود.

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا نیز در یک پیام توییتری ضمن ابراز همبستگی با مردم نیوزیلند، حملات تروریستی اخیر را کشتار هولناک در مساجد خواند.

در همین حال، کاخ سفید با صدور بیانیه ای ضمن محکومیت شدید حملات تروریستی به مساجد کرایست چرچ، آن را یک جنایت ناشی از تنفر توصیف کرد.

«جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز تیراندازی به نمازگزاران در مساجد نیوزیلند را یک حمله تروریستی و جنایت نفرت انگیز شنیع برشمرد.

«الیزابت دوم»، ملکه بریتانیا و دیگر قلمروهای مشترک المنافع از جمله نیوزیلند نیز به نوبه خود نسبت به حمله تروریستی کرایست چرچ ابراز اندوه شدید کرد.

«ساجد جاوید»، وزیر کشور بریتانیا نیز در واکنش به حمله تروریستی نیوزیلند، از شرکت های گوگل، یوتیوب، فیسبوک و توییتر درخواست کرد که برای متوقف ساختن پخش محتوای افراط گرایانه و گفتمان نفرت پراکنی، تلاش بیشتری داشته باشند.

پاپ «فرانسیس اول»، رهبر مسیحیان کاتولیک در جهان نیز در واکنش به حملات تروریستی به مساجد نیوزیلند، آن را خشونت بدون معنی خوانده و ضمن ابراز اندوه، با مردم این کشور به ویژه مسلمانان اعلام همبستگی کرد.

«ینس استولتنبرگ»، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (NATO) نیز در پیامی در حساب توییتری خود ضمن محکومیت شدید حملات تروریستی به مساجد شهر کرایست چرچ و ابراز همدردی با خویشاوندان قربانیان این حملات، نوشت: ناتو برای حفاظت از ارزش های مشترک و جوامع باز، در کنار نیوزیلند به عنوان دوست و شریک خود قرار دارد.

«فدریکا موگرینی»، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی نیز با صدور بیانیه ای ضمن ابراز همدردی با بستگان قربانیان حملات تروریستی نیوزیلند، در این باره خاطر نشان ساخت: حمله به اماکن عبادت، حمله به همه ما به شمار می آید.

موگرینی ضمن تاکید بر همبستگی کامل اتحادیه اروپا با نیوزیلند، برای تقویت همکاری با این کشور در زمینه های مختلف از جمله مبارزه با تروریسم اعلام آمادگی کرده و افزود: حملات این چنین باعث افزایش عزم ما در کنار جامعه بین الملل برای مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و نفرت به عنوان مشکلات جهانی می شود.

«دونالد توسک»، رئیس شورای اتحادیه اروپا نیز به نوبه خود در یک پیام توییتری تاکید کرد که حمله خائنانه در کرایست چرچ به هیچ وجه نمی تواند موضع میانه رو و معتدل نیوزیلند را از بین ببرد.

«آنتونیو تاجانی»، رئیس پارلمان اروپا نیز در واکنش به حملات تروریستی به مساجد شهر مذکور اظهار داشت: صحنه های دریافتی از دو حمله تروریستی نیوزیلند باعث می شود انسان نتواند صحبت کند؛ نفرت نژادپرستانه و دیوانگی، مسلمانان در حال عبادت در مسجد را هدف قرار داد.

«هایکو ماس»، وزیر امور خارجه آلمان نیز در حساب توییتری خود حمله به مساجد در نیوزیلند را محکوم کرده و ضمن آن که آن را حمله به همه و جنایتی بی رحمانه خواند که همه افراد از مذاهب و ادیان مختلف در هر جای جهان را تحت تاثیر گذاشته، با خانواده های قربانیان نیز ابراز همدردی نموده و در این باره نوشت: در کنار قربانیان این حمله می ایستیم؛ نیوزیلند قوی بمان.

«مارگوت والستروم»، وزیر امور خارجه سوئد نیز در این باره اعلام کرد که تروریسم را با انواع مختلف آن محکوم کرده و با خانواده های قربانیان حمله به نمازگزاران در نیوزیلند همبستگی می کنند.

وزارت امور خارجه عربستان سعودی نیز ضمن محکومیت حمله تروریستی به مساجد در نیوزیلند و تسلیت به بستگان قربانیان آن، خاطر نشان ساخت که تروریسم هیچ گونه دین و میهنی ندارد.

هیئت علمای ارشد عربستان نیز به نوبه خود با صدور بیانیه ای، حمله تروریستی منجر به کشتار نمازگزاران در مساجد نیوزیلند را محکوم کرد.

شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر نیز در پیامی به «پاتسی ردی»، فرماندار کل نیوزیلند ضمن محکومیت حمله تروریستی به دو مسجد شهر کرایست چرچ، بر موضع ثابت کشورش در محکومیت تروریسم و افراط گرایی با هر دلیلی تاکید کرد.

«عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق نیز با صدور بیانیه ای ضمن محکومیت شدید حمله به مسلمانان نیوزیلند هنگام اقامه نماز جمعه در مساجد شهر کرایست چرچ، از کشورهای جهان درخواست کرد که با قدرت به مقابله با تروریسم و افراط گرایی با انواع مختلف آن بپردازند.

«محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در بیانیه ای ضمن محکومیت حمله تروریستی نیوزیلند که آن را جنایتکارانه و شنیع خواند، از تمامی کشورهای جهان درخواست کرد که در برابر تروریسم سیاه بایستند و با گروه های نژادپرست تحریک کننده خشونت و نفرت به ویژه علیه شهروندان خارجی مقابله کنند.

ملک «عبدالله دوم»، پادشاه اردن نیز در یک پیام توییتری در رابطه با کشتار نمازگزاران نیوزیلند، آن را یک جنایت تروریستی هولناک و دردناک خواند که باعث اتحاد برای ادامه مبارزه با افراط گرایی می شود.

«جمانه غنیمات»، سخنگوی دولت اردن نیز با صدور بیانیه ای ضمن محکومیت شدید کشتار نمازگزاران مسلمان در نیوزیلند، بر موضع کشورش در مخالفت با تروریسم و حمله به افراد بی گناه و اماکن عبادت تاکید کرد.

غنیمات ضمن آن که برای جان باختگان این حادثه تروریستی طلب آمرزش و برای مجروحان آن نیز آرزوی شفای عاجل کرد، خاطر نشان ساخت: این رویدادهای تروریستی شنیع ایجاب می کند بر اساس یک رویکرد مشارکتی بین المللی عمل کرد که در آن، تلاش های با هدف مبارزه با انواع مختلف تروریسم متحد شوند.

«عبدالناصر ابوالبصل»، وزیر اوقاف اردن نیز در بیانیه ای در محکومیت حملات امروز نیوزیلند، آن را اقدام تروریستی افراط گرایان برای هدف قرار دادن افراد بی گناه و اماکن عبادت در همه جای جهان برشمرد و افزود: آن چه برای نمازگزاران بی گناه در دو مسجد نیوزیلند به دست تروریست ها و افراط گرایان روی داد، چیزی است که از آن رنج می بریم، قابل قبول نیست و ایجاب می کند که همه جهان با آنها مبارزه و فعالیت های تروریستی عامل کشتار افراد بی گناه در مساجد را محکوم کنند.

ابوالبصل ضمن تاکید بر مخالفت خود با حمله به مساجد، کلیساها و دیگر اماکن عبادت و بیان این که تروریسم اماکن مقدس و افراد بی گناه را هدف قرار می دهد، خاطر نشان ساخت که گفتمان تنفر علیه اسلام و مسلمانان باید متوقف شود.

وزارت امور خارجه بحرین نیز با صدور بیانیه ای ضمن محکومیت شدید حمله تروریستی بزدلانه به مساجد کرایست چرچ که با تمامی مبانی دینی و ارزش های اخلاقی و انسانی در تضاد است، تاکید کرد که از تلاش های نیوزیلند در مبارزه با تروریسم و حفظ امنیت و جان شهروندان و افراد مقیم در این کشور پشتیبانی می کند.

وزارت امور خارجه مصر نیز در بیانیه ای هدف قرار دادن دو مسجد در نیوزیلند را یک اقدام نفرت انگیز و در تضاد با مبانی انسانی برشمرد.

وزارت امور خارجه کویت نیز با صدور بیانیه ای ضمن محکومیت حمله تروریستی به مساجد کرایست چرچ، از جامعه بین الملل درخواست کرد که خشونت و تروریسم را محکوم کنند.

دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن نیز کشتار هولناک مسلمانان در نیوزیلند را بدون توجیه و بازتاب دهنده تحریک و نفرت پراکنی سیستماتیک علیه اسلام و مسلمانان خواند.

شورای عالی دولت لیبی نیز به نوبه خود در بیانیه ای از دولت نیوزیلند درخواست کرد که برای ناتوانی خود در جلوگیری از حمله به مساجد مسلمانان در کرایست چرچ و یا کنترل آن با وجود پخش زنده این حادثه از سوی فرد مهاجم، تفسیر واضحی ارائه دهد.

سازمان همکاری اسلامی نیز با صدور بیانیه ای از مقامات نیوزیلند درخواست کرد که در رابطه با حمله تروریستی به مساجد کرایست چرچ، تحقیقات فوری انجام دهد و حفاظت لازم از اقلیت مسلمان را نیز تامین کند.

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی کشورهای اسلامی (ISESCO) نیز با صدور بیانیه ای ضمن اعلام این که کشتار نمازگزاران مسلمان در دو مسجد نیوزیلند، جنایت علیه بشریت بوده و نتیجه اظهارات اسلام هراسانه گروه های نژادپرست افراطی است، تاکید کرد: باید تمامی کشورها این اقدام وحشتناک تروریستی را محکوم کرده و در کنار مسلمانان نیوزیلند قرار گیرند؛ امیدواریم که عاملان این حمله تروریستی مجازات شده و مقامات نیوزیلند برای حمایت از مسلمانان اقدام کنند.

دانشگاه الازهر مصر در بیانیه ای خاطر نشان ساخت که حمله به دو مسجد نیوزیلند، نشانه خطرناک تشدید اسلام هراسی به شمار می آید.

اتحادیه جهان اسلام نیز با صدور بیانیه ای در محکومیت شدید حملات تروریستی نیوزیلند، تاکید کرد که این حملات وحشیانه همانند تروریسم داعش و القاعده بوده و بازتاب دهنده نفوذ نفرت در جهان است.

کلیسای جامع مصر نیز در بیانیه ای در این باره اعلام کرد که برای همبستگی با مسلمانان جهان، زنگ کلیساهای خود در نیوزیلند را به صدا درمی آورند.

اتحادیه شوراهای اسلامی استرالیا نیز در محکومیت حمله تروریستی به نمازگزاران نیوزیلند، آن را وحشی گری و نتیجه اسلام هراسی رو به افزایش برشمرد.

شورای فدرال خطیبان و امامان استرالیا نیز با صدور بیانیه ای، حمله تروریستی به مساجد نیوزیلند را یک قتل عام در محیط شاهد افزایش اسلام هراسی خواند.

«آرنولد شوارتزنگر»، ستاره هالیوود و فرماندار پیشین ایالت کالیفرنیا در جنوب غرب آمریکا نیز در یک پیام توییتری در واکنش به حمله تروریستی به مساجد کرایست چرچ نوشت: قلبم با قربانیان، خانواده آنها و مردم نیوزیلند است؛ این یک عمل وحشتناک تروریستی است اما بدانید که دنیا با شما است و من نیز با شما هستم.

این در حالی است که نمازگزاران فلسطینی در مسجد الاقصی در بیت المقدس اشغالی برای قربانیان حمله تروریستی نیوزیلند نماز غایب خواندند.

در سوی مقابل نیز، «فریزر آنینگ»، سناتور استرالیایی در یک واکنش نژادپرستانه به حمله تروریستی نیوزیلند، دلیل آن را «مهاجرت مسلمانان دیوانه» دانسته و در سخنان سخیفی مدعی شد که معمولا مسلمانان خودشان مجرم هستند، اسلام همانند ادیان دیگر نیست و هم ردیف فاشیسم است و در سراسر جهان نیز مسلمانان به نام اعتقادات خود مردم را می کشند.

نظر شما