شناسهٔ خبر: 31767295 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

آخرین اخبار از حمله تروریستی به نمازگزاران در نیوزیلند

واکنش‌ها در سراسر به حادثه تروریستی نیوزیلند

رئیس جمهور آمریکا با انتشار پیامی به حادثه تروریستی نیوزیلند واکنش نشان داد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر: «دونالد ترامپ» در این پیام که در توئیتر منتشر شده آورده است: گرم‌ترین همدردی و بهترین آرزو‌ها به مردم نیوزیلند به دلیل قتل عام فجیع در مسجد. ۴۹ انسان بیگناه بدون دلیل کشته شدند و بسیاری دیگر نیز زخمی شدند. آمریکا برای هر اقدامی و هر کاری که بتوان انجام داد در کنار نیوزیلند ایستاده است. خداوند همه ما را بیامرزد.

صبح امروز دو مسجد در نیوزیلند شاهد وقوع تیراندازی به سمت نمازگزاران بودند که در نتیجه آن دست کم ۴۹ نفر کشته شده و ۵۰ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

 

واکنش انصارالله یمن به تیراندازی در ۲ مسجد در نیوزیلند

دفتر سیاسی انصارالله یمن جنایت هولناک ضد مسلمانان نمازگزار در دو مسجد در نیوزیلند هنگام اقامه نماز جمعه را محکوم کرد.

به گزارش المسیره، دفتر سیاسی انصارالله یمن جنایت هولناک ضد مسلمانان نمازگزار در دو مسجد در نیوزیلند هنگام اقامه نماز جمعه را محکوم کرد.

در بیانیه این دفتر آمده است: ما جنایت هولناک ضد مسلمانان نمازگزار در نیوزیلند را محکوم می‌کنیم. جنایت هولناک و شنیعی که رخ داده است به هیچ وجه قابل توجیه نیست. این حمله انعکاس هجمه‌های تحریک آمیز و تنفرپراکنی برنامه ریزی شده ضد اسلام و مسلمانان است.

شایان ذکر است که در تیراندازی در دو مسجد در شهر کرایست چرچ نیوزیلند ۵۰ نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند.

 

عراق حمله تروریستی در نیوزیلند را محکوم کرد

وزارت خارجه عراق ضمن محکومیت حمله تروریستی در نیوزیلند، تأکید کرد که این حادثه نشان داد که هیچ کشوری از تروریسم در امان نیست.

رسانه‌های نیوزیلندی بامداد امروز (جمعه) از وقوع حمله مسلحانه به مسجد «النور» در شهر «کریستچرچ» خبر دادند.

در جریان این حمله که به نمازگزاران مسجد النور صورت گرفت، تا لحظه تنظیم خبر ۵۰ نفر کشته و ۳۰ نفر نیز زخمی شدند.

این حمله تروریستی موجی از واکنشها، محکومیت‌ها و انتقاد‌ها را به همراه داشت؛ به گونه‌ای که وزارت خارجه عراق نیز این حمله را محکوم کرد.

«احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق اعلام کرد که این نهاد عراقی، به دقت جزئیات این «حادثه تروریستی دردناک را که نمازگزاران مسجد النور را هدف قرار داد، پیگیری می‌کند».

شبکه خبری السومریه به نقل از الصحاف گزارش داد که وزارت خارجه عراق «به شدت این جنایت را محکوم و اعلام می‌کند که در کنار ملت نیوزیلند قرار دارد».

وی با بیان این مطلب افزود: «این حادثه که نمازگزاران را هدف قرار داد، ثابت می‌کند که همه کشور‌های جهان از دست تروریسم در امنیت نیستند و جهان چاره‌ای جز هم‌افزایی تلاش‌ها برای نابودی آن ندارد».

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز این حمله را به شدت محکوم کرد و آن را اقدامی غیرانسانی و کاملا سبعانه خواند.

سخنگوی وزارت خارجه موکدا از دولت نیوزیلند خواست با شناسایی سریعتر عاملین این اقدام نژادپرستانه، با اجرای عدالت و فارغ از هرگونه ملاحظه ای، با آنان برخورد کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد که «هر اقدام تروریستی در هر جا و توسط هر کس و به هر بهانه و انگیزه‌ای صورت بگیرد باید از سوی تمامی کشور‌ها محکوم شود و دولت‌ها اجازه ندهند جریان‌ها و افکار نژادپرستانه و اسلام ستیزانه امنیت و آرامش شهروندان کشور‌ها را به مخاطره بیندازند».

 

اردن کشتار مسلمانان در مساجد نیوزیلند را محکوم کرد

دولت اردن حمله تروریستی به دو مسجد در نیوزیلند و قتل دستکم ۵۰ نمازگزار را محکوم کرد.

«أیمن الصفدی» وزیر خارجه اردن حمله تروریستی به نمازگزاران بی‌گناه در دو مسجد نیوزیلند را محکوم کرد.

الصفدی در صفحه توئیتر خود با اشاره به اینکه «ما این حمله تروریستی بزدلانه علیه بی‌گناهان را محکوم می‌کنیم» خواستار تلاش جامعه جهانی برای مقابله با اشکال تروریسم و حمایت از امنیت و ارزش‌های انسانی مشترک شد.

طبق گزارش وبگاه «عمون» اردن، «جمانه غنیمات» سخنگوی رسمی دولت ادرن نیز بر موضع این کشور در مخالفت با تروریسم و تعرض به افراد بی‌گناه و اماکن عبادی تأکید کرد.

درپی حمله تروریست‌های مسلح به نمازگزاران جمعه در دو مسجد در نیوزیلند، حداقل 50 نفر کشته و 30 تن دیگر مجروح شدند.

 

واکنش الازهر به حمله تروریستی در نیوزیلند
شیخ الازهر حمله تروریستی به دو مسجد در شهر "کرایست‌ چرچ" در شهر نیوزلیند را محکوم کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، احمد الطیب شیخ الازهر در بیانیه ای اعلام کرد: این حمله تروریستی نشانه خطرناکی از نتایج وخیمی است که می تواند افزایش گفتمان نفرت انگیزی و بیگانه ستیزی و گسترش پدیده اسلام هراسی در بسیاری از کشورهای اروپایی وحتی کشورهای مشهور به همزیستی قوی ساکن آنها، به همراه داشته باشد.

وی افزود: این حمله جنایتکارانه که حرمت خانه خدا را هتک کرد و خونهای بی گناه را ریخت، باید زنگ خطری برای عدم تساهل در قبال جریان ها و گروههای نژادپرستی باشد که چنین اقدامات بزدلانه ای را مرتکب می شود. باید تلاش های بیشتری برای حمایت از ارزش های همزیستی و تسامح و انسجام مثبت در بین اعضای یک جامعه واحد صرف نظر از ادیان و فرهنگ های آنها صورت گیرد.

شیخ الازهر همچنین به خانواده های قربانیان این حادثه تروریستی تسلیت گفت و برای زخمی ها شفای عاجل مسئلت کرد.

 

حزب الله حمله تروریستی به مساجد نمازگزاران در نیوزیلند را محکوم کرد
حزب الله لبنان حملات تروریستی به دو مسجد در نیوزیلند را به شدت محکوم کرد و از دولت این کشور خواست تا عاملان این جنایت را تحت پیگرد قرار دهد.

به گزارش المنار، حزب الله لبنان در بیانیه ای حملات تروریستی وحشیانه به نمازگزاران در نیوزیلند را به شدت محکوم کرد.

حزب الله در این بیانیه درباره تندروی علیه مسلمانان و اتباع خارجی و تحریک به تنفری که واشنگتن در جهان آن را تغذیه می کند هشدار داد.

حزب الله از دولت نیوزیلند خواست که طراحان و مجریان این اقدام تروریستی را تحت پیگرد قرار داده و اقدامات لازم به منظور جلوگیری از تکرار اینگونه حوادث را انجام دهد.

حزب الله همچنین ضمن اعلام همبستگی با خانواده‌های شهدا برای مجروحان شفای فوری مسئلت کرد.

پیش از این نخست‌وزیر نیوزیلند اعلام کرد که 40 نفر در حمله به دو مسجد در شهر کرایست‌چرچ این کشور کشته شده‌اند. این دو حمله همزمان با اقامه نماز جمعه، در دو مسجد نور و لینوود اتفاق افتاد.

جاسیندا آردرن علاوه بر اعلام تعداد کشته شده‌ها، تعداد زخمی‌های این دو حمله را بیش از 40 نفر عنوان کرد.

پلیس از بازداشت چهار نفر از جمله یک زن خبر داده است. اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا تایید کرد که یکی از مظنونان بازداشت شده استرالیایی است. از سوی دیگر مایک بوش، فرمانده پلیس نیوزیلند، در اطلاعاتی تازه گفت که پلیس پس از تیراندازی در دو مسجد، تعدادی وسایل انفجاری دست ساز را هم در خودروی مظنونان پیدا کرده است.

 

واکنش کشور‌های عربی به حمله تروریستی نیوزیلند
بسیاری از سران کشور‌های عربی حمله تروریستی به دو مسجد در شهر کرایست چرچ شهر نیوزیلند را محکوم کردند که به جان باختن ۴۹ نفر و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر منجر شد.

به گزارش رسانه‌های عرب زبان، وزارت خارجه قطر حمله نیوزیلند را به شدیدترین لحن محکوم و به خانواده قربانیان تسلیت و برای زخمی‌ها شفا مسالت کرد.

در بیانیه وزارت خارجه قطر آمده است: ما حمله تروریستی پلید به دو مسجد در نیوزیلند را به شدت محکوم و برای شهدا رحمت و برای بازماندگان صبر و شکیبایی و برای زخمی‌ها شفای عاجل از خداوند مسالت می‌کنیم.

وزارت خارجه عراق امروز جمعه با صدور بیانیه‌ای حملات تروریستی به دو مسجد نیوزیلند را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: این حادثه ثابت می‌کند که همه کشور‌های دنیا از خطر تروریسم در امان نیستند.

احمد الصحاف سخنگوی وزارت خارجه عراق گفت که این وزارتخانه جزئیات حمله تروریستی دردناک در دو مسجد نیوزیلند را دنبال می‌کند و ما شدیدا این جنایت را محکوم و بر حمایت خود از ملت نیوزیلند تاکید می‌کنیم.
وی بر ضرورت یکپارچه شدن تلاش‌ها برای نابودی تروریسم تاکید کرد.

دولت اردن نیز این "کشتار تروریستی" در نیوزیلند را محکوم کرد و "جمانه غنیمات" وزیر مشاور در امور اطلاع رسانی و سخنگوی دولت اردن بر موضع کشورش در رد تروریسم و حمله به انسان‌های عادی و محل‌های عبادی و حمله ظالمانه و مکرر به بی گناهان تاکید کرد و این حملات را پلیدترین چهره تروریسم توصیف کرد.

وی تاکید کرد: این اقدامات پلید تروریستی نیازمند آن است که برای مبارزه امنیتی و فکری با تروریسم با اشکال مختلف آن براساس یک روش مشارکتی بین المللی عمل شود.

یک منبع در وزارت خارجه عربستان نیز حمله تروریستی نیوزیلند را به شدیدترین لحن محکوم کرد و گفت: عربستان تروریسم را به همه اشکال و صورت و از هر منبعی محکوم می‌کند. تروریسم دین و میهن نمی‌شناسد.

وزارت خارجه امارات نیز بر همبستگی کامل خود با کشور نیوزیلند برای مقابله با افراط گرایی و تروریسم و حمایت از آن در قبال همه اقدامات برای حفظ امنیت و سلامت شهروندانش تاکید کرد و به خانواده‌های قربانیان تسلیت گفت.

دولت امارات بر موضع ثابت خود در رد هر شکلی از تروریسم تاکید کرد.

دولت مصر نیز به نوبه خود حمله تروریستی در نیوزیلند را به شدیدترین لحن محکوم کرد و برحمایت خود از این کشور و همه خانواده‌های قربانیان تاکید کرد.

دولت مصر این اقدام تروریستی را مغایر با همه مبانی انسانی دانست و گفت: این اقدام بار دیگر لزوم افزایش تلاش‌های بین المللی برای مبارزه با تروریسم و مقابله با اشکال خشونت و افراط گرایی را گوشزد می‌کند.

احمد الطیب شیخ الازهر هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: این حمله تروریستی نشانه خطرناکی از نتایج وخیمی است که می‌تواند افزایش گفتمان نفرت انگیزی و بیگانه ستیزی و گسترش پدیده اسلام هراسی در بسیاری از کشور‌های اروپایی وحتی کشور‌های مشهور به همزیستی قوی ساکن آنها، به همراه داشته باشد.

"شوقی علام" مفتی مصر نیز حمله تروریستی به دو مسجد در شهر کرایست چرچ نیوزیلند را محکوم کرد و آن را منافی همه ادیان آسمانی دانست که تعدی به بی گناهان و ارعاب آن‌ها را حرام دانسته اند؛ چه برسد به تعدی به خانه‌های خداوند.

وی بر لزوم تحقیقات گسترده درباره این حمله تروریستی و شناسایی علل و تبعات و آن و شناسایی گروه‌های تروریستی که از چنین اقدامات تروریستی حمایت می‌کنند و در تلاش برای حمله به خانه‌های خدا و فتنه انگیزی در جوامع غربی هستند، تاکید کرد.

وزارت خارجه بحرین نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: منامه این اقدام بزدلانه تروریستی را که مغایر با همه اصول دینی و ارزش‌های اخلاقی و انسانی است، به شدت محکوم می‌کند.

دولت بحرین بر همبستگی خود با نیوزیلند در تلاش برای مبارزه با تروریسم و حفظ امنیتی و سلامت شهروندانش و موضع بحرین در مخالفت با خشونت و افراط گرایی و تروریسم تاکید کرد.

وزارت خارجه لبنان نیز "جنایت تروریستی پلید علیه نمازگزاران در دو مسجد در نیوزیلند" را محکوم و تاکید کرد: وزیر خارجه لبنان پیشتر درباره افزایش راستگرایی افراطی در جوامع غربی هشدار داده بود و امروز نیز از افزایش چپ گرایی افراطی به عنوان واکنشی به آن هشدار می‌دهد. این وضعیت جوامع را با خطر بزرگی و رویارویی مستقیمی روبرو می‌کند که به مشکلات و جنگ منجر خواهد شد.

در همین حال، سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) اقدام جنایتکارانه و تروریستی یک افراط گرای استرالیایی در دو مسجد نیوزیلند را محکوم کرد و آن را اقدامی تروریستی و پلید دانست که ثابت می‌کند تروریسم دین و تابعیت نمی‌شناسد.

احمد التمیمی عضو کمیته مرکزی سازمان آزادیبخش فلسطین گفت: این حمله تروریستی بزدلانه با این وحشیگری بیانگر نتایج وخیم اقدامات تحریک آمیز علیه اسلام و مسلمانان از جانب طرف‌های متعدد در سطح جهان است.

وی از مسئولان نیوزیلند خواست تا عاملان این حمله بزدلانه را تحت تعقیب قرار داده و به دستگاه عدالت بسپارد.

التمیمی همچنین به خانواده‌های قربانیان تسلیت و برای زخمی‌ها شفا مسالت کرد.

کمیته‌های مقاومت فلسطین نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: "این جنایت پلید علیه نمازگزاران مسلمان در نیوزیلند یادآور جنایتی بود که باروخ گولدشتاین تروریستِ صهیونیست علیه نمازگزاران مسجد الاقصی در شهر الخلیل در سال ۱۹۹۴ میلادی مرتکب شد.

این بیانیه تاکید کرد: این جنایت تروریستی بازتاب اقدامات تحریک آمیز علیه مسلمانان و اسلام است که در سطح گسترده‌ای در رسانه‌های غربی جریان دارد و به وجهه مسلمانان و تعالیم اسلامی خدشه وارد می‌کند.

کمیته‌های مقاومت فلسطین با تسلیت به مسلمانان نیوزیلند و خانواده‌های قربانیان، از دولت این کشور خواست تا عاملان آن را مجازات کرده و با اقدامات تحریک آمیز غیرمسئولانه علیه مسلمان و اسلام مقابله کند، زیرا ادامه آن عواقب خطرناکی به همراه خواهد داشت و همه کسانی که اقدامات تحریک آمیز علیه مسلمانان صلح طلب و بی گناه تاوان آن را خواهند داد.

 

حمله در لوکیشن «ارباب حلقه‌ها»؛
سینماگران علیه تروریست‌های نیوزلند/ آرنولد و راسل کرو محکوم کردند

در حالی که آمار کشته‌شدگان مسلمان در مسجدی در نیوزیلند هر لحظه بیشتر می‌شود، شماری از چهره‌های سرشناس هالیوودی در شبکه‌های اجتماعی با کشته‌شدگان ابراز همدردی کردند.

به گزارش ورایتی، دو مرد مسلح ماسک‌دار با حمله مسلحانه به مسلمانان دو مسجد در نیوزیلند باعث کشتاری وسیع شدند که تا کنون حداقل ۴۹ کشته به‌دنبال داشته است.

این حمله تروریستی شمار زیادی مجروح نیز به جای گذاشته است.

این حمله علیه جمعیتی از مسلمانان صلح‌طلب منطقه‌ای در نیوزیلند صورت گرفته که این منطقه پیش‌تر بخشی از لوکیشن ساخت فیلم «ارباب حلقه‌ها» بوده است.

این حمله زمانی انجام شد که مسلمانان در مسجد «النور» در حال نماز خواندن بودند. جاسیندا آدرن نخست وزیر نیوزیلند این را یکی از سیاه‌ترین روزهای نیوزیلند خوانده است.

این حمله حدود ساعت ۱:۴۰ بعداز ظهر به وقت نیوزیلند آغاز و کاملاً برنامه‌ریزی شده بود تا حداکثر جمعیت برای نماز جمعه آنجا گرد آمده باشند.

راسل کرو بازیگر نیوزیلندی برنده جایزه اسکار از نخستین افرادی بود که به این حمله واکنش نشان داد.

وی نوشت: ۴۰ کشته مرگی بی‌عاطفه، بی‌معنی و بی‌رحمانه. قلبم شکسته است و با خانواده همه آنها ابراز همدردی می‌کنم و با همه مردم دوست داشتنی نیوزیلند که قلبشان از این رویداد تا مدت‌ها متالم خواهد بود.

آرنولد شوارتزنگر، فرماندار سابق کالیفرنیا نیز نوشت: قلبم با قربانیان و خانواده‌های آنها و همه مردم نیوزیلند است. این یک رفتار وحشتناک تروریستی است و لطفاً بدانید که دنیا در کنار شما خواهد بود. من هم در کنار شما هستم.

 

هایکو ماس؛
حمله به مسلمانان در نیوزیلند حمله به همه ما بود

وزیر امور خارجه آلمان به حمله تروریستی صبح امروز در نیوزیلند واکنش نشان داد.

به گزارش توئیتر وزارت خارجه آلمان، «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان ضمن محکوم کردن حمله تروریستی در نیوزیلند عنوان داشت: یک حمله تروریستی و حیوان صفتانه، مسلمانان صلح طلب را در هنگام نماز هدف قرار گرفت. زمانی که مردم فقط بخاطر مذهبشان کشته می‌شوند، این حمله علیه همه ما محسوب می‌شود. ما در کنار قربانیان ایستاده ایم. نیوزیلند قوی باش.

صبح امروز دو مسجد در نیوزیلند شاهد وقوع تیراندازی به سمت نمازگزاران بودند که در نتیجه آن دست کم ۴۹ نفر کشته شده و ۵۰ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

 

۲ شهروند ترکیه در حادثه تروریستی نیوزیلند زخمی شده‌اند
دو شهروند ترکیه به نام‌های مصطفی بوزتاش و زکریا تویا در حادثه تروریستی دو مسجد در نیوزیلند زخمی شده‌اند.

به گزارش آناتولی، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد: دو شهروند ترکیه به نام‌های مصطفی بوزتاش و زکریا تویا در حادثه تروریستی دو مسجد در نیوزیلند زخمی شده‌اند که وضعیتشان وخیم نیست.

در حمله مسلحانه امروز به مسجد النور و مسجدی دیگر در محله لینوود شهر کرایست چرچ نیوزلند حین اقامه نماز جمعه، دست‌کم ۴۰ نمازگزار جان خود را از دست داده و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

 

کشته و زخمی شدن ۹ اردنی در جریان تیراندازی در ۲ مسجد در نیوزیلند

سخنگوی وزارت خارجه اردن شمار کشته و زخمی شدگان از اتباع این کشور در جریان تیراندازی در دو مسجد در نیوزیلند را اعلام کرد.

به گزارش النشره، سفیان القضاة سخنگوی وزارت خارجه اردن از کشته شدن یک تبعه این کشور و زخمی شدن ۸ اردنی دیگر در تیراندازی در دو مسجد در نیوزیلند خبر داد.

وی افزود: وزارت خارجه با هماهنگی سفارت اردن در استرالیا پیگیر اوضاع زخمی شدگان است تا از روند اوضاع آن‌ها به طور کامل مطلع شود.

این در حالی است که وزارت خارجه فلسطین نیز قبلاً از کشته و زخمی شدن شماری از فلسطینی‌ها در جریان تیراندازی در دو مسجد در نیوزیلند خبر داده بود.

شایان ذکر است که در تیراندازی در دو مسجد در نیوزیلند قریب به ۵۰ نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند.

آخرین اخبار از حمله تروریستی به نمازگزاران در نیوزیلند

بر اساس آخرین اخبار و گزارش‌ها آمار کشته شدگان حمله تروریستی یک فرد مسلح به سمت نمازگزاران در ۲ مسجد در شهر «کرایست چرچ» نیوزیلند به ۴۹ تن رسید.


به گزارش میزان، یک فرد مسلح در روز جمعه به سمت نمازگزاران در ۲ مسجد نیوزیلند تیراندازی کرد. در این حادثه تعدادی از شهروندان کشته شدند.


نخست وزیر نیوزیلند: حمله کاملا برنامه ریزی شده بود
نخست وزیر نیوزیلند گفت: «حمله تروریستی» در کرایست چرچ «کاملا برنامه ریزی شده» بود. مقامات نیوزیلند سطح هشدار امنیتی در این کشور را به بالاترین سطح افزایش دادند. دست کم دو مرد مسلح در دو مسجد مختلف در شهر کریست چرچ شروع به تیراندازی کردند.
«جاسیندا آردرن» پس از این حادثه مرگبار، آن را یکی از سیاه‌ترین حوادث رخ داده در نیوزیلند قلمداد کرد.

در ابتدا رسانه‌های نیوزیلند تعداد جان باختگان را ۴۰ نفر کشته و ۲۰ نفر زخمی اعلام کرده است. اماشاهدان نیز از مجروح شدن تعدادی زیادی از مردم خبر دادند.

بر اساس گزارش راشاتودی آخرین تعداد کشته شدگان به ۴۹ تن رسیده است. همچنین بر اساس آمار بیمارستانی حال ۲۵ تن از زخمی شدگان وخیم گزارش شده است.

تمامی مساجد و مدارس شهر کرایست چرچ پس از حادثه تروریستی بسته شده است. از مردم خواسته شده از منازل خود خارج نشوند.

یک مرد مسلح در داخل مسجد النور در مرکز شهر کرایست چرچ، در زمان نماز عصر به سمت نمازگزاران تیر اندازی کرد و گفته می‌شود هنگام این تیراندازی تیم کریکت بنگلادش قصد ورود به مسجد را داشتند، اما اعضای این تیم موفق به فرار شدند.
تروریست‌ها تصاویر سلاح‌های خود را در ماه گذشته در شبکه‌های اجتماعی پخش کرده بودند. گفته می‌شود مهاجم انگیزه خود را در مقابله با ورود مسلمانان اعلام کرده است.

ویدئوی این حادثه تیراندازی مرگبار به سرعت در شبکه‌های اجتماعی پخش شد که به نظر می‌رسد از سوی فردی مسلح در حین حمله به مسلمانان ضبط شده است. در فیلم دیده می‌شود فرد مهاجم وارد مسجد شده و به سمت نمازگزاران آتش گشود.
مهاجم یک تبعه استرالیاست

کمیساریای پلیس نیوزیلند گفت: شمار بسیاری در این حادثه جان باخته اند.

نیر‌وهای پلیس فردی مظنون را بازداشت کرده، اما مطئمن نیستند افراد دیگری هم در این حادثه دست داشته باشند.

نخست وزیر استرالیا اعلام کرده است فرد مهاجم در حمله به مسجد در کرایست چرچ یک تبعه استرالیاست.

نخست وزیر اذعان داشته است که این حمله تروریستی از قبل برنامه ریزی شده است.

سه نفر از مهاجمان مرد و یکی از آن‌ها زن است
«مایک بوش» کمیسیونر پلیس نیوزیلند بدون اعلام رقم کشته شدگان و مجروحان حمله به مسجد نور و مسجد لینوود، از بازداشت چهار مظنون خبر داد. سه نفر از مهاجمان مرد و یکی از آن‌ها زن است.

بوش تاکید کرده است تصاویر خونین از قربانیان در مساجد در شبکه‌های مجازی منتشر نشود. پلیس نیوزیلند سطح هشدار در مورد تهدید تروریستی را در بالاترین مرحله افزایش داده است

مقام‌های نیوزیلند هویت افراد بازداشت شده را اعلام نکرده‌اند، اما یکی از این افراد که ادعا می‌شود مسئول این تیراندازی‌ها باشد، یک مانیفست ۷۴ صفحه‌ای ضد مهاجرت از خود برجای گذاشته که در آن توضیح داده که چه کسی است و دلیلش از این تیراندازی‌های چه بوده است. وی همچنین گفته که این اقدامش «مصداق یک حمله تروریستی» است.

واکنش‌ها کشور‌ها و مقامات سیاسی

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حملات تروریستی به مسلمانان در نیوزیلند، این نوع حملات را حمله به بشریت توصیف کرد.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این بیانیه ضمن عرض تسلیت به خانواده قربانیان این حمله اظهار داشت: حمله به عبادتگاه حمله به تمام بشریت است.

همچنین رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین حملات تروریستی به دو مسجد در نیوزیلند را شوکی بزرگ توصیف کرد. وی نیز علاوه بر ابراز همدردی با خانواده‌های جان باختگان ابراز امیدواری کرد عاملان حادثه تروریستی مجازات شوند.

«عمران خان» نخست وزیر پاکستان هم علاوه بر محکومیت شدید این حادثه خونین تروریستی اذعان داشت تروریست‌های متعلق به هیچ مذهبی نیستند.

«ترزا می» نخست وزیر انگلیس و جرمی کوربین رئیس حزب کارگر هر دو پیام تسلیت در خصوص این حادثه تروریستی مرگبار را به کشور نیوزیلند اعلام کردند و با خانواده‌های جان باختگان اظهار همدردی کردند.

رئیس جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان این حملات تروریستی را محکوم کرد و همچنین این اقدام را آخرین نمونه از افزایش نژادپرستی و اسلام هراسی نامید. مقامات سفارت ترکیه اعلام کردند که در میان جان باختگان این حادثه تروریستی هیچ یک از شهروندان ترکیه‌ای وجود نداشته اند.
 

واکنش اردوغان به اظهارات عامل حمله تروریستی در نیوزیلند

رئیس جمهوری ترکیه حمله تروریستی به مسلمانان در نیوزیلند را شدیدا محکوم کرد و خواستار پایان دادن به اسلام‌ستیزی در غرب شد.


واکنش اردوغان به اظهارات عامل حمله تروریستی در نیوزیلند

رئیس جمهوری ترکیه به اظهارات و بیانیه عامل حمله تروریستی به دو مسجد مسلمانان در شهر «کریستچرچ» نیوزیلند واکنش نشان داد.

رجب طیب اردوغان جمعه (۲۴ اسفند)، حمله تروریستی به نمازگزارن در نیوزیلند را به شدت محکوم کرد و گفت که عامل حمله ترورویستی بیانیه‌ای منتشر و در آن همه مسلمان‌ها، ترکیه و شخص او را تهدید کرده است.

«برنتون تارانت»، عامل حمله وحشیانه به مسجد النور شهر کریستچرچ، پیش از انجام این حمله، بیانیه‌ مفصلی منتشر کرده و در آن علیه اسلام و مسلمانان مطالبی را بیان کرده است.

وی در بیانیه ۷۳ صفحه‌ای خود، به اردوغان و ترکیه در خصوص آنچه که آن را اسکان مسلمانان در سرزمین‌های اروپا می‌خواند، هشدار داده و گفته است: «شما می‌توانید در سرزمین‌های خود واقع در شرق [تنگه] بُسفُر با آرامش زندگی کنید ولی اگر خواستید در خاک اروپا و یا هر مکانی واقع در غرب بسفر زندگی کنید، ما شما را خواهیم کشت و شما سوسک‌ها را از سرزمین‌مان اخراج خواهیم کرد».

رئیس جمهوری ترکیه در واکنش به این اظهارات تارانت تأکید کرد که ما مخالف کشتن هر شخص بی‌گناه، فارغ از هرگونه نژاد، مذهب یا هر مشربی که دارد، هستیم.

این تروریست همچنین خواستار قتل «آنگلا مرکل»، صدر اعظم آلمان و «صادق خان»، شهردار مسلمان شهر لندن شده است.

اردوغان همچنین به اظهارات اخیر پسر نخست‌وزیر رژیم اشغالگر صهیونیستی نیز اشاره کرد و گفت: «نخست‌وزیری وجود دارد که به اتهام فساد در اسرائیل محاکمه می‌شود. پسر او توییت کرده و مدعی شده است که استانبول شهر مسیحی و پایتخت [امپراتوری] بیزانس (روم شرقی) است. ای بی‌اخلاق! این شما نیستید که همه خاک فلسطین را اشغال کرده‌اید؟».

یائیر نتانیاهو پیشتر نیز در حساب توییتری خود تنها راه بازگشت آرامش به سرزمین‌های اشغالی فلسطین را اخراج همه مسلمانان از این سرزمین‌ها دانسته بود.(+)

ترکیه اعلام کرده است که سه تن از اتباع این کشور در حمله تروریستی امروز کریستچرچ کشته شده‌اند. در جریان حمله امروز به دو مسجد در این شهر نیوزیلند به هنگام ادای فریضه نماز جمعه، ۵۰ نفر کشته شده و ۳۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.

کشورهای بسیاری در جهان اسلام و اروپا و آمریکا این حمله را محکوم کرده‌اند. سازمان همکاری اسلامی که ریاست آن برعهده ترکیه است، این حادثه را شدیدا محکوم کرده و از مقام‌های نیوزیلند خواسته هرچه سریعتر در مورد این حمله تحقیق کرده و از اقلیت مسلمان مقیم این کشور حمایت‌ کنند.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان نیز این حمله ترووریستی را محکوم و با مسلمانان و خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی و همبستگی کرده است. «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای این حمله تروریستی را محکوم کرد.

دبیرکل سازمان ملل حمله تروریستی به مسلمانان در نیوزیلند را محکوم کرد
دبیرکل سازمان ملل متحد روز جمعه با انتشار پیامی ضمن ابراز تأسف از کشتار مسلمانان در دو مسجد در نیوزیلند، این حادثه تروریستی را به‌شدت محکوم کرد.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در واکنش به حادثه تروریستی امروز نیوزیلند که به کشته و زخمی شدن دهها نمازگزار مسلمان منجر شد، با انتشار پیامی در حساب رسمی خود در توئیتر اظهار داشت: «من از شنیدن خبر به رگبار بسته شدن مردم بی‌گناهی که در مساجدی در نیوزیلند در کمال صلح‌طلبی مشغول عبادت بودند، غمگین شدم و به‌شدت این حادثه را محکوم می‌کنم. من با خانواده‌های قربانیان این حادثه عمیقاً احساس همدردی می‌کنم. امروز و هرروز ما باید علیه اسلام‌ستیزی، تعصبات [کورکورانه] و تروریسم با یکدیگر متحد باشیم.»

در حمله مسلحانه امروز به مسجد النور و مسجدی دیگر در محله لینوود شهر کرایست چرچ نیوزلند حین اقامه نماز جمعه، دست‌کم 49 نمازگزار جان خود را از دست داده و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

 

افزایش تدابیر امنیتی در اروپا بعداز حمله تروریستی نیوزیلند

رسانه‌ها از افزایش تدابیر امنیتی در فرانسه و انگلیس بدنبال حادثه تروریستی نیوزیلند خبر می‌دهند.

به گزارش آسوشیتدپرس، فرانسه و انگلیس تدابیر امنیتی در شهر‌های مختلف بویژه مناطق مربوط به مسلمانان را افزایش داده اند تا از وقوع حوادث همچون حادثه تروریستی نیوزیلند جلوگیری کنند.

بر اساس این گزارش، حفاظت از مساجد در این میان از اهمیت ویژه‌ای برای نیرو‌های امنیتی فرانسوی و انگلیسی برخوردار است.

صبح امروز دو مسجد در نیوزیلند شاهد وقوع تیراندازی به سمت نمازگزاران بودند که در نتیجه آن دست کم ۴۹ نفر کشته شده و ۵۰ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حملات تروریستی به مسلمانان در نیوزیلند، این نوع حملات را حمله به بشریت توصیف کرد.

موگرینی در این بیانیه ضمن عرض تسلیت به خانواده قربانیان این حمله اظهار داشت: حمله به عبادتگاه حمله به تمام بشریت است.

وی در ادامه بیانیه تصریح کرد: اتحادیه اروپا با نیوزیلند اعلام همبستگی می‌کند. در این روز‌های دشوار آماده همکاری در تمام زمینه‌ها به ویژه مبارزه با تروریسم هستیم.

 

ترکیه هیأتی را برای بررسی حمله تروریستی نیوزیلند اعزام می‌کند

رئیس جمهوری ترکیه هیأتی متشکل از معاون خود و وزیر خارجه این کشور را به منظور بررسی حمله تروریستی روز جمعه نیوزیلند، به این کشور اعزام می‌کند.

«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه از اعزام هیأتی به نیوزیلند، به دنبال وقوع حمله تروریستی در این کشور خبر داد.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه شامگاه جمعه (۲۴ اسفند) اعلام کرد که رئیس جمهوری این کشور تصمیم گرفته است معاون خود و «مولود چاووش‌اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه را در رأس هیأتی به نیوزیلند بفرستد.

اردوغان بعد از وقوع حمله تروریستی به دو مسجد در شهر کرستیچرچ که ۵۰ کشته و ده‌ها زخمی برجای گذاشت، این حمله و اظهارات عامل آن را شدیدا محکوم کرد.

رئیس جمهوری ترکیه که کشورش ریاست سازمان همکاری اسلامی را برعهده دارد، در تماسی تلفنی با خانم «پاتسی رِدی»، فرماندار کل نیوزیلند در مورد این حمله گفتگو کرد.

«برنتون تارانت»، عامل حمله تروریستی امروز نیوزیلند که گرایش ضد اسلامی دارد، بعد از انتشار بیانیه‌ای علیه اسلام و مسلمانان و تهدید آن‌ها دست به انجام این حمله علیه نمازگزاران مسجد النور کریستچرچ زد. او از جنایت امروز خود فیلم گرفت و آن را در فضای مجازی منتشر کرد.

 

واکنش مقامات اروپایی به حمله تروریستی نیوزیلند
بسیاری از مقامات کشور‌های اروپایی حمله تروریستی به دو مسجد در شهر کرایست چرچ نیوزیلند را که به جان باختن ۴۹ تن و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر منجر شد محکوم کردند.

به گزارش روزنامه "تاگس اشپیگل" آلمان، نمایندگان عرصه‌های سیاسی و مذهبی در اروپا امروز واکنش‌های همراه با غم و اندوه و نگرانی به حمله تروریستی به ۲ مسجد در نیوزلند نشان دادند.

"آنگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان هم این حمله تروریستی را محکوم کرده و امروز (جمعه) در سخنانی در مونیخ اظهار داشت که این یک حمله مزورانه به عبادت کنندگان و مکان عبادت آن هاست. این حمله‌ای علیه مسلمانان است. این همچنین حمله‌ای به دموکراسی نیوزلند و جامعه آزاد و بدون تعصب آن است.

وی افزود: ما در این ارزش‌ها با نیوزلند مشترک هستیم و ما همچنین از این اقدام وحشتناک شگفت زده هستیم و آن را محکوم می‌کنیم.

"فرانک والتر اشتاین مایر"، رئیس جمهور آلمان هم از یک حمله تروریستی بزدلانه سخن گفته و حطاب به نیوزلند تاکید کرد که ما آرزو می‌کنیم که کشور شما در این لحظات سخت عدم تعصب و اعتماد به خود را حفظ کند.

"هایکو ماس"، وزیر امور خارجه آلمان هم این اقدام را به عنوان جنایتی وحشیانه محکوم کرد.

"آندرس ناهلس"، رئیس حزب سوسیال دموکرات آلمان هم در پیامی در واکنش به این اقدام تروریستی تاکید کرد: "کسی که به مسلمانان حمله می‌کند همه ما را هدف حمله قرار می‌دهد. چنین نفرتی هرگز نباید جایگاهی نزد ما داشته باشد و نه در نیوزلند و نه در هیچ جای دیگری. "

پاپ فرانسیس هم این حمله تروریستی را اقدامی خشونت بار و بی معنی دانسته و به همه نیوزلندی‌ها و بخصوص جامعه مسلمانان ابراز همبستگی کرد.

"ارنا سولبرگ"، نخست وزیر نروژ هم این اقدام را محکوم کرده و از جامعه بین المللی خواست که علیه هر فرم افراط گرایی مبارزه کند.

همچنین امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه هم این حمله تروریستی را به عنوان جنایتی فجیع محکوم کرد. ماکرون روز جمعه اعلام کرد که فرانسه مخالف هر فرم افراط گرایی بوده و همراه با شرکای خود علیه تروریسم در دنیا مبارزه می‌کند. وی همچنین با قربانیان این حادثه تروریستی و بازماندگان آن‌ها ابراز همدردی کرد.

یان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپایی هم در یک پیام به نیوزلند اعلام کرد که اتحادیه اروپا امروز همراه با شما عزادار است و ما همیشه در کنار شما در مبارزه با آن‌هایی که می‌خواهند جوامع و شیوه زندگی ما را نابود کنند قرار داریم.

دونالد تاسک، رئیس شورای اروپایی هم تاکید کرد که این حمله تروریستی وحشیانه هرگز رواداری و حس متانت و ادب که نیوزلند به آن شهره است را کاهش نمی‌دهد.

"ینز استولنبرگ"، دبیر کل ناتو هم حمایت در زمینه دفاع از جامعه باز و ارزش‌های مشترک را به نیوزلند اطمینان داد.

شورای مرکزی مسلمانان در آلمان هم این اقدام تروریستی را محکوم کرده و رئیس این شورا در سخنانی تاکید کرد که کشته‌ها و زخمی‌ها در نیوزلند برای ما فورا یادآوری کننده این مسئله است که باید با اسلام ستیزی روزافزون و آزار و اذیت‌ها علیه مسلمانان قاطعانه‌تر مقابله کنیم.

پیش از این نخست‌وزیر نیوزیلند اعلام کرد که ۴۰ نفر در حمله به دو مسجد در شهر کرایست‌چرچ این کشور کشته شده‌اند. این دو حمله همزمان با اقامه نماز جمعه، در دو مسجد نور و لینوود اتفاق افتاد.

جاسیندا آردرن علاوه بر اعلام تعداد کشته شده‌ها، تعداد زخمی‌های این دو حمله را بیش از ۴۰ نفر عنوان کرد.

پلیس از بازداشت چهار نفر از جمله یک زن خبر داده است. اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا تایید کرد که یکی از مظنونان بازداشت شده استرالیایی است. از سوی دیگر مایک بوش، فرمانده پلیس نیوزیلند، در اطلاعاتی تازه گفت که پلیس پس از تیراندازی در دو مسجد، تعدادی وسایل انفجاری دست ساز را هم در خودروی مظنونان پیدا کرده است.

 

نخست وزیر پاکستان در واکنش به حادثه نیوزیلند: تروریسم مذهب ندارد
نخست‌وزیر پاکستان در واکنش به حمله تروریستی علیه نمازگزاران مسلمان در نیوزیلند تأکید کرد افزایش حملات تروریستی علیه مسلمانان ناشی از اسلام‌هراسی و اتهام‌زنی به مسلمانان است، در حالی که تروریسم هیچ مذهبی ندارد.

«عمران خان نیازی» نخست‌وزیر پاکستان روز جمعه در پیامی توئیتری در واکنش به حادثه تروریستی نیوزیلند که به کشته و زخمی شدن ده‌ها نمازگزار مسلمان منجر شد، نوشت: «من ترویج اسلام‌هراسی پس از حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ را عامل اصلی رشد روزافزون حملات تروریستی [علیه مسلمانان]می‌دانم. اگر یک مسلمان مرتکب اقدام تروریستی شود، دین اسلام و ۱.۳ میلیارد مسلمان [به خاطر عمل همان یک نفر]به‌صورت دسته‌جمعی مورد شماتت قرار می‌گیرند. این یک حرکت عمدی است که با هدف مقابله با تلاش‌های سیاسی مشروع مسلمانان انجام می‌شود.»

نخست وزیر پاکستان در پیام توئیتری دیگری ضمن محکوم کردن حمله تروریستی اخیر نیوزیلند و نیز ابراز همدردی عمیق با خانواده‌های قربانیان این حمله تروریستی خاطرنشان ساخت: «ما قبلاً بار‌ها و بار‌ها تکرار کرده‌ایم که تروریسم مذهب ندارد و حادثه اخیر نیز مؤید این واقعیت است.»

در حمله مسلحانه امروز به مسجد النور و مسجدی دیگر در محله لینوود شهر کرایست چرچ نیوزلند حین اقامه نماز جمعه، دست‌کم ۴۹ نمازگزار جان خود را از دست داده و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

نظر شما