شناسهٔ خبر: 31766615 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

واکنش کشورهای عربی به حمله تروریستی نیوزیلند

R7969/P/S8,89,90/CT7 / R7969/P36442/S8,89,90/CT7

بسیاری از سران کشورهای عربی حمله تروریستی به دو مسجد در شهر کرایست چرچ شهر نیوزیلند را محکوم کردند که به جان باختن ۴۹ نفر و زخمی شدن دهها نفر دیگر منجر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رسانه های عرب زبان، وزارت خارجه قطر حمله نیوزیلند را به شدیدترین لحن محکوم و به خانواده قربانیان تسلیت و برای زخمی ها شفا مسالت کرد.

در بیانیه وزارت خارجه قطر آمده است: ما حمله تروریستی پلید به دو مسجد در نیوزیلند را به شدت محکوم و برای شهدا رحمت و برای بازماندگان صبر و شکیبایی و برای زخمی ها شفای عاجل از خداوند مسالت می کنیم.

وزارت خارجه عراق امروز جمعه با صدور بیانیه ای حملات تروریستی به دو مسجد نیوزیلند را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: این حادثه ثابت می کند که همه کشورهای دنیا از خطر تروریسم در امان نیستند.

احمد الصحاف سخنگوی وزارت خارجه عراق گفت که این وزارتخانه جزئیات حمله تروریستی دردناک در دو مسجد نیوزیلند را دنبال می کند و ما شدیدا این جنایت را محکوم و بر حمایت خود از ملت نیوزیلند تاکید می کنیم.
وی بر ضرورت یکپارچه شدن تلاش‌ها برای نابودی تروریسم تاکید کرد.

دولت اردن نیز این "کشتار تروریستی" در نیوزیلند را محکوم کرد و "جمانه غنیمات" وزیر مشاور در امور اطلاع رسانی و سخنگوی دولت اردن بر موضع کشورش در رد تروریسم و حمله به انسان های عادی و محل های عبادی و حمله ظالمانه و مکرر به بی گناهان تاکید کرد و این حملات را پلیدترین چهره تروریسم توصیف کرد.

وی تاکید کرد: این اقدامات پلید تروریستی نیازمند آن است که برای مبارزه امنیتی و فکری با تروریسم با اشکال مختلف آن براساس یک روش مشارکتی بین المللی عمل شود.

یک منبع در وزارت خارجه عربستان نیز حمله تروریستی نیوزیلند را به شدیدترین لحن محکوم کرد و گفت: عربستان تروریسم را به همه اشکال و صورت و از هر منبعی محکوم می کند. تروریسم دین و میهن نمی شناسد.

وزارت خارجه امارات نیز بر همبستگی کامل خود با کشور نیوزیلند برای مقابله با افراط گرایی و تروریسم و حمایت از آن در قبال همه اقدامات برای حفظ امنیت و سلامت شهروندانش تاکید کرد و به خانواده های قربانیان تسلیت گفت.

دولت امارات بر موضع ثابت خود در رد هر شکلی از تروریسم تاکید کرد.

دولت مصر نیز به نوبه خود حمله تروریستی در نیوزیلند را به شدیدترین لحن محکوم کرد و برحمایت خود از این کشور و همه خانواده های قربانیان تاکید کرد.

دولت مصر این اقدام تروریستی را مغایر با همه مبانی انسانی دانست و گفت: این اقدام بار دیگر لزوم افزایش تلاش های بین المللی برای مبارزه با تروریسم و مقابله با اشکال خشونت و افراط گرایی را گوشزد می کند.

احمد الطیب شیخ الازهر هم در بیانیه ای اعلام کرد: این حمله تروریستی نشانه خطرناکی از نتایج وخیمی است که می تواند افزایش گفتمان نفرت انگیزی و بیگانه ستیزی و گسترش پدیده اسلام هراسی در بسیاری از کشورهای اروپایی وحتی کشورهای مشهور به همزیستی قوی ساکن آنها، به همراه داشته باشد.

"شوقی علام" مفتی مصر نیز حمله تروریستی به دو مسجد در شهر کرایست چرچ نیوزیلند را محکوم کرد و آن را منافی همه ادیان آسمانی دانست که تعدی به بی گناهان و ارعاب آنها را حرام دانسته اند؛ چه برسد به تعدی به خانه های خداوند.

وی بر لزوم تحقیقات گسترده درباره این حمله تروریستی و شناسایی علل و تبعات و آن و شناسایی گروههای تروریستی که از چنین اقدامات تروریستی حمایت می کنند و در تلاش برای حمله به خانه های خدا و فتنه انگیزی در جوامع غربی هستند، تاکید کرد.

وزارت خارجه بحرین نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: منامه این اقدام بزدلانه تروریستی را که مغایر با همه اصول دینی و ارزش های اخلاقی و انسانی است، به شدت محکوم می کند.

دولت بحرین بر همبستگی خود با نیوزیلند در تلاش برای مبارزه با تروریسم و حفظ امنیتی و سلامت شهروندانش و موضع بحرین  در مخالفت با خشونت و افراط گرایی و تروریسم تاکید کرد.

وزارت خارجه لبنان نیز "جنایت تروریستی پلید علیه نمازگزاران در دو مسجد در نیوزیلند" را محکوم و تاکید کرد: وزیر خارجه لبنان پیشتر درباره افزایش راستگرایی افراطی در جوامع غربی هشدار داده بود و امروز نیز از افزایش چپ گرایی افراطی به عنوان واکنشی به آن هشدار می دهد. این وضعیت جوامع را با خطر بزرگی و رویارویی مستقیمی روبرو می کند که به مشکلات و جنگ منجر خواهد شد.

در همین حال، سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) اقدام جنایتکارانه و تروریستی یک افراط گرای استرالیایی در دو  مسجد نیوزیلند را محکوم کرد و آن را اقدامی تروریستی و پلید دانست که ثابت می کند تروریسم دین و تابعیت نمی شناسد.

احمد التمیمی عضو کمیته مرکزی سازمان آزادیبخش فلسطین گفت: این حمله تروریستی بزدلانه با این وحشیگری بیانگر نتایج وخیم اقدامات تحریک آمیز علیه اسلام و مسلمانان از جانب طرف های متعدد در سطح جهان است.

وی از مسئولان نیوزیلند خواست تا عاملان این حمله بزدلانه را تحت تعقیب قرار داده و به دستگاه عدالت بسپارد.

التمیمی همچنین به خانواده های قربانیان تسلیت و برای زخمی ها شفا مسالت کرد.

کمیته های مقاومت فلسطین نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: "این جنایت پلید علیه نمازگزاران مسلمان در نیوزیلند یادآور جنایتی بود که باروخ گولدشتاین تروریستِ صهیونیست علیه نمازگزاران مسجد الاقصی در شهر الخلیل در سال 1994 میلادی مرتکب شد.

این بیانیه تاکید کرد: این جنایت تروریستی بازتاب اقدامات تحریک آمیز علیه مسلمانان و اسلام است که در سطح گسترده ای در رسانه های غربی جریان دارد و به وجهه مسلمانان و تعالیم اسلامی خدشه وارد می کند.

کمیته های مقاومت فلسطین با تسلیت به مسلمانان نیوزیلند و خانواده های قربانیان، از دولت این کشور خواست تا عاملان آن را مجازات کرده و با اقدامات تحریک آمیز غیرمسئولانه علیه مسلمان و اسلام مقابله کند زیرا ادامه آن عواقب خطرناکی به همراه خواهد داشت و همه کسانی که اقدامات تحریک آمیز علیه مسلمانان صلح طلب و بی گناه تاوان آن را خواهند داد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما