شناسهٔ خبر: 31766070 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

واکنش های جهانی به حمله تروریستی نیوزیلند؛

جامعه جهانی حمله به نمازگزاران نیوزیلند را محکوم کرد

بین الملل

در اولین واکنش ها به حمله تروریستی نیوزیلند، نخست وزیر این کشور، عامل حمله به مسجد مسلمانان را یک تروریست وحشی خواند.

صاحب‌خبر -

گروه بین الملل: جاسیندار آردن نخست وزیر نیوزیلند امروز جمعه در پی حمله مسلحانه به 2 مسجد شهر کرایست چرچ گفت، مهاجم یک شهروند استرالیایی، تروریست راستگرا و وحشی بوده و هم اکنون دستگیر شده است، آردن همچنین امروز را یکی از تاریک ترین روزهای نیوزیلند توصیف کرد.

 

به گزارش بولتن نیوز، مفتی مسلمانان استرالیا و نیوزیلند نیز در پی این حمله های تروریستی، خواستار خویشتنداری مسلمانان ساکن این کشورها شد.

 

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز اقدام تروریستی در نیوزیلند را شدیدا محکوم و آن را سبعانه خواند و خواستار شناسایی و برخورد دولت نیوزیلند با عاملان این اقدام شد.

 

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه حمله به دو مسجد مسلمانان در شهر کریستچرچ در نیوزیلند را که منجر به شهادت و مجروحیت تعداد زیادی از مسلمانان از ملیت‌های مختلف شد را به شدت محکوم کرد و آن را اقدامی غیرانسانی و کاملا سبعانه خواند.

 

سخنگوی وزارت خارجه موکدا از دولت نیوزیلند خواست با شناسایی سریعتر عاملین این اقدام نژادپرستانه، با اجرای عدالت و فارغ از هرگونه ملاحظه ای، با آنان برخورد کند. 

 

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: هر اقدام تروریستی در هر جا و توسط هر کس و به هر بهانه و انگیزه‌ای صورت بگیرد باید از سوی تمامی کشور‌ها محکوم شود و دولت‌ها اجازه ندهند جریان‌ها و افکار نژادپرستانه و اسلام ستیزانه امنیت و آرامش شهروندان کشور‌ها را به مخاطره بیندازند.

 

همچنین در پی حمله تروریستی به دو مسجد در شهر کرایست‌ چرچ کشور نیوزیلند که منجر به کشته شدن 49 مسلمان بی‌گناه و زخمی شدن ده‌ها نمازگزار شد، آرنولد شوارتزنگر ستاره هالیوود و فرماندار سابق کالیفرنیا در صفحه توییترش نسبت به این حمله مرگبار واکنش نشان داد، شوارتزنگر این حادثه غمناک را کاملا تروریستی خوانده و با حادثه دیدگان همدردی کرد.

این ستاره هالیوود در توئیتر خود نوشت: 

"قلبم با قربانیان، خانواده‌هایشان و مردم نیوزیلند است. این یک عمل وحشتناک تروریستی است اما بدانید که دنیا با شماست. من با شما هستم."

رئیس‌جمهوری ترکیه نیز حمله تروریستی به دو مسجد در منطقه کرایست چرچ نیوزلند را به شدت محکوم کرد.

 

«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهوری ترکیه با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر تصریح کرد که حمله تروریستی به نمازگزاران مسجد نور در نیوزلند را به شدت محکوم و عاملان آن را نفرین می‌کند.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین برای جان‌باختگان این حادثه تروریستی طلب آمرزش و برای مجروحان آن نیز آرزوی شفای عاجل کرد.

 

رهبران سیاسی و مسلمان در سرتاسر جهان نیز انزجار خود را بابت تیراندازی‌های مرگبار به دو مسجد در نیوزیلند که 49 کشته برجای گذاشت، ابراز کردند.

 

رنتو مرسودی، وزیر خارجه اندونزی در بیانیه‌ای اعلام کرد: اندونزی قویاً این تیراندازی‌ها را محکوم می‌کند به ویژه در مکان عبادت و در جریان برگزاری نماز جمعه.

 

در همین حال، کمال فاروقیری، مؤسس هیات "تمام مسلمانان هندوستان" که یک نهاد غیردولتی از نخبگان است نیز گفت: این حمله به شدت محکوم است و ادامه داد: یک ویروس ضد اسلامی در حال گسترش در سراسر جهان است. مردم همه مذاهب باید بسیار نگران باشند.

 

وحیدالله ویسی، سفیر افغانستان در استرالیا، نیوزیلند و فیجی نیز در توئیتر خود نوشت: سه افغان در این حمله مجروح شده‌اند. فکر من پیش خانواده‌های این افغان‌هاست.

 

محمد فیصل، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان نیز ضمن محکومیت این حمله در توئیتر از هشتگ "پاکستان علیه تروریسم" استفاده کرد.

 

مردم سراسر جهان در رسانه‌های اجتماعی به محکومیت این حملات در نیوزیلند پرداخته‌اند و واکنش ها به این حملات همچنان ادامه دارد.

نظر شما