شناسهٔ خبر: 31765977 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

ورود بی اجازه ۲۰۰مالک زمان حریق پاساژ پایتخت به خیر گذشت! +عکس

آتش سوزی نیمه شب گذشته در مجتمع پاساژ پایتخت اگرچه بعد از چند ساعت مهار شد، اما حواشی بسیاری در پی داشت که بی توجهی به آن‌ها می‌تواند حوادثی مانند پلاسکو را رقم بزند.

صاحب‌خبر -

خبرآنلاین: سیدجلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی با اشاره به این حادثه گفت: در پی اعلام انتشار دود از مجتمع پاساژ پایتخت واقع در خیابان میرداماد آتش‌نشانان پنج ایستگاه آتش‌نشانی به همراه سه نردبان و تشک نجات به محل حادثه اعزام شدند و پس از بررسی‌های اولیه مشخص شد منبع این دود، آتش‌سوزی در طبقه اول و سوم این ساختمان است"، گفت: آتش‌نشانان در حال حاضر مشغول انجام عملیات و اطفا حریق هستند.

وی افزود: دود ناشی از این آتش‌سوزی تا طبقه پنجم این ساختمان را فرا گرفته بود. اما خوشبختانه به دلیل تعطیل بودن مجتمع، این حادثه مصدوم و تلفات جانی نداشت.

سخنگوی سازمان آتش نشانی با بیان این مطلب که علت اصلی حادثه در دست بررسی است گفت: متاسفانه سیستم کنترل اطفای حریق و ایمن سازی مجتمع فعال نبوده است. موضوعی که می‌تواند برای ساختمان‌های تجاری و مجتمع‌های بلند مرتبه حادثه‌ای شبیه پلاسکو ایجاد کند.

این اتفاق می‌توانست کشته داشته باشد

جلال ملکی در ادامه گفت: حادثه آتش سوزی در مجتمع پایتخت دو نکته حائز اهمیت داشت که ضروری است بار دیگر نسبت به آن‌ها هشدار داده شود.

وی افزود: حادثه در زمانی رخ داد که هیچ کس در این مجتمع نبود و همه مغازه‌ها را تعطیل کرده بودند، اما اگر این اتفاق در ساعت ۱۲ ظهر می‌افتاد مطمئن باشید ما در این رویداد شاهد کشته هم می‌بودیم.

سخنگوی سازمان آتش نشانی توضیح داد: اگرچه مسئولان این ساختمان می‌گویند مجتمع پایتخت به سیستم کنترل آتش و ایمن سازی مجهز بود، اما این سیستم‌ها در زمان آتش هیچ واکنشی نداشتند. این نشان می‌دهد یا این‌ها غیرفعال بودند یا معیوب.

ملکی افزود: نمی‌دانم چرا موضوع پلاسکو برای ما درس عبرت نمی‌شود. ما همیشه به پله‌های فرار، برنامه خروج هنگام حادثه، سیستم اطفای اتوماتیک، آتش نشان مقیم و... تاکید می‌کنیم، اما گویا گوش شنوایی وجود ندارد.

ورود بی اجازه ۲۰۰مالک زمان حریق پاساژ پایتخت به خیر گذشت! +عکس

ورود بی اجازه مغازه دار‌ها به درون آتش

سخنگوی سازمان آتش نشانی با اشاره به ورود مغازه دار‌ها و مالکان به درون ساختمان هنگام اطفای حریق گفت: متاسفانه پس از اینکه موضوع آتش سوزی اعلام شد، شاهد بودیم که حدود ۲۰۰ مالک خود را به ساختمان رساندند و از در‌های مختلف وارد مجتمع شدند.

وی گفت: تا زمانی که کسی در ساختمان نبود، تنها دغدغه ما خاموش کردن آتش و خروج دود بود، اما با ورود این افراد به ساختمان، آتش نشان‌ها دچار دغدغه‌های متعدد شدند؛ اینکه صاحبان مغازه‌ها دقیقا کجا هستند؟ آیا کسی توی آسانسور گیر کرده یا نه؟ کسی به واسطه میزان دود بیهوش شده و...؟

وی گفت: یکی از مشکلات بزرگ آتش نشان‌ها در هنگام آتش سوزی در ساختمان‌های اداری و تجاری همین است که باعث می‌شود تمرکز از آن‌ها گرفته شود.

ملکی گفت: باید اجازه دهیم ضرر و زیان حاصله صرفا مالی باشد و جان مان را فدا نکنیم. ما متاسفانه مانع ورود هر کس که می‌شدیم ناراحت می‌شود و می‌گفت: چک‌ها و جنس هایم توی آتش مانده است. حادثه‌ای مشابه آن چه در پلاسکو تجربه کردیم.

ایران در زمینه ایمنی ساختمان از بسیاری کشور‌ها ضعیف‌تر است

سخنگوی سازمان آتش نشانی در ادامه با اشاره به دوبی به عنوان شهری در مجاورت ایران گفت: در این شهر ساختمان‌ای بالای ۱۲۰ طبقه وجود دارد. هیچ نردبان آتش نشانی نمی‌تواند به بالای این ساختمان‌ها برسد. در همه این کشور‌ها بحث سیستم اطفای حریق و آموزش‌های شهروندی مانع آتش سوزی می‌شود.

وی گفت: ما در منطقه ۲۲ برج‌هایی داریم که پس از دو سال از تکمیل آن هنوز برق شان وصل نشده و به لحاظ فنی ضعف دارند، اما مورد بهره برداری قرار گرفته اند.

ملکی در خاتمه گفت: باید فرهنگ ایمنی نهادینه شود. این‌ها مسائل اولیه‌ای است که در همه دنیا حل شده است. ضمن اینکه عدم حمایت قانون در واگذاری ساختمان‌هایی که نقص دارند هم افزایش حوادث شده است.

نظر شما