شناسهٔ خبر: 31764548 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

در واکنش به گزارش سالانه حقوق بشر وزارت خارجه امريکا؛

امريکا بزرگترين ناقض گسترده حقوق ملت ايران

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- سخنگوي وزارت امور خارجه، دولت آمريکا را بزرگترين ناقض گسترده حقوق بشر ملت ايران دانست.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از مرکز ديپلماسي عمومي و رسانه‌اي وزارت امور خارجه، بهرام قاسمي در واکنش به گزارش سالانه حقوق بشر وزارت امور خارجه آمريکا گفت: دولت آمريکا بزرگترين ناقض گسترده حقوق بشر ملت ايران بوده و با تحميل تحريم‌هاي غير قانوني يکجانبه فرامرزي، از هيچ اقدامي در نقض حقوق اتباع ايراني کوتاهي نکرده است.
وي گفت: آمريکا در حالي با انتشار گزارش سالانه حقوق بشري، انگشت اتهام را به سوي وضعيت حقوق بشر ساير کشور‌ها نشانه مي‌رود که خود پرونده سنگيني از نقض حقوق بشر در داخل و خارج از سرزمينهايش دارد و همواره از سوي بسياري از دولتها، افکار عمومي و سمن‌هاي بين المللي و فعالان و شخصيت‌هاي حقوق بشري، سازمان ملل متحد و گزارشگران ويژه اين سازمان، و حتي در درون آمريکا، به شدت مورد انتقاد قرار مي‌گيرد.
قاسمي افزود: موارد مورد اشاره در اين گزارش در ارتباط با وضعيت حقوق بشر در کشورمان نيز تحليل‌ها و برداشت‌هاي سياسي، مغرضانه و نادرست از برخي رويداد‌هاي حقوق بشري در ايران است که آمريکا با کارنامه‌اي سياه و غيرقابل دفاع در حقوق بشر، قطعا صلاحيت پرداختن به آن‌ها را ندارد.
سخنگوي وزارت خارجه تاکيد کرد: دولت آمريکا علي‌رغم توسل به يکجانبه‌گرايي و اتخاذ سياست‌ها و رفتار‌هايي مغاير با استاندارد‌هاي ببن المللي حقوق بشري و بي توجهي به احکام محاکم بين المللي و نظر نمايندگان و گزارشگران بين المللي حقوق بشر سازمان ملل متحد، همچنان با قلدرمابي، زورگويي و نيرنگ و فريبکاري سياست استفاده ابزاري از حقوق بشر براي تعقيب اهداف کاملا سياسي و اعمال فشار و تضعيف ثبات، امنيت و توسعه کشور‌هاي مستقل را دنبال مي‌کند.
قاسمي در پايان با اشاره به اعمال تحريم‌هاي يکجانبه از سوي آمريکا عليه ملت ايران اظهار داشت: دولت آمريکا بزرگترين ناقض گسترده حقوق بشر ملت ايران بوده است. آمريکا با تحميل تحريم‌هاي غير قانوني يکجانبه فرامرزي، از هيچ اقدامي در نقض حقوق اتباع ايراني کوتاهي نکرده و برخلاف حقوق بين الملل و بويژه اسناد بين المللي حقوق بشري، و با بي توجهي به احکام ديوان بين المللي و نظر نمايندگان و گزارشگران مستقل بين المللي، بر سياست تشديد تحريم‌ها و نقض گسترده و فاحش حقوق بشر ملت ايران به صورت کينه توزانه‌اي اصرار دارد.
وي تصريح کرد: حمايت بي حد و حصر از رژيم صهيونيستي در نقض بديهي‌ترين حقوق مردم فلسطين، بازداشت خودسرانه و در شرايط کاملا نامطلوب خبرنگاران، فروش و سرازير کردن انواع تسليحات پيشرفته به برخي متحدان خود در خاورميانه و حمايت از آن‌ها براي بي ثبات سازي منطقه و همسايگان خود و حمايت از ادامه تجاوز به يمن و تشديد فاجعه بار بحران انساني در اين کشور و ... از ديگر رفتار‌هاي ناقض حقوق بشر آمريکا است که دير يا زود بايد در برابر مردم جهان پاسخگوي جنايات خود باشد.

نظر شما