شناسهٔ خبر: 31762784 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

رای سنای آمریکا به لغو وضعیت اضطراری در مرز مکزیک

مجلس سنای ایالات متحده آمریکا به لغو فرمان وضعیت اضطراری رئیس‌جمهوری این کشور در مرز مکزیک رای داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا به نقل از آناتولی، ۱۲ سناتور جمهوری‌خواه همراه با ۴۵ سناتور دموکرات و دو سناتور مستقل به این طرح رای مثبت دادند. اکثریت سنا در اختیار حزب جمهوری‌خواه است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده در واکنش به این تصمیم در حساب توییتر خود نوشت: «وتو». شخص اول ایالات متحده، طبق قانون اساسی این کشور حق وتوی مصوبات کنگره را دارد. ترامپ در ماه فوریه با امضای فرمان اعلام وضعیت اضطراری اعلام کرد قصد دارد زمینه ساخت دیوار در مرز با مکزیک را فراهم کند.

پیش از این مجلس نمایندگان آمریکا -که اکثریت آن در اختیار حزب دموکرات است- به لغو وضعیت اضطراری در مرز با مکزیک رای داده بود.

ترامپ در مخالفت با این تصمیم کنگره در حساب توییتر خود نوشت: «در پی وتو کردن قطعنامه پیشنهاد شده از سوی دموکرات‌ها برای بازکردن مرزهایمان هستم. در حالی که جنایت، مواد مخدر و قاچاق در کشورمان افزایش می‌یاید. از تمام جمهوری‌خواهان قدرتمندی که به نفع امنیت مرزی و دیوار مورد نیازمان رای دادند، تشکر می‌کنم.»

با وجود مخالفت کنگره با فرمان اضطراری ترامپ، در صورت وتوی این مصوبه از سوی رئیس جمهوری، راه برای لغو آن بسیار پیچیده خواهد شد؛ در چنین فرضی کنگره باید با اکثریت دو سوم آرا، بار دیگر مخالفت خود را با فرمان ترامپ نشان دهد.

ساخت دیوار مرزی با مکزیک -که یکی از شعارهای انتخاباتی دونالد ترامپ بود- به یکی از چالشی‌ترین موضوعات سیاسی ایالات متحده تبدیل شده است. در حالی که دونالد ترامپ از احداث دیوار کوتاه نمی‌آید، نمایندگان دموکرات کنگره و حتی شماری از جمهوری‌خواهان با این طرح به شدت مخالفت می‌کنند. دولت آمریکا در پی بروز اختلاف با کنگره بر سر متمم بودجه دیوار، طولانی‌ترین تعطیلی خود را تجربه کرد.

 

نظر شما