شناسهٔ خبر: 31760966 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نماینده کنگره آمریکا: عربستان باید بخاطر حمایت از القاعده پاسخگو باشد

نماینده مسلمان مجلس نمایندگان آمریکا با اشاره به حمایت‌های خاندان سلطنتی سعودی از القاعده، گفت ریاض باید در قبال عملکرد خود پاسخگو باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم، «ایلن عمر» نماینده مسلمان مجلس نمایندگان آمریکا با اشاره به حمایت‌های خاندان سلطنتی سعودی از القاعده، گفت ریاض باید در قبال عملکرد خود پاسخگو باشد.

وی با اشاره به اظهارات اخیر «مهدی حسن» روزنامه‌نگار انگلیسی در مورد نقش سعودی‌ها در حمایت از القاعده، در توییتر نوشت: «خاندان سلطنتی سعودی به تأمین مالی القاعده کمک کرده است.»

عمر افزود: «این موضوعی است که هیچ‌کس نمی‌خواهد در مورد آن بحث کند، اما چنین بحثی باید انجام شود. مدت‌هاست که سعودی‌ها باید [به دلیل اقداماتشان] پاسخگو باشند.»

مهدی حسن اخیرا در مورد سعودی‌ها گفته بود: «[دونالد] ترامپ [رئیس‌جمهور آمریکا] نوامبر گذشته گفت ما نمی‌توانیم سعودی‌ها را تنها بگذاریم، چون "آن‌ها مبارزه با تروریسم را رهبری می‌کنند". چی؟ شوخی می‌کنید؟ باید از آن‌ها بابت تلاش برای حل کردن مسئله تروریسم که خودشان ایجاد کردند، تشکر کنیم؟»

وی افزود: «سعودی‌ها همین الان در میدان یمن متحد القاعده هستند. بر اساس گزارش بی‌بی‌سی و آسوشیتدپرس، آن‌ها دارند در یمن با القاعده همکاری می‌کنند. آن‌ها دومین صادرکننده جنگجوی خارجی به داعش هم هستند... یک تلگراف درزکرده وزارت خارجه ایالات متحده هم وجود دارد که می‌گوید حامیان مالی در عربستان سعودی، مهمترین منبع مالی گروه‌های تروریست در سرتاسر جهان هستند.»

حسن ادامه داد: «بنابراین، آقایان و خانم‌ها، درخواست کردن از سعودی‌ها برای رهبری مبارزه با تروریسم، مانند این است که از مافیا بخواهیم به مبارزه با جرایم سازمان‌یافته کمک کند. مانند این است که از دونالد ترامپ و فرزندانش بخواهیم با خاندان‌سالاری و فساد مبارزه کنند. مسخره است.»

در سال‌های گذشته سعودی‌ها تلاش کرده‌اند تا اتهام ارتباط با القاعده و گروه‌های تروریستی را از خود دور کنند، اما با وجود فعالیت‌های گسترده لابی‌های وابسته به ریاض، همچنان گزارش‌های متعددی از ارتباط عربستان سعودی با گروه‌های تروریستی از جمله القاعده یمن وجود دارد.

بر اساس گزارش چند ماه پیش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، بسیاری از تسلیحات فروخته‌شده به عربستان سعودی و امارات عربی متحده، در اختیار القاعده قرار گرفته است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما