شناسهٔ خبر: 31760660 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رهبر اقليت سنا؛

ترامپ به قانون اساسی آمریکا بی احترامی کرده است

سناتور چاک شومر رهبر اقلیت دموکرات سنای آمریکا گفت: ترامپ به قانون اساسی آمریکا بی احترامی و آن را نقض کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما به نقل از رويترز، سناتور چاک شومر رهبر اقلیت دموکرات سنای آمریکا گفت: ترامپ به قانون اساسی آمریکا بی احترامی و آن را نقض کرده است.
شومر گفت: رای گیری امروز واقعه ای تاریخی بود که آمریکا تاکنون شاهد آن نبود. مردم آمریکا تاکنون و در دو سال اخیر شاهد این موضوع نبوده اند. هر دو حزب کنگره آمریکا در برابر دونالد ترامپ ایستادند. امروز کنگره سه بار رییس جمهور را سرزنش کرد و از شفافیت؛ مسئوولیت پذیری و قدرت قانون اساسی دفاع کرد. دیروز مجلس سنا در یک رای گیری ضروری به لایحه ای برای مقابله با رییس جمهور در هرگونه مشارکت نظامی در جنگ یمن رای داد. امروز هم شاهد آن بودیم که دوازده سناتور جمهوری خواه همراه با دموکرات ها خواهان پایان دادن به وضعیت اضطراری رییس جمهور شدند.
وی افزود: اویل امروز هم مجلس نمایندگان قطعنامه ای را به تصویب رساند و از وزارت دادگستری خواست تا گزارش کامل تحقیقات شورای ویژه درباره دخالت روسیه در انتخابات سال دو هزار و شانزده آمریکا را به طور علنی منتشر کند. متاسفانه این لایحه در مجلس سنا به خاطر اقدامات یک سناتور جمهوری خواه به مانع خورده است. اما من به شما قول خواهم داد که ما بار دیگر این قطعنامه را به صحن مجلس سنا خواهیم آورد و آن را به تصویب خواهیم رساند. از این موضوع تعجب نکنید که برخی از اعضای دولت و اطرافیان رییس جمهور در کنار هم بایستند و با مشاهده هرگونه اقدام اشتباه از طرف وی این موضوع را به وی گوشزد کنند تا او پاسخگو شود.

شومر گفت: ما به طور ویژه با رییس جمهوری روبرو هستیم که گستاخانه رفتار می کند. من از اینکه سناتورهای جمهوری خواه درست ترین کار را انجام دادند از آنها تشکر می کنم. من از آنها به خاطر این اقدام تشکر می کنم. مشاهده می کنید که نمایندگان جمهوری خواه هم با مشاهده اقدامات رییس جمهور در جهت محدود کردن اقدامات وی حرکت می کنند. نمایندگان جمهوری خواه با این اقدامات خود نشان می دهند که رفتارهای رییس جمهور ترامپ غیرسازنده و بی ثبات کننده هستند. امیدواریم که این هفته به یک نقطه عطف بدل شود. امید من این است که نمایندگان جمهوری خواه این موضوع را درک کنند که این رییس جمهور چگونه قانون اساسی را نقض می کند. اینکه آنها به روشی شجاعانه به وی اعلام کنند که عواقبی برای اقدامات وی خواهد بود بسیار خوب خواهد بود.
او گفت: به نظر می رسد رییس جمهور برای دولت و وزارت دادگستری هیچ احترامی قایل نیست. او تلاش می کند که از دولت و وزارت دادگستری به عنوان ابزارهایی برای رسیدن به اهداف خود بهره برداری کند. ما شاهد روسای جمهوری زیادی در راس قدرت در آمریکا بوده ایم اما هیچ رییس جمهوری به اندازه این رییس جمهور از قدرت سوء استفاده نکرده است. امروز سنا پیامی قدرتمند برای رییس جمهور ترامپ فرستاد. این پیام این بود که بر اساس قانون اساسی؛ بخش اجرایی و بخش قانون گذاری باید به طور هماهنگ با هم رفتار کنند. ما نمی توانیم در برابر خواست های خودخواهانه رییس جمهور تسلیم شویم.
وي افزود: کار ما در کنگره این است که دستورات اجرایی وی را محدود کنیم. ما می خواهیم از اقدام هر رییس جمهوری در آمریکا برای محدود کردن قدرت و خواست کنگره جلوگیری کنیم. ما در دو سال اخیر شاهد اقدامات متعدد رییس جمهور در این جهت بوده ایم. ما شاهد بی احترامی وی به قانون اساسی بوده ایم. رای گیری امروز مرا امیدوار کرد. به نظر می رسد که همکاران جمهوری خواه ما بیدار شده اند. من از اعضای دموکرات سنا هم تشکر می کنم. ما با وجود اینکه در اقلیت هستیم توانسته ایم در برابر رییس جمهور بایستیم و او را پاسخگو کنیم.
<div id="video-display-embed-code_3287159"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2379130/3287159?width=340&height=240"></script></div>

نظر شما