شناسهٔ خبر: 31756484 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

۱۱ هزار ساعت آنتن در اختیار دولتی ها

از ابتدای فروردین تا پایان دی‌ماه 1397، شبکه‌های متعدد رادیویی و تلویزیونی رسانه ملی از جمله شبکه‌های سراسری، برون‌مرزی و استانی حدود 11هزار ساعت برنامه‌ برای انعکاس فعالیت‌های دولت در بخش‌های مختلف روی آنتن برده‌اند که این میزان بیش از دو برابر زمانی است که در کل سال 96 به اهالی پاستور اختصاص داده شده بود.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

از ابتدای فروردین تا پایان دی‌ماه 1397، شبکه‌های متعدد رادیویی و تلویزیونی رسانه ملی از جمله شبکه‌های سراسری، برون‌مرزی و استانی حدود 11هزار ساعت برنامه‌ برای انعکاس فعالیت‌های دولت در بخش‌های مختلف روی آنتن برده‌اند که این میزان بیش از دو برابر زمانی است که در کل سال 96 به اهالی پاستور اختصاص داده شده بود. به گزارش جام‌جم، مروری بر آمار برنامه‌های پخش شده از صداوسیما که در آن رئیس جمهور و اعضای هیات دولت حضور داشته یا با موضوعات مربوط به گزارش عملکرد و فعالیت‌های دولت پخش شده است، نشان می‌دهد که در ده ماه نخست سال 97، ده هزار و 830 ساعت آنتن به این موضوع اختصاص داشته است. براساس این گزارش، رسانه ملی در بازه زمانی فروردین تا دی‌ماه 97 تلاش کرده فرصت کافی را به انعکاس فعالیت‌های قوه مجریه در بخش‌های مختلف اختصاص دهد. بخش عمده‌ای از این زمان در اختیار اعضای هیات دولت و نمایندگان قوه مجریه قرار گرفت تا ضمن حضور در برنامه‌های مختلف تلویزیونی و رادیویی، گزارش عملکرد خود را به اطلاع مردم برسانند. در گزارش زیر، نگاه مختصری به انبوه آمارهای اخبار، گزارش‌های مکتوب و رادیو و تلویزیونی، ویژه‌برنامه‌ها، مستندها، گفت‌وگوها و ارتباطات زنده در تعامل معاونت‌های مختلف سازمان با دولت در سال 1397 شده است تا این کثرت ارتباط و تعامل به زبان اعداد و ارقام بیان شود.
معاونت سیاسی
معاونت سیاسی با برخورداری از بخش‌هایی مانند خبرگزاری صداوسیما، شبکه خبر، باشگاه خبرنگاران جوان، پخش اخبار سیما، پخش اخبار صدا، برنامه‌های سیاسی، اخبار استان‌ها، اخبار خارج از کشور و اخبار مکتوب، یکی از بخش‌های پرترافیک رسانه ملی از نظر تعامل با رئیس‌جمهوری و اعضای هیات دولت و مسؤولان دولتی است. در یک نگاه کلی، این ارتباط و تعامل مستمر از ابتدای فروردین تا پایان دی سال 1397 عددی معادل 515 هزار و 749 دقیقه و به عبارتی 8595‌ساعت را نشان می‌دهد.
اگر بخواهیم نگاهی آماری‌تر و دقیق‌تر به تعامل معاونت سیاسی با دولت بیفکنیم به این صورت بیان می‌شود. در ده ماه یادشده، بخش‌های تولیدی اخبار در معاونت سیاسی شامل ادارات کل اخبار داخلی، خارجی و باشگاه خبرنگاران جوان در مجموع 69 هزار و 752 مورد خبر مکتوب، معادل 107 هزار و 694 دقیقه، 4573 گزارش خبری تلویزیونی معادل 11 هزار و 672 دقیقه و 1796 مورد گزارش رادیویی، معادل 3252 دقیقه از اخبار و فعالیت‌های دولت تولید کرده‌اند.
در این مدت پخش اخبار سیما به تعداد 32هزار و 928 بار، اخبار، گزارش‌های خبری و تولیدی، گفت‌وگو، ارتباط زنده و تفسیر و برنامه‌های سیاسی را معادل 27 هزار و 463‌دقیقه انعکاس تصویری داده است. این رقم در پخش اخبار صدا با همین قالب‌های خبری 34هزار و 34 مرتبه و معادل 28 هزار و 959 دقیقه را نشان می‌دهد.
شبکه خبر ارتباط بسیار زیادی با دولت و دولتمردان در تمام مناصب دولتی داشته است، به‌طوری که از ابتدای سال97 تا پایان دی، تعداد 271هزار و 634 مرتبه میکروفن و قاب تصویر این شبکه با قالب‌های خبر، گزارش‌های خبری و تولیدی، گفت‌وگو، ارتباط زنده و تفسیر و برنامه‌های سیاسی معادل 169 هزار و 985 دقیقه معادل 2833 ساعت در اختیار دولت و دولتمردان بوده است.
در قسمت پخش اخبار باید اخبار استان‌ها را هم در نظر داشت که با عدد 36هزار و 844 مورد فعالیت خبری معادل 69هزار و 562 دقیقه معادل 1159 ساعت اخبار، پیام‌ها، سفرها و فعالیت‌های دولت را پوشش خبری داده‌اند.
همچنین در بخش تولیدات برنامه‌ای در ده‌ماه یادشده شبکه خبر 83 هزار و 460 دقیقه، اداره‌کل برنامه‌های سیاسی 1905 دقیقه برنامه ثابت تلویزیونی و 1452 دقیقه برنامه ثابت رادیویی تولید کرده‌اند.
در این بخش، اخبار استان‌ها نیز 7516 دقیقه برنامه تلویزیونی و 2829 دقیقه برنامه رادیویی تولید برنامه داشته است. در مجموع معاونت سیاسی معادل 515هزار و 749 دقیقه یعنی 8595 ساعت برنامه‌های خود را به انتشار اخبار دولت یا مصاحبه و گفت‌وگو با دولتمردان یا انعکاس فعالیت‌های جاری دولت اختصاص داده است.
معاونت استان‌ها
سیما و صدای مراکز استان‌ها شامل ده‌ها رادیو و تلویزیون استانی از ابتدای فروردین تا پایان آذر 1397 در ارتباطی مستمر و دائم با دولت و دولتمردان به‌خصوص مسؤولان استانی بودند. این ارتباط چنان زیاد و اثربخش بوده که استخراج دقیق ساعات و دقایق این تعامل مستمر بسیار دشوار است؛ اما آنچه آمارها نشان می‌دهد این است که در این 9ماه، سیمای استان‌ها بیش از 52هزار و 920 دقیقه معادل 882 ساعت به‌صورت خبر، گزارش‌های خبری و تولیدی، گفت‌وگو و مصاحبه و ارتباط زنده اخبار و برنامه‌های دولت را پوشش داده است. این تعامل در مدت یادشده برای صدای استان‌ها بیش از 50 هزار و400 دقیقه، معادل 840 ساعت بوده است.
آمار کلی یاد شده را در نگاهی دقیق‌تر می‌توان به این صورت مشاهده کرد. تلویزیون مراکز استان‌ها در فصل بهار 278 ساعت، فصل تابستان 296 ساعت و در فصل پاییز 308 ساعت اخبار و فعالیت‌های دولت و دولتمردان را در استان‌ها پوشش تصویری داده‌اند. همچنین میکروفن و تریبون رادیو مراکز نیز در فصل بهار 248 ساعت، در تابستان 302 ساعت و در پاییز 290 ساعت در اختیار دولتمردان و منعکس‌کننده اخبار و برنامه‌های دولت بوده است.
معاونت سیما
تلویزیون در سال 97 بیش از 12 هزار و 240دقیقه، معادل 204 ساعت در تعامل مستمر با رئیس‌جمهور، اعضای هیات دولت و مسؤولان دولتی بوده است.
آمار یاد شده در نگاهی فصلی به ترتیب زیر است: در سه ماه نخست سال 97 حدود 41ساعت، تابستان 53 ساعت، پاییز 45ساعت و در سه ماهه پایانی سال حدود 65ساعت بوده و شبکه‌های مختلف تلویزیونی، علاوه بر بخش‌های مرتبط با معاونت سیاسی، اخبار، رویدادها و فعالیت‌های دولت را پوشش تصویری داده‌اند.
بی‌گمان با توجه به کثرت مسؤولان دولتی و ارتباط مستمر و شبانه‌روزی بخش‌های مختلف تلویزیونی با مسؤولان، چه به‌صورت زنده و چه به‌صورت تولیدی و ضبط شده، ساعات تعامل رسانه‌ملی با دولت دکتر حسن روحانی بسیار بیشتر از آمارهای استخراج شده ‌است.
معاونت صدا
معاونت صدا با در اختیار داشتن شبکه‌های رادیویی اقتصاد، ایران، ورزش، قرآن، فرهنگ، جوان، سلامت، گفت‌وگو، تهران و معارف در 9 ماه سال 1397؛ یعنی از ابتدای فروردین تا پایان آذر، حدود 102 هزار و 31 دقیقه و معادل 1700 ساعت به صورت خبر، گزارش‌های خبری و تولیدی، گفت‌وگو و مصاحبه و ارتباط زنده در تعامل با دولت بوده است.در سه ماهه نخست سال جمعا 29 هزار و 671 دقیقه معادل 494 ساعت با موضوع دولت و عملکردهای دولت تولید و پخش برنامه رادیویی داشته است.
در سه ماهه دوم سال 26هزار و 160 دقیقه معادل 436 ساعت و در سه ماهه سوم، 46 هزار و 200 دقیقه معادل 770 ساعت مشاهده می‌شود. از میان شبکه‌های رادیویی معاونت صدا، میکروفن رادیوهای گفت‌وگو و سلامت به‌واسطه نوع کارکرد و خط مشی تعریف شده آنها بیشتر از دیگر رادیوها در اختیار دولت و دولتمردان بوده است.
معاونت برون‌مرزی
در یک نگاه کلی، عملکرد معاونت برون‌مرزی در تعامل با دولت و دولتمردان در سال 1397 به ترتیب زیر بوده است:
شبکه‌های برون‌مرزی همان‌گونه که به زبان آمار در ذیل خواهیم خواند به‌راستی نمایشگر اقدامات و فعالیت‌های دولت در خارج از مرزهاست. شبکه انگلیسی زبان پرس‌تی‌وی در مدت ده ماه یعنی از ابتدای فروردین تا پایان دی 1397 در چند برنامه خبری تولیدی- گزارشی گفت‌وگومحور یا ارتباط و پخش زنده، انعکاس‌دهنده برنامه‌های دولت جمهوری اسلامی ایران بوده است.
به عبارت بهتر در این مدت، بیش از 500دقیقه برنامه گفت‌وگومحور، 850 دقیقه گزارش خبری و 200 دقیقه پخش زنده داشته که یا میزبان دولتمردان در برنامه‌های استودیویی بوده یا دستاوردهای دولت را به‌صورت اخبار و گزارش‌های خبری منعکس می‌کرده یا با ارتباط زنده، پیام و حاصل فعالیت‌های آنان را به جهان بازتاب می‌داده است.
شبکه اسپانیایی زبان هیسپان‌تی‌وی در مدت ده ماهه ذکر شده، معادل 350 دقیقه برنامه گفت‌وگومحور، 715 دقیقه گزارش خبری و تولیدی و 155 دقیقه نیز ارتباط و پخش زنده با موضوع دولت و اقدامات دولتمردان جمهوری اسلامی ایران داشته است.
شبکه عرب‌زبان العالم نیز در این مدت یعنی از ابتدای فروردین تا پایان دی 1397 با تولید و پخش 1911 دقیقه برنامه گفت‌وگومحور، 1230 دقیقه خبر و گزارش خبری، 150 دقیقه مستند، 144 دقیقه برنامه ترکیبی و 1455 دقیقه ارتباط زنده، تعامل بسیار خوبی با دولت داشته است.
شبکه‌های تلویزیونی الکوثر، سحر آذری، اردو، بالکان، کردی، فرانسه و 32 رادیو به زبان‌های مختلف دنیا نیز به‌صورت مستمر و شبانه‌روزی بازتاب‌دهنده اخبار و پیام‌های دولت و دولتمردان جمهوری اسلامی ایران که جمع‌آوری آمار عملکرد این شبکه‌ها با موضوع تعامل رسانه ملی و دولت، نیازمند وقت کافی و دقت بسیار دارد.

 

نظر شما