شناسهٔ خبر: 31754563 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

سبد غذایی بین بیماران همدانی توزیع شد

به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی معاونت بهداشتی همدان دکتر راضیه السادات میرمعینی بیان کرد: در این استان 90 بیمار «فنیل کتونوری» شناسایی شده است که 30 تن از

صاحب‌خبر - به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی معاونت بهداشتی همدان دکتر راضیه السادات میرمعینی بیان کرد: در این استان 90 بیمار «فنیل کتونوری» شناسایی شده است که 30 تن از این بیماران رژیم غذایی خاصی ندارند.
وی اضافه کرد: 60 تن از این بیماران باید رژیم غذایی خاصی را دریافت کنند که در گذشته تهیه این مواد غذایی برای خانوارها از نظر مالی سخت بود.
رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان اظهار داشت: امروزه علاوه بر مشکل مالی، به علت تحریم ها این قبیل مواد غذایی وارد کشور نمی شود.
دکتر میر معینی ادامه داد: به تازگی شرکت دانش بنیان سلامت پژوهان که با نظارت معاونت تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی فعالیتش را آغاز کرده تولید مواد غذایی رژیمی برای این بیماران را آغاز کرده است.
وی بیان کرد: طبق دستور معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مبنی بر تهیه مواد غذایی این قبیل بیماران و با توجه به در پیش بودن تعطیلات نوروز، سبد کامل مواد غذایی در اختیار خانواده های این 60 کودک قرار گرفت.
رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان اضافه کرد: این سبد غذایی شامل پروتئین، شیر، ماست، پنیر، ماکارونی، برنج، بیسکوئیت، پودر شیر، پودر همبرگر، پوره سیب زمینی و نان رژیمی از شرکت یاد شده به مبلغ 200 میلیون ریال خریداری کرد.
به گزارش دانشگاه علوم پزشکی، فنیل کتونوری در راس بیماریهای متابولیک ارثی نوزادان قرار دارد و هم اکنون در ایران از شایعترین آن ها تلقی می شود.
علت اصلی بیماری فنیل کتونوری نقص درساخت آنزیم فنیل آلانین هیدروکسیلاز است و به علت این نقص آنزیمی بدن قادر به تجزیه اسید آمینه فنیل آلانین نمی‌ شود در نتیجه این ماده در بدن و سلول های مغزی تجمع می یابد.
بنابراین تشخیص بیماری باید در دوره نوزادی با غربالگری انجام شود چراکه چنانچه بیماری به موقع تشخیص داده نشده و بدون درمان رها شود به ازای هر ماه تاخیر در شروع درمان، چهار نمره از بهره هوشی شیرخواران کاسته می شود.
از آنجائیکه بیشترین رشد و تکامل مغزی کودک در 2 تا 3 سال اول زندگی انجام می شود بنابراین اگربعد از این سن تشخیص بیماری داده شود کودک به عقب ماندگی ذهنی متوسط تا شدید مبتلا شده که متأسفانه غیرقابل برگشت است.
7526/2087
انتهای پیام

نظر شما