شناسهٔ خبر: 31751027 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

هند پرواز بوئینگ ۷۳۷ مکس را ممنوع کرد

خبرگزاری میزان- وزارت حمل و نقل هوایی هند از ممنوعیت پرواز بوئینگ ۷۳۷ مکس سری ۸ از امروز در این کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، وزارت حمل و نقل هوایی هند از ممنوعیت پرواز بوئینگ ۷۳۷ مکس سری ۸ از امروز در این کشور خبر داد.

به گزارش شبکه خبری 'ان دی تی وی' به نقل از وزارت حمل و نقل هند اضافه کرد تا زمانی که تغییرات لازم برای اطمینان از امنیت این هواپیما‌ها انجام نشود به بوئینگ ۷۳۷ مکس اجازه پرواز در هند داده نمی‌شود.
در میان شرکت‌های هوایی هند، اسپایس جت دارای ۱۳ فروند و شرکت جت ایرویز دارای پنج فروند بوئینگ مکس ۷۳۷ سری ۸ است.
پس از دستور وزارت حمل و نقل هوایی هند، این دو کشور فعالیت تمام هواپیما‌های بوئینگ مکس ۷۳۷ خود را متوقف کردند.
شرکت اسپایس جت در بیانیه‌ای اعلام کرد: امنیت و سلامت مسافران، خدمه و پرواز‌ها برای ما در اولویت است.

این در حالی است که این شرکت روز دوشنبه از ادامه پرواز‌های بوئینگ مکس ۷۳۷ سری ۸ دفاع کرده و این نوع هواپیما را بسیار پیشرفته دانسته بود.
وزارت حمل و نقل هوایی هند روز دوشنبه اعلام کرد که فقط خلبانان ماهر با تجربه پرواز بیش از یک هزار ساعت اجازه کنترل هواپیما‌های بوئینگ مکس ۷۳۷ سری ۸ را دارند.
روزنامه تایمز او ایندیا در گزارشی نوشت، توقف فعالیت تعداد زیادی هواپیما در خطوط هوایی هند باعث افزایش بهای بلیت هواپیما در این کشور خواهد شد.

هم اکنون شرکت جت ایرویز که در آستانه ورزشکستگی قرار دارد ۵۴ فروند از ۱۱۹ هواپیمای مسافربری اش زمین گیر شده است.
تعدادی از شرکت‌های هوایی هند، پرواز‌های خود را به علت نبود قطعات و نیاز به تعمیر و تعویض موتور کاهش داده اند.
در پی سقوط دو فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس سری ۸ و کشته شدن بیش از ۳۰۰ نفر در کمتر از ۶ ماه، ده‌ها کشور پرواز این سری هواپیما را تا اطلاع بعدی متوقف کردند.
انگلیس، چین، استرالیا، آفریقای جنوبی و آرژانتین از نخستین کشور‌هایی بودند که بکارگیری این هواپیما‌ها را در روز‌های گذشته ممنوع کردند.
پس از اتخاذ تصمیم مشابه از سوی دیگر کشور‌های اروپایی، از جمله ایرلند، آلمان، ایتالیا، اتریش و هلند، آژانس امنیت پرواز اتحادیه اروپا روز سه شنبه حکم به تعلیق پرواز‌های تجاری هواپیما‌های بوئینگ ۷۳۷ مکس سری ۸ و ۹ در تمام کشور‌های عضو این اتحادیه داد.
امارات، ترکیه، کویت و عمان نیز از دیگر کشور‌هایی هستند که تصمیم به توقف بکارگیری این هواپیما گرفتند.
در زمان حاضر تنها دو کشور آمریکا و کانادا همچنان از تعداد زیادی هواپیما‌های بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ در خطوط هوایی خود استفاده می‌کنند.
در بیانیه‌ای که شرکت بوئینگ در این ارتباط منتشر کرده، آمده است که این شرکت نمی‌تواند براساس اطلاعات موجود، حکم به توقف بکارگیری این هواپیما دهد.
«دنیس مویلنبرگ» مدیر عامل این شرکت نیز روز سه شنبه در تماس تلفنی با «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، بار دیگر بر امنیت این هواپیما‌ها تأکید کرد.
با وجود تلاش بوئینگ برای امن نشان دادن هواپیماهایش، ارزش سهام این شرکت این هفته در بازار بورس آمریکا قریب به ۱۱ درصد کاهش داشته است.
یک فروند بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ شرکت هواپیمایی اتیوپی که این هفته از آدیس آبابا عازم نایروبی پایتخت کنیا بود، دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه سقوط کرد و همه ۱۵۷ سرنشین آن کشته شدند.
هواپیمای دیگری نیز از همین مدل، اکتبر گذشته (آبان ماه) در اندونزی سقوط کرد که در جریان آن حادثه، ۱۸۹ سرنشین هواپیما جان باختند.
در حادثه‌ای دیگر، یک فروند از همین هواپیما ۱۴ دسامبر (۲۳ آذرماه) از دبی عازم نروژ بود که به علت نقص فنی یکی از موتورها، ناچار به فرود اضطراری در فرودگاه شیراز شد.

 

انتهای پیام/
منبع: ایرنا
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

نظر شما