شناسهٔ خبر: 31749803 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

جدیدترین هواپیمای بوئینگ به بزرگترین دردسر این شرکت بدل شده‌ است

قرار بود نسخه جدید پرفروشترین هواپیمای بوئینگ، درآمدهای این شرکت را برای سالیان متمادی تضمین کند؛ اما حالا که بیش از 40 کشور -- از جمله آمریکا -- پروازهای بوئینگ ۷۳۷ مکس 8 را معلق کرده‌اند، این هواپیما به بزرگترین دردسر بوئینگ تبدیل شده‌است.

صاحب‌خبر -

العالم- آمریکا

به گزارش العالم به نقل از آسوشیتدپرس؛ قرار بود نسخه جدید پرفروشترین هواپیمای بوئینگ، درآمدهای این شرکت را برای سالیان متمادی تضمین کند؛ اما حالا که بیش از 40 کشور -- از جمله آمریکا -- پروازهای بوئینگ ۷۳۷ مکس 8 را معلق کرده‌اند، این هواپیما به بزرگترین دردسر بوئینگ تبدیل شده‌است.
تنها طی شـش ماه دو فروند بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ سقوط کرده‌اند و تعداد زیادی از ده‌ها کشور جهان جان خود را از دست داده‌اند؛ سوانحی که یکی در اندونزی و دیگری در اتیوپی رخ داده و جان تمامی سرنشینان را از کشورهای مختلف جهان گرفته‌است.
کشورهای جهان یکی پس از دیگری بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ را زمین‌گیر کرده‌اند. آمریکا نیز که تا چندی پیش این هواپیما را همچنان «ایمن» می‌دانست به صف دیگر کشورها پیوسته‌است. رسانه‌ها معضل فعلی را «بدترین» بحران بوئینگ طی سال‌های اخیر توصیف کرده‌اند.
با گذشت چند روز از سقوط هواپیمای شرکت هوایی اتیوپی، اکنون گمانه‌زنی‌ها درباره شباهت سانحه با سقوط قبلی در اندونزی افزایش یافته‌است.
نتایج ابتدایی تحقیقات درباره سقوط مکس ۸ در اندونزی نشان می‌دهد حسگرهای جدید که در نوک هواپیما قرار گرفته‌اند به دلیل مشکلاتی که «شاید نرم‌افزاری باشد»، اطلاعات غلطی به سامانه‌های مرکزی هواپیما فرستاده‌اند. این اطلاعات غلط می‌توانند سر هواپیما را در حالت خودکار به سمت زمین سوق دهد و هدایت هواپیما را بسیار مشکل کند و به طور بالقوه به سقوط آن بیانجامد.
چین نخستین کشوری بود که دستور زمین‌گیر کردن بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ را صادر کرد. اندکی بعد اتیوپی اقدام مشابهی را در دستور کار خود قرار داد و ویتنام حتی آسمان خود را به‌روی این هواپیما بست. اما چندی نگذشت که کشورهای دیگر یکی پس از دیگری به صف تحریم‌کنندگان پروازهای این جت جدید پیوستند. اتحادیه اروپا لغو پروازهای مکس ۸ و همچنین مکس ۹ را در دستور کار خود قرار داده‌است.
شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ که تا روز گذشته تاکید داشت مکس ۸ ایمن است، حال در بیانیه‌ای اعلام کرده از تصمیم اداره فدرال هوانوردی آمریکا حمایت می‌کند.
بنا بر آن‌چه در بیانیه بوئینگ آمده، این شرکت از همه خطوط هوایی می‌خواهد تا «۳۷۱ هواپیمای» موجود را زمین‌گیر کنند. بسیاری از شرکت‌های هوایی، هواپیماهای دیگری را جایگزین کرده‌اند.
جان کاکس، مدیر موسسه «امنیت سیستم‌های عملیاتی» معتقد است زمین‌گیر شدن مکس در کوتاه‌مدت «پیامدهای مالی چشم‌گیری» برای بوئینگ در پی خواهد داشت.
علاوه بر ده‌ها هواپیمایی که به پارکینگ‌ها فرستاده شده‌اند، بوئینگ در حال آماده‌سازی بیش از ۴۶۰۰ هواپیمای سفارش‌گذاری‌شده بود.
بوئینگ یک شرکت چندملیتی مستقر در آمریکا است که هواپیما، موشک، ماهواره و دیگر سازه‌ها و قطعات هوایی، فضایی و دفاعی تولید می‌کند. این شرکت در حال حاضر بزرگ‌ترین شرکت هواپیماسازی جهان است.

نظر شما