شناسهٔ خبر: 31749462 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

حجت‌الاسلام قرائتی در گفت‌وگو با فارس:

مسابقات بین‌المللی بلند‌گوی قرآن است/ هدف رقابت‌ها اصلاح و قرآنی‌کردن مردم باشد

حجت‌الاسلام محسن قرائتی مسابقات بین‌المللی قرآن را بلند‌گوی قرآن کریم دانست و گفت: سازمان اوقاف برای این کار شبکه و نیرو درنظر گرفته و به نظر می‌رسد می‌تواند سد معضلات تربیتی را درهم بشکند و مروج سبک زندگی اسلامی باشد.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام قرائتی، مفسر قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار قرآنی خبرگزاری فارس؛ رشد هدایتی، تربیتی و فرهنگی جامعه را ملاک اثرگذاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم  عنوان کرد و گفت: باید بررسی شود که سازمان اوقاف و امور خیریه در برگزاری سالیانه مسابقات بین‌المللی قرآن آیا نگاه آماری دارد؟ یعنی می‌خواهد بگوید کشور ما هم مثل کشور مالزی امکان برگزاری مسابقات را دارد و دنبال برند سازی هستند؟ یا اینکه واقعاً نگاه هدی للناس دارند و هدف اصلاح و قرآنی کردن فرهنگ، اخلاق و سبک زندگی و اقتصاد مردم است؟

رئیس ستاد  اقامه نماز  اظهار کرد: باید آثار و خروجی مسابقات مشخص باشد. گاهی مسابقات فقط در رشته‌های حفظ و موسیقی قرآن و تمرین نغمات و تجوید برگزار می‌شود و تعدادی نیز موفق به کسب رتبه‌های برتر می‌شوند که البته این هم خوب است اما باید این نکته نیز مورد توجه قرار گیرد که این قرآن خواندن و حفظ کردن‌ها چقدر توانسته در بطن زندگی افراد تأثیر بگذارد و باید بررسی شود که با سازو کاری که سازمان اوقاف دارد آیا این نتیجه حاصل می‌شود یا خیر؟ 

حجت‌الاسلام قرائتی عنوان کرد: باید کار کارشناسی صورت پذیرد تا مشخص شود آیا با برگزاری این مسابقات از بین 80 میلیون جمعیت که 20 میلیون خانواده هستند، یک در 10 هزار با بحث‌های اخلاقی و فرهنگی که در قرآن آمده آشنا می‌شوند؟ بنابراین باید هدف از برگزاری مسابقات قرآن مشخص شود تا ساز و کارش را تعریف کنند. ظاهراً مدتی رشته تفسیر را در مسابقات درنظر گرفته بودند و خیلی از فرهیختگان و دانشجویان و طلبه‌ها که در موسیقی قرآن موفقیتی نداشتند، در بحث مفاهیم قرآن شرکت می‌کردند که این نیز نقطه مثبتی است.

وی بیان کرد: هر سال باید یک بحثی را مطرح کنند و به صورت موضوعی در جریان برگزاری مسابقات به آن به آن بپردازند مانند مباحث مربوط به جوانان، اقتصاد و غیره

وی ضمن تأکید بر متولیان امور مسابقات بر توجه به ترویج سبک زندگی قرآنی به عنوان دغدغه رهبر معظم انقلاب اسلامی، افزود: باید برای فرهنگسازی از کارشناسانی که در مباحث تربیتی شاخص هستند کمک گرفت، آیات و روایات بسیاری در این زمینه داریم که باید تفسیر شود و گروهی باشند که آیات را در قالب کتاب دربیاورند و به عنوان چند رشته مثل تربیت نسل نو تربیت یاران دین، یاران امام زمان(عج) و... مورد مسابقه قرار گیرند.

حجت‌الاسلام قرائتی در رابطه با همکاری سایر نهادها در زمینه برگزاری این دوره از مسابقات عنوان کرد: اینکه سایر نهادها همکاری کنند بستگی دارد که سازمان اوقاف چقدر به مراکز و نهادهای دیگر مثل مؤسسات و نهادهای مردمی اعتماد می‌کند و آنها را شریک می‌کند. نهادهای مردمی بسیاری وجود دارد که از حضور افراد شایسته و فرهیخته‌ای برخوردارند و می‌توانند پیشنهادات و رویکردهای جدید در جهت ارتقای سطح کیفی مسابقات ارائه دهند.

وی گفت: امروزه در بحث‌های علمی، مسأله دانش بنیان مطرح است، یعنی هرچه تحقیق می‌شود و هر چه کشف می‌کنند وارد بازار شود در بحث‌های قرآنی هم باید بحث‌های قرآنی دانش‌بنیان باشد، اینکه واجب است، واجب نیست، حرام است و حلال است را می گویند اما نمی گویند چگونه این‌ها را انجام دهند، باید از قالب شعار خارج شود. مسابقات باید حرفی برای گفتن داشته باشد وگرنه مسابقات حتی برای آنها که شرکت می‌کنند، خسته کننده است.

انتهای پیام/

نظر شما