شناسهٔ خبر: 31746634 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نوستالژی دلچسب

روزنامه کیمیای وطن در ستون سرمقاله امروز خود موضوع بازگشت کوپن را در مطلبی با عنوان ' نوستالژی دلچسب' به قلم سجاد کمالی منتشر کرد.

صاحب‌خبر -

در این مطلب آمده است: بعدازظهر شنبه یازدهم اسفند خبری روی خروجی خبرگزاری ‎ها قرار گرفت که برای نخبگان یک شگفتی و برای عامه مردم یادآور یک نوستالژی بود. کوپن بازگشت! کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، پیشنهادی مبنی بر کوپنی شدن کالاهای اساسی را به تصویب رساند.
در این میان، واکنش مخالفان حسن روحانی تعجب برانگیز بود. گروهی که همیشه حمایت از مستضعفین و محرومین را دم می ‎زدند، از این طرح حمایت نکردند و شعار به عقب بر نمی ‎گردیم را یادآور شدند. واکنشی که اشتباه بود و باید دانست این طرح بهترین طرحی است که دولت قرار است برای حمایت از مستضعفین و محرومین جامعه اجرا کند، البته اگر فقط برای اقشار کم درآمد جامعه باشد.
چرا بازگشت کوپن اتفاق خوبی است؟ در سال ‌های اخیر، سیاست‎ های اشتباه باعث شد تا سفره مردم به ویژه دهک ‎های درآمدی پایین جامعه کوچک ‌تر شود. با اتخاذ برخی سیاست ‌ها، مواد غذایی اساسی مثل گوشت قرمز و مرغ از سبد کالای مردم حذف شد. بازگشت کوپن باعث می ‌شود تا تبعات سیاست ‎های نادرست دولت‌ ها به ویژه سیاست‎ های غلط ارزی و عدم توفیق در کنترل تورم کاهش یابد و فشار بر طبقه ضعیف جامعه کمتر شود. از سویی دیگر این سیاست می ‎تواند باعث پیشگیری و کاهش مشکلات ناشی از تأمین کالاهای اساسی در طبقه کم درآمد کشور شود و سفره آنان را رنگین ‌تر نماید.
متأسفانه شرایط اقتصادی که عموما مولود بی‌ تدبیری دولت‌ ها ست باعث شده تا فشار بر دهک‎ های درآمدی پایین جامعه افزایش یابد که با بازگشت کوپن احتمال آن می‌ رود که فشارها بر مردم کاهش یابد. از طرفی، توزیع کالاهای اساسی با مشکلات جدی رو به ‌روست که این مشکلات موجب شده است تا کالاها با قیمت گران به دست مصرف ‌کنندگان برسد. این کار باعث می‎ شود تا از مشکلات توزیع نیز کاسته شود.
در این میان برخی نیز معتقدند که با این کار کرامت ملت خدشه ‌دار خواهد شد. باید دانست که کرامت مردم هر کشوری در کرامت دولت آن کشور است و کرامت هر دولتی در این است که شهروندان آن کشور شب ‎ها سر گرسنه بر زمین نگذارند و برای سیر کردن شکم خود، تن به هر خفتی ندهند. در صف ایستادن کرامت کسی را خدشه‌ دار نمی ‏کند که اگر خدشه‌ دار می‏ کرد، زودتر از آن ثروتمندان جامعه با ایستادن در صف فرودگاه و رستوران ‏های گران قیمت، کرامت خود را از بین برده بودند. از نگاه دیگر، شهید صدر در اقتصادانان از بین ‌بردن انحصار و احتکار را از وظایف دولت اسلامی می ‏داند که بازگشت کوپن به این امر کمک می‎ کند.
اگر دولت به کالاهای اساسی یارانه دهد و با یارانه دادن سعی در ارزان کردن این نیاز مردم داشته باشد، بزرگ ‌ترین اشتباه را در حق مستضعفین مرتکب شده است؛ زیرا طبقه مرفه جامعه با تمکن مالی خود بیشتر از مستمندان از این امکان استفاده می‏ کند و سهم مستضعفین جامعه را پایمال خواهد کرد. از سویی دیگر، دولت قصد دارد دادن یارانه پنهان به انرژی به ‌ویژه بنزین را قطع کند. این اقدام بسیار خوبی است، البته مخالفان این اقدام در استدلالی قوی می‎ گویند با این عمل هزینه‎ های زندگی اقشار کم درآمد جامعه بیشتر خواهد شد؛ ولی باید گفت این اقدام دولت هزینه ‏ها را بر دوش اقشار کم می ‏کند و باعث می ‎شود تا دولت با فراغ بال، دادن یارانه به انرژی را از بین ببرد و مرفهین بیش از این نتوانند از حق تمام جامعه بهره ‌مند شوند.
متأسفانه تفکرات غرب‌ زده بر عده ‎ای حکومت می‏کند و تا نبینند عملی در غرب اتفاق افتاده است، آن را تأیید نمی‎کنند. به این افراد هم باید گفت که در ایالات آمریکا همین برنامه با نام «فود استمپس» وجود دارد و حدود یک ششم جمعیت آمریکا تحت پوشش این برنامه هستند. این برنامه، مواد غذایی اساسی را برای بیش از 45 میلیون آمریکایی فراهم می‏کند. در کارت‏ های هوشمند این برنامه، نیمی از هزینه خرید بر عهده دولت است و با خرید گوشت قرمز و گوشت مرغ، نیمی از هزینه‏‎ آن از حساب افراد کسر خواهد شد. شایان ذکر است با این کارت‏ ها افراد فقط می‎‏توانند مواد غذایی اساسی خود را تأمین کنند و حق خرید سیگار، مشروبات الکلی یا رفتن به دیسکو را ندارند.
بازگشت کوپن چه با شیوه منسوخ‌ شده کاغذی باشد و چه با شیوه کارت هوشمند انجام شود، می ‌تواند بهترین کاری باشد که از سوی دولت فعلی برای اقشار کم درآمد و مستضعف جامعه صورت گرفته است.
7141/6026/

نظر شما