شناسهٔ خبر: 31740466 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در دیدار دکتر روحانی با وی؛

آیت الله سیستانی از تقویت روابط با همسایگان استقبال کرد

نجف اشرف - ایرنا - آیت الله سیستانی مرجعیت عالی عراق در دیدار دکتر روحانی از تقویت روابط عراق با کشورهای همسایه در چارچوب منافع متقابل استقبال کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، دفتر مرجعیت عالی عراق با صدور بیانیه ای درباره دیدار روز چهارشنبه دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه با آیت الله سیستانی آورده است:
پیش از ظهر امروز آیت الله سیستانی دکتر حسن روحانی رئیس جمهور ایران و هیات همراه وی را به حضور پذیرفت.
دکتر روحانی در این دیدار بخش هایی از مباحث مطرح شده در دیدارهای خود مقامات عراقی و چارچوب های مورد اتفاق در راستای روابط دوستانه و حسن همجواری میان دو کشور را مطرح کرد.
آیت الله سیستانی نیز در این دیدار از هر گامی در راه تقویت روابط عراق با همسایگان در چارچوب منافع متقابل و مبتنی بر احترام حاکمیت کشور و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر استقبال کرد.
مرجعیت عالی عراق با اشاره به جنگ سرنوشت سازی که ملت عراق برای شکست تجاوز داعش پشت سر گذاشت، فداکاری های برزگ عراقی های قهرمان در پیروزی بر این سازمان تروریستی و دور کردن خطر آن از سر منطقه را برشمرد.
آیت الله سیستانی در این رابطه همچنین از نقش دوستان عراق در تحقق این دستاورد قدردانی کرد.
مرجعیت عالی عراق همچنین به چالش هایی که عراق در مرحله جدید با آن مواجه است از جمله مبارزه با فساد، بهبود خدمات عمومی، انحصار سلاح در دست دولت و سازمان های امنیتی آن اشاره و ابراز امیدواری کرد که دولت عراق بتواند پیشرفت قابل قبولی دراین عرصه ها داشته باشد.
آیت الله سیستانی همچنین بر ضرورت رعایت توازن و اعتدال در سیاست های منطقه ای و بین المللی با هدف مصون نگاه داشتن ملت ها از فجایع و خسارت های بیشتر تاکید کرد.
رئیس جمهوری صبح چهارشنبه وارد نجف اشرف شد و ابتدا به زیارت حرم‌ مطهر و نورانی امام علی (ع) وارد این شهر مقدس مشرف شد.
وی سپس به دیدار آیت الله سیدعلی سیستانی مرجعیت عالی عراق رفت و با وی گفتگو کرد.
روحانی سپس به طور جداگانه با آیات عظام محمد اسحاق الفیاض، بشیر النجفی و محمد سعید الحکیم سه تن از مراجع تقلید دیدار و گفتگو کرد.
بازدید از بیت قدیمی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و دیدار با حجت اسلام و المسلمین سیدعلی اکبر محتشمی پور نماینده موسسه نشر آثار امام خمینی (ره) و سیدعلی خمینی یادگار امام از دیگر برنامه های امروز رئیس جمهوری در نجف اشرف بود.
دکتر روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران که عصر سه شنبه وارد کربلا شده بود، ضمن زیارت حرمین شرفین امام حسین (ع) و حضرت اباالفضل العباس (ع)، در نشستی صمیمی با سران قبایل و عشائر بزرگ استان های کربلا، بابل و فرات میانه گفتگو کرد.
رئیس جمهوری روز دوشنبه در یک سفر رسمی سه روز وارد بغداد شد و طی دو روز اقامت در پایتخت عراق با مقامات این کشور، شخصیت ها و نخبگان این کشور دیدار و گفتگو کرد.
همچنین مقامات دو کشور طی مذاکرات فشرده در حوزه های مختلف پنج سند و یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند.
ایران و عراق سه شنبه با صدور یک بیانیه مشترک ضمن ترسیم چارچوب همکاری های آینده از توافق نهایی از جمله بر سر رایگان شدن روادید برای شهروندان دو کشور، ایجاد شهرک های صنعتی مشترک در استان های مرزی و نیز لایروبی اروندرود (شط العرب) خبر دادند.
خاورم*2**380*

نظر شما