شناسهٔ خبر: 31736837 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

روایتی از سومین سیاره بزرگ منظومه شمسی

منبع: فارس

سیاره اورانوس یکی از شگفت‌انگیزترین سیارات منظومه شمسی است که سال‌ها پیش توسط ستاره‌شناس انگلیسی کشف شد و در حال حاضر ستاره‌شناسان با انجام ماموریت‌هایی به دنبال کشف ویژگی‌های متعدد این سیاره هستند.

به گزارش مشرق، امروز در تقویم مصادف است با ۲۰۰ و سی‌و هشتمین سال کشف سیاره اورانوس.

سیاره اورانوس هفتمین سیاره از نظر نزدیکی به خورشید در منظومه شمسی است که هر ۸۴ سال و ۷ روز یک بار به دور خورشید و هر ۱۰ ساعت و ۴۸ دقیقه، به دور خودش می‌چرخد.

بیشتر بخوانید:

وزن کهکشان راه شیری چقدر است؟

براساس گزارش «ناسا»، این سیاره اسرارآمیز دارای بیش از ۲۷ قمر و ۱۱ حلقه است که بزرگترین آنها به میراندا، آریل، آمبریل، تیتانیا و ابرون نام دارند. از طرفی این سیاره توپی غول‌آسا از گاز و مایع است که به دلیل وجود متان و جذب مولکول‌های قرمز، به رنگ آبی دیده می‌شود.

همچنین بیشترین بخش جو اورانوس را یخ تشکیل می‌دهد. از طرفی جهت‌گیری عجیب این سیاره و نحوه‌ی قرار گرفتن آن به سمت خورشید نشان می‌دهد تأثیر هسته‌ی آن بر الگوهای آب‌وهوایی بیشتر از تأثیر خورشید است.

گفتنی است؛ قطر اورانوس در استوا ۳۱۷۶۳ مایل یا ۵۱۱۱۸ کیلومتر یعنی بیش از چهار برابرقطر زمین است و این غول گازی بعد از مشتری و کیوان (زحل) سومین سیاره بزرگ منظومه شمسی است.

داستان کشف اورانوس

اورانوس پیش از کشف، درسال ۱۶۹۰ به عنوان ستاره «۳۴ ثور» ثبت شده بود و اخترشناس فرانسوی به نام «پیر لمونیر» این سیاره را بین سال‌های ۱۷۵۰ تا ۱۷۶۹ دوازده بار رصد کرده بود؛ اما در نهایت ویلیام هرشل ستاره‌شناس انگلیسی در ۱۳ مارس سال ۱۷۸۱ در خانه‌اش (اکنون موزه اخترشناسی) در شهر «بث»، این سیاره را رصد و آن را کشف کرد.

تلسکوپی که ویلیام هرشل با آن اورانوس را کشف کرد در حال حاضر در موزه ویلیام هرشل است.

طبق این گزارش، تحت شرایط بسیار عالی، اورانوس را می‌توان با چشم غیر مسلح دید. هنگام مشاهده با تلسکوپ، اورانوس به صورت حلقه کوچکی به رنگ‌های سبز و آبی دیده می‌شود.

طبق اعلام ناسا، تاکنون تعداد سفرهای اکتشافی به این سیاره کمتر از ۱۰ ماموریت بوده که شاخص‌ترین آنها ماموریت موفق ویجر ۲ است که در سال ۱۹۸۶ به این سیاره رسید.

از طرفی مدت‌ها است که ستاره‌شناسان به دنبال نحوه تشکیل ابرهای اورانوس و دلیل بوی بد این سیاره هستند که سرانجام اخترشناسان برای نخستین بار دریافتند که سولفید هیدروژن (گازی که بوی آن مانند بوی تخم‌مرغ فاسد است) علت بوی بدن این سیاره است.