شناسهٔ خبر: 31717244 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آیا فرمانده سپاه قدس و وزیر خارجه رقیب هستند؟

دیپلمات و فرمانده، دو پشتیبان سیاسی

تهران- ایرناپلاس- تبریک، همکاری و پشتیبانی بخشی از روابط شخصی و کاری سردار و آقای دیپلمات است. هرچند در کوران حوادث مختلف سیاسی شایعاتی از اختلاف نگاه و جهت‌گیری فرمانده نیروی قدس سپاه و وزیر خارجه کشورمان منتشر می‌شود، اما هر بار رد و بدل شدن پیامی دوستانه بین آن‌ها فضا را آرام می‌کند.

صاحب‌خبر -

19 اسفندماه رهبر معظم انقلاب اسلامی، نشان ذوالفقار، بالاترین درجه نظامی کشور را به سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اهدا می‌کند و یک روز بعد محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در پیامی دریافت این نشان را به او تبریک می‌گوید.

ظریف در کنار تبریک خود به‌عنوان رئیس دستگاه دیپلماسی کشور مهر تأییدی بر مواضع و فعالیت‌های منطقه‌ای سرلشکر سلیمانی می‌زند.

او به مجاهدت خالصانه سردار سلیمانی و هم‌رزمانش در مبارزه با تروریسم تکفیری و افراطی‌گری برآمده از کانون‌های شرارت در منطقه و جهان اشاره می‌کند و اقدامات این فرمانده نظامی را زمینه‌ای برای ایجاد منطقه‌ای قوی، باثبات و عاری از خشونت و افراطی‌گری می‌داند.

این موضع‌گیری رسمی و حمایتی ظریف از سلیمانی در حالی است که برخی معتقدند آنان دو مسیر متفاوت را در خاورمیانه دنبال می‌کنند. این شایعات بیش از همه زمانی داغ شد که ظریف دو هفته پیش به یک‌باره از سمت خود کناره‌گیری کرد.

عصر ششم اسفندماه خبر و تصاویر سفر بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه به تهران منتشر می‌شود؛ سفری که گویا نه‌تنها رسانه‌ها، بلکه بخشی از مقامات هم از آن مطلع نیستند. تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد در دیدار بشار اسد با رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس‌جمهوری،‌ فرمانده نیروی قدس سپاه حاضر، اما وزیر امور خارجه غایب است. ساعاتی پس از انتشار این تصاویر، خبر استعفای ظریف نیز منتشر می‌شود. به این ترتیب، گمانه‌زنی‌های زیادی از وجود اختلاف بین دو مقام ارشد کشور در سیاست خارجی در فضای مجازی بالا می‌گیرد.

اما این گمانه‌زنی نیز خیلی طول نمی‌کشد و این بار سرلشکر سلیمانی وارد میدان می‌شود. هشتم اسفندماه فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران اعلام می‌کند که «حتماً آقای ظریف مسئول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و طی مدت مسئولیت در وزارت امور خارجه کشورمان همواره مورد حمایت و تأیید مقامات عالی‌رتبه نظام، به‌ویژه مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) بوده و هستند. ایشان برای تأمین منافع ملی کشور پیوسته اقدامات ارزشمندی را در سطوح گوناگون انجام داده و در مسیر مبارزه با دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی و ملت ایران نیز همراهی لازم را داشته‌اند. »

سابقه این حمایت و تأیید سیاسی تنها به امسال ختم نمی‌شود. اسفندماه سال 96 حسین امیرعبداللهیان، معاون سابق ظریف،‌ در مصاحبه با برنامه تلویزیونی «دست‌خط» خاطره‌ای از همکاری فرمانده نیروهای قدس سپاه با تیم مذاکره کننده هسته‌ای به سرپرستی ظریف بیان‌ می‌کند. امیرعبداللهیان می‌گوید: «زمانی که من در وزارت خارجه بودم، در ملاقاتی که با سردار سلیمانی داشتم، مستنداتی را به من ارائه داد و گفت با غربی‌ها و سازمان مللی‌ها مذاکره دارید، این را در روی آن‌ها بزنید و بازگو کنید. حتی سردار سلیمانی گفت به آقای دکتر ظریف هم بگویید در کنار مذاکرات هسته‌ای، مذاکره درباره منطقه با آمریکا نداشته باشد، ولی اگر در جایی لازم شد برگه‌ای رو کند، این را روی میز بگذارد و بگوید شما این هستید.»

آن‌گونه که ظریف می‌گوید، رابطه‌اش با سرلشکر سلیمانی تنها محدود به سال‌های اخیر نیست. وزیر امورخارجه، در گفت‌وگو با انتخاب در بهمن سال 1395 به رابطه نزدیک بیست‌ساله خود و سردار سلیمانی اشاره می‌کند و می‌گوید:‌ در مذاکرات مختلف، وقتی که در مورد عراق و افغانستان مذاکره می‌شد من مسئول هیئت ایرانی بودم؛ یعنی کمک‌کننده به این مذاکرات بودیم و مذاکره‌کنندگان اصلی خود افغان‌ها بودند. در مذاکراتی که در مورد عراق بود، قبل و بعد از حمله آمریکا ارتباط بسیار خوب و کاری با سردار سلیمانی داشتم و ایشان را یک شخصیت بسیار فهیم و بسیار دلیر می‌دانم که امکان مفاهمه برای بنده با ایشان کاملاً وجود دارد و معتقد هستم که ما همه کارگزاران یک نظام هستیم و نیاز است که همه ما با هم متحد باشیم، هرچند یک یا دو نفری دیدگاه‌های مشابه هم ندارند، بنده و همه دوستان من‌جمله سردار سلیمانی ممکن است تفاوت دیدگاه داشته باشیم و ما توانسته‌ایم یک رابطه کاری مناسبی را دنبال کنیم و در بحث سوریه و آتش‌بس حلب ارتباط خیلی خوبی داشته باشیم و توانستیم مقداری به مردم محروم و مظلوم فوعه و کفریا که زیر محاصره بودند کمک کنیم. در مذاکرات سه‌جانبه همکاری خیلی خوبی داشتیم و در سایر مذاکرات همکاری خوبی داشتیم و توانستیم منافع کشور را جلو ببریم.»

نظر شما