شناسهٔ خبر: 31686935 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بن بست، شکاف سیاسی و آینده نامعلوم برگزیت

لندن - ایرنا - قانونگذاران انگلیسی در حالی فردا (سه‌ شنبه) برای دومین بار به استقبال رأی ‌گیری سرنوشت‌ ساز توافقنامه خروج از اتحادیه اروپا می‌روند که سخنگوی دفتر نخست‌وزیری از بن‌بست در مذاکرات برگزیت خبر داده و شکاف در داخل احزاب سیاسی بر سر آینده برگزیت بالا گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، «ترزا می» نخست‌ وزیر انگلیس شب گذشته (یکشنبه) با 'ژان کلود یونکر' رئیس کمیسیون اروپا تلفنی گفت ‌وگو کرد و دو طرف اذعان داشتند که پیشرفت ملموسی در تغییر پیش ‌نویس توافقنامه برگزیت صورت نگرفته است.
دولت انگلیس از دو ماه پیش که نمایندگان مجلس با اختلاف بالای 230 رأی با پیش ‌نویس توافقنامه برگزیت مخالفت کردند، در تلاش است تا با اعمال تغییراتی، حمایت نمایندگان را جلب کند.
با این ‌حال سخنگوی دفتر نخست‌ وزیری می‌گوید از زمانی که مذاکرات برگزیت از سر گرفته ‌شد، پیشرفتی بدست نیامده و دو طرف به 'بن‌بست' رسیده‌اند.
گزارش‌ها حاکیست که اعضای ارشد حزب محافظه‌کار به نخست‌وزیر پیشنهاد داده‌اند رأی‌گیری فردا را به تعویق بیاندازد با این ‌حال نخست ‌وزیر قصد دارد تا در صورتی ‌که نمایندگان به این توافق رأی نداده، لایحه برگزیت بی توافق را به رأی گذاشته و اگر هیچکدام از دو لایحه رأی نیاورد، لایحه تعویق برگزیت را به رأی بگذارد.
بخشی عمده نگرانی قانونگذاران انگلیسی به آینده وضع ایرلند شمالی و قوانین تجاری حاکم بر این منطقه، پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا برمی‌گردد. اکنون که انگلیس عضو اتحادیه اروپاست، پست مرزی، ایست بازرسی و گمرکی بین ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند وجود ندارد.
دولت انگلیس در توافقنامه برگزیت با اتحادیه اروپا ضمانت داده که این وضعیت در آینده حفظ خواهد شد.
به‌ این‌ترتیب تا زمانی که روابط تجاری انگلیس و اتحادیه اروپا مشخص نشود، انگلیس در اتحادیه گمرکی اروپا می‌ماند و ایرلند شمالی هم تابع قوانین بازار مشترک اتحادیه اروپا می‌ماند.
با این ‌حال منتقدان می‌گویند که وضعیت ویژه ایرلند شمالی تمامیت ارضی انگلیس را زیر سئوال می‌برد و از دائمی شدن آن ابراز نگرانی می‌کنند.
'بوریس جانسون' وزیر خارجه سابق انگلیس می‌گوید، هیچ راهی وجود ندارد که او به توافقنامه ای رای دهد که در آن ضمانت ویژه ای برای ایرلند شمالی گنجانده شده باشد.
وی در یادداشتی که در نشریه دیلی تلگراف منتشر شد به‌ طعنه نوشته است که قدرت انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا بیشتر از خروج از ضمانتنامه ایرلند شمالی است.
جانسون می‌افزاید، در حالیکه مذاکره‌ کنندگان انگلیسی بارها مواضع این کشور را درباره ایرلند شمالی تشریح کرده‌اند، اتحادیه اروپا با بی‌احترامی برخورد کرده است.
به گفته وی، به نظر می‌رسد انگلیس با دیوار صحبت کرده است.
'جرمی هانت' وزیر امور خارجه انگلیس روز گذشته در گفت‌ وگو با 'بی.بی.سی' از نمایندگان مجلس خواست تا از توافقنامه برگزیت حمایت کنند.
'مایکل گوو' وزیر محیط ‌زیست و از طرفداران برگزیت هم ایرادات زیادی به توافقنامه برگزیت گرفت اما تصریح کرد که مردم این کشور به خروج بی توافق از اتحادیه اروپا رأی ندادند.
نخست ‌وزیر انگلیس جمعه گذشته هشدار داد که اگر قانونگذاران این کشور به پیش ‌نویس توافقنامه مد نظر دولت برای خروج از اتحادیه اروپا رأی موافق ندهند، ممکن است برگزیت هرگز رخ ندهد.
'ترزا می' افزود: اگر آنها به این توافق رأی مثبت دهند، انگلیس به‌ موقع از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد. اما اگر با آن مخالفت کنند هیچکس نمی‌داند چه می‌شود.
وی تأکید کرد: ممکن است ماه‌ها از اتحادیه خارج نشویم، بدون ضمانت‌هایی که در پیش ‌نویس توافق برگزیت دیده ‌شده خارج شویم و یا اینکه هرگز اتحادیه اروپا را ترک نکنیم.
می ادامه داد: در واقع تنها امر مسلم بلاتکلیفی خواهد بود. اما تصمیم آن به رأی هفته آینده 630 نماینده مجلس بستگی دارد.
نخست وزیر انگلیس بار دیگر مدعی شد توافقی را که آذر ماه گذشته با اتحادیه اروپا به دست آورد، به رأی مردم این کشور می‌گذارد.
وی در عین ‌حال هشدار داد که مخالفت با این توافق برای چانه‌زنی با اروپا، به باز شدن موضوعاتی منجر خواهد شد که در سند کنونی بر سر آنها توافق نشده است. در این صورت وارد مسیری می‌شویم که شاید هرگز اتحادیه اروپا را ترک نکنیم.
می این وضعیت را یک شکست سیاسی برای کشور توصیف کرد که به اعتماد 17 میلیون نفری که در همه ‌پرسی سال 2016 به خروج از اتحادیه اروپا رأی دادند، آسیب می‌زند.
تحلیلگران سیاسی، نتایج رأی‌ گیری هفته جاری پارلمان برای آینده این کشور را سرنوشت ‌ساز توصیف کرده و پیش ‌بینی می‌کنند که آخر این هفته مشخص می‌شود انگلیس یا در تاریخ موعود از اتحادیه اروپا خارج می‌شود یا در اثر شکست دوباره نخست ‌وزیر، دولت سقوط و برگزیت بلاتکلیف خواهد شد.
اروپام ** هـ ن ** 1071

نظر شما