شناسهٔ خبر: 31644976 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

بسته اخبار سیاسی هجدهم اسفند ماه

تغییرات در وزارت خارجه/تامین کالاهای اساسی، مهمترین بحث دولت و بانک مرکزی

ادامه همراهی آمریکا - انگلیس علیه ایران، تغییرات در وزارت خارجه، تامین کالاهای اساسی مهمترین بحث دولت و بانک مرکزی، تایید مجرم بودن زاغری با حمایت دیپلماتیک انگلیس از وی از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در شنبه هجدهم اسفند ماه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان، ادامه همراهی آمریکا - انگلیس علیه ایران، تغییرات در وزارت خارجه، تامین کالاهای اساسی مهمترین بحث دولت و بانک مرکزی، تایید مجرم بودن زاغری با حمایت دیپلماتیک انگلیس از وی از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در شنبه هجدهم اسفند ماه است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

روحانی در سفر به بغداد زمینه صادرات بیشتر ایران به عراق را فراهم کند

سفر روحانی به بغداد در حالی قرار است هفته آینده صورت بگیرد که ایران و عراق این روزها را فرصت مغتنمی برای گسترش روابط خود می دانند. در مورد تاثیر این سفر بر روابط تهران و بغداد، نصرت الله تاجیک دیپلمات سابق کشورمان در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان توضیحاتی در قالب مصاحبه ارائه داده که در زیر می خوانید:


سوال: روابط ما با عراق را چگونه ارزیابی می کنید؟

عراق و ایران در عمق استراتژیک هم دیگر هستند و این مساله برای هر دو کشور دوجانبه است. ما در عراق مولفه های سخت و نرم افزاری قدرتی داریم که نتوانسته ایم از آن ها بهره کافی را ببریم. ما نتوانسته ایم ظرفیت های موجود در عراق را اولا هم جنس و ثانیا به قدرت نرم تبدیل کنیم که هم تاثیر گذاری آن بیشتر شود و هم بتوانیم از آن بهره برداری مادی و معنوی کنیم.



سوال: برخی ها معتقدند که رابطه ما با همسایگان در سال های گذشته تحت تاثیر برجام قرار گرفته و کمرنگتر از گذشته شده است. عراق هم شامل این تحلیل می شود؟

کلا استراتژی که ما در قبال برجام طراحی و اجرا کردیم به گونه ای پیش رفت که بیشتر توان سیاست خارجی ما معطوف به برجام شد و بیشتر تخم مرغ های سیاست خخارجی ما در سبد برجام جای گرفت.

به دلیل این که ما در یک منطقه توسعه نیافته زندگی می کنیم و مشکلاتی در ارتباط با کشورهای عربی و جنوب خلیج فارس داریم باعث شد که آن ها برجام را به نوعی برضد خودشان تلقی کنند.

این کمرنگ شدن روابط با همسایگان به این خاطر بود که هم کوتاهی از سمت ما بود که نتوانستیم تبعات احتمالی منفی برجام بر سیاست خارجی مان را از قبل محاسبه کنیم و هم به همسایگان باز می گردد. مجموع این شرایط به گونه ای شد که سیاست خارجی هم به طور عام و هم در ارتباط با همسایگان مقداری مغفول واقع شد .

البته در این میان کمترین میزان ضربه پذیری نسبت به ارتباط با سایر همسایگان عرب را با عراق داشتیم. عراق کمترین آسیب را دیده است اما در مجموع باز هم در عراق از آن ظرفیت و پتانسیلی که وجود دارد هنوز استفاده کافی نشده است.

 

مهمترین بحث دولت و بانک مرکزی تامین کالاهای اساسی مردم است

«عبدالناصر همتی» در پست اینستاگرامی خود از تصمیم دولت پیرامون تعیین تکلیف تخصیص ارز 4200 تومانی به کالاهای اساسی خبر داد و گفت: مهمترین بحث دولت و بانک مرکزی تامین کالاهای اساسی و داروهای مورد نیاز مردم است.

 

رئیس کل بانک مرکزی در یادداشت خود افزود: تشدید تحریم ها، بیشترین تاثیر منفی را بر اقشار کم درآمد و آسیب پذیر جامعه دارد لذا طبیعی است که مهمترین بحث های دولت و بانک مرکزی بر نحوه تامین کالاهای اساسی و داروهای مورد نیاز مردم متمرکز شود.


وی تصریح کرد: موانع و اشکالات سیستم توزیع، موجب شده که علیرغم تاثیر اولیه ارز 4200 تومانی کالاهای اساسی در کنترل تاثیر شوک طرف عرضه، معایب آن بتدریج آشکار گشته و با افزایش قیمت آنها در بازار، ضمن ایجاد رانت، موجب افزایش سطح عمومی قیمت ها شده است.

 

حمایت دیپلماتیک انگلیس از زاغری مجرم بودن او را تائید کرد

«منصور حقیقت پور» در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، اعلام حمایت دیپلماتیک انگلیس از «نازنین زاغری» را مهر تائیدی بر اقدامات خلاف زاغری و پوشش دولتی دادن به این اقدامات دانست.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم شورای اسلامی افزود: زمانی که به شخصی مصونیت دیپلماتیک بدهند یعنی وی نوکر دولت انگلستان و امر بر دستگاه اطلاعاتی انگلستان بوده است.

 

وی از دستگاه قضا و سیستم امنیتی کشور خواست که با قاطعیت هرچه تمام تر نسبت به این متخلف اقدام کنند.


ادامه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی

نمایندگان مجلس شوای اسلامی هفته جاری در روزهای یکشنبه‌، دوشنبه و سه‌شنبه جلسه علنی دارند که جلسه روز سه‌شنبه در دو شیفت صبح و ظهر برگزار می شود.

دستور جلسات علنی مجلس به شرح زیر است:

ادامه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی.

لایحه تمدید مدت اجرای آزمایشی قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد.

لایحه اصلاح و دائمی کردن قانون مدیریت خدمات کشوری.

طرح استفساریه جزء شش بند "ث" ماده "88" قانون برنامه ششم.

بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح اصلاح قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای کشور و تقویت   آنها در امر صادرات.

بررسی اصلاح ماده "104‌" قانون مالیات‌های مستقیم.

بررسی ایرادات شورای نگهبان در دو لایحه حفاظت از خاک.

نحوه استفاده، نگهداری و نظارت بر پایانه فروشگاهی (صندوق مکانیزه فروش).

  اصلاح ماده "سه" و الحاق یک ماده به قانون نحوه پیگیری و تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و اصلاح ماده "60" قانون برنامه ششم.

 گزارش کمیسیون کشاورزی در مورد عدم اجرای قانون تضمینی خریدی محصولات اساسی کشاورزی.

 

تغییرات در وزارت خارجه/قاسمی می رود، نادی پور می آید

«بهرام قاسمی» سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان روز گذشته رسما به عنوان سفیر ایران در فرانسه معرفی شد.

 

وی قرار است به جای «ابوالقاسم دلفی» در آینده ای نزدیک راهی پاریس شود.

 

اما گمانه زنی ها در خصوص جایگزین قاسمی در رسانه ها شدت یافته و اکثرا از «افسانه نادی پور» مشاور وزیر خارجه در امور حقوق شهروندی به عنوان جانشین قاسمی یاد می کنند.

 

اگر نادی پور به این سمت برسد دومین زن سخنگوی وزارت خارجه خواهد بود و پیش از او «مرضیه افخم» اولین زنی بود که به این سمت رسید.

 

نادی‌پور سابقه معاونت اداره حقوق بشر و فعالیت در سفارتخانه‌های کشورمان در توکیو و لاهه (عضو هیأت نمایندگی کشورمان نزد سازمان منع سلاح‌های شیمیایی) را در کارنامه کاری خود دارد.

 

او مرداد سال جاری به عنوان مشاور ظریف در امور حقوق شهروندی منصوب شد.

 

البته هنوز وزارت امور خارجه این اخبار را هنوز تائید نکرده است.

 

این در حالی است که از سویی دیگر تغییرات دیگری در وزارت امور خارجه حاکم شده و سفیر ایران در تاجیکستان با پایان ماموریتش جایش را به شخص دیگری می دهد.

 

ادامه همراهی آمریکا - انگلیس علیه ایران

علیرغم حضور انگلیس در گروه ۱+۴ و همراهی این کشور با ایران در اجرای برجام، لندن به توطئه خود علیه تهران ادامه می دهد.

 

در همین رابطه، روز گذشته انگلیس از «نازنین زاغری» یک ایرانی محکوم به جاسوسی از تهران حمایت دیپلماتیک خود را اعلام کرد.

 

انگلیس پیش از این بارها با استفاده از موضوع زاغری به تهران تاخته و وزیر خارجه این کشور نیز ایران را به استفاده ابزاری از زندانی کردن افراد با تابعیت های خارجی متهم کرده است.

 

علاوه براین، این کشور در خصوص توطئه با ایران در بسیاری از موارد با آمریکا همراه است و سیاست های خود علیه تهران را با واشنگتن هماهنگ می کند.

 

در همین رابطه، وزیر خارجه آمریکا نیز نشستی با مشاور امنیت ملی انگلیس برگزار کرده که در آن در خصوص ایران به مذاکره پرداخته اند.

 

بنابراین گزارش، طبق ترجمه ایسنا از اردو پوینت نیوز، وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با مشاور امنیت ملی انگلیس بخشی از مذاکرات خود را به آن‌چه مقابله با رفتار بدخواهانه ایران خوانده شده است، اختصاص داد.

 

فروش فوری سایپا با ۱۱ میلیون تومان افزایش قیمت

سایپا از ساعت ۱۰ صبح امروز ۱۸ اسفند ۹۷ محصولات خود را به صورت اینترنتی به فروش فوری می رساند.

 

نکته قابل توجه در این طرح سایپا، افزایش قیمت چند میلیون تومانی محصولات این خودروسازی است.

 

به گونه ای که تیبا صندوقدار پیش از این با قیمت ۴۲ میلیون تومان در کارخانه به فروش می رسید و در این طرح این محصول ۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است.

 

علاوه براین، ساینا دنده ای نیز ۵۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در سایپا به فروش می رسید که امروز آن را با قیمت ۵۹ میلیون تومان به فروش فوری می رسانند.

 

همچنین وانت نیسان نیز پیش از این ۵۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در کارخانه قیمت گذاری شده بود اما در طرح امروز ۶۷ میلیون تومان به فروش می رسد.

 

جزییات مصوبه جدید ارزی دولت/ نحوه تامین ارز گروه یک اصلاح شد

تصویب نامه هیات وزیران در خصوص اصلاح تصویبنامه موضوع اقدام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نسبت به تامین ارز کالاهای فهرست گروه یک (شامل کالاهای اساسی، ضروری، دارو و ملزومات و تجهیزات پزشکی) ابلاغ شد.

 

بر اساس این تصویب نامه، در ارتباط با اعتبارات اسنادی مدت دار «یوزانس»، ریفاینانس و بروات اسنادی مدت دار که اسناد حمل آنها قبل از تاریخ مذکور ترخیص شده و پروانه گمرکی مطابق با ثبت سفارش و اسناد حمل مربوطه ارائه شده باشد و همچنین ماشین آلاتی که قبل از تاریخ ۱۶ مرداد ۹۷ ترخیص شده و پروانه گمرکی مطابق با ثبت سفارش و اسناد حمل مربوط ارائه شده باشد در صورتی که سررسید پرداخت آنها از تاریخ ۱۶ مرداد ماه ۹۷ به بعد باشد، تامین ارز به میزان کالای ترخیص شده حسب پروانه گمرکی مربوط به نرخ رسمی و از محل ارزهای در دسترس بانک مرکزی منوط به تایید دستگاه اجرایی ذی ربط خواهد بود.

 

همچنین مواری که در زمان گشایش مقرر شده، ارز مربوط از سوی وارد کننده «ارز متقاضی و ارز اشخاص» تامین شود، مشمول این بند نمی شود.

 

برچسب‌ها:

نظر شما