شناسهٔ خبر: 31630050 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

سئول به دنبال بازگشایی مجتمع صنعتی مشترک با کره شمالی است

رییس جمهوری کره جنوبی قصد دارد با به چالش کشیدن تحریم های یکجانبه آمریکا علیه کره شمالی، بار دیگر مجتمع صنعتی تعطیل شده با کره شمالی را فعال کند.

صاحب‌خبر -

العالم - آسیا

به گزارش خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، مون جائه این روز شنبه خاطر نشان کرد گشایش این مجتمع می تواند یک امتیاز بزرگ برای کره شمالی باشد و ثابت کند که اگر پیونگ یانگ در مسیر خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره حرکت کند، امتیازات بیشتری بدست می آورد.

همزمان نهاد ریاست جمهوری کره جنوبی در بیانیه ای اعلام کرد که در حال بررسی روند گشایش این مجتمع، تحت تحریم های سازمان ملل است و قصد دارد با آمریکا هم برای این مساله رایزنی کند.

کره جنوبی افزوده است که بشدت خواستار این است که هم این مجتمع راه اندازی شود و هم اینکه تورهای گردشگری این کشور به منطقه کوهستانی دیدنی کومکانگ کره شمالی از سرگرفته شود بخشی از درامد ارزی کره شمالی از همین گردشگران کره ای بدست می آید.

از سوی دیگر واشنگتن از این موضوع ابراز ناخرسندی کرده و از کره جنوبی خواسته است از چنین تعاملاتی خودداری کند و گفته است تا زمان غیراتمی شدن کره شمالی نباید در تحریم ها خللی وارد شود.

در تحولی دیگر رییس جمهوری کره جنوبی قرار است در سفر قریب الوقوع این هفته خود به سه کشور برونئی، کامبوج و مالزی از این کشورها بخواهد از رژیم دائمی صلح در شبه جزیره کره پشتیبانی کنند.

نهاد ریاست جمهوری کره جنوبی تاکید کرده است که همه تلاش خود را بکار خواهد گرفت تا گفت و گوهای به بن بست رسیده کره شمالی و آمریکا پس از ناکامی سران دو کشور در اجلاس ویتنام، از سرگرفته شود.

نظر شما