شناسهٔ خبر: 31616993 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

آیت الله العظمی نوری همدانی:

روحانیون به حضور حداقلی در مساجد بسنده نکنند

حوزه/ مسئولیت های اجتماعی بخش مهمی از رسالت های علما را تشکیل می دهد زیرا خداوند این مردم را پس از پیامبران و ائمه به علما سپرده است؛ علما در گذشته در مساجد به حضور حداقلی بسنده نمی کردند بلکه به دنبال حل مشکلات مردم بودند وامروز نیز باید این روند ادامه داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حضرت آیت الله نوری همدانی امشب در همایش نقش کانون های مساجد در گام دوم انقلاب اسلامی در بیست و یکمین سالگرد تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد که در بیت علامه طباطبایی (ره) در قم برگزار شد، با اشاره به جایگاه رفیع علما در اسلام گفتند: در روایات ما بیان شده است که نگریستن به سیمای عالم نیز عبادت است؛ امام علی(ع) تاکیدات بسیاری بر جایگاه علما دارند.

ایشان نهج البلاغه را کتابی عظیم و پرمحتوا ذکر کردند و افزودند: نهج البلاغه کتابی ارزشمند در اسلام است که امام راحل بیان کردند که به داشتن کتابی چون نهج البلاغه که دریای عظیم معارف است مفتخر هستیم.

حضرت آیت الله نوری همدانی با ذکر این مطلب که در نهج البلاغه به نقش مهم و رسالت بزرگ پیامبران اشاره شده است، گفتند: نهج البلاغه به بیانات امام علی(ع) و نقش علما در این راستا اشاره می کند؛ امام علی(ع) در این کتاب به گنج های خلقت اشاره دارند و به تدبر در عجایب خلقت و قدرت خداوند امر می فرمایند.

این مرجع تقلید یادآورشدند: یکی از مهمترین مباحثی که در نهج البلاغه و در کلام امام علی(ع) بیان شده است و امام راحل نیز در این خصوص تاکید دارد، مساله مسئولیت اجتماعی علما است.

ایشان گفتند: علما و مساجد در گذشته نقش های عظیمی به عهده داشتند که حوزه مسایل خرد و کلان اجتماعی را نیز در بر می گرفت؛ به عنوان مثال در گذشته تصمیمات قضایی و حکومتی و اجتماعی بزرگ در مساجد انجام می شد.

معظم له بیان کردند: مسئولیت های اجتماعی بخش مهمی از رسالت های علما را تشکیل می دهد زیرا خداوند این مردم را پس از پیامبران و ائمه به علما سپرده است؛ علما در گذشته در مساجد به حضور حداقلی بسنده نمی کردند بلکه به دنبال حل مشکلات مردم بودند وامروز نیز باید این روند ادامه داشته باشد.

این مرجع تقلید با ذکر این مطلب که ائمه جماعات باید با نظر کریمانه ای با مردم برخورد کنند، یادآورشدند: علمای بزرگ ما تاکید داشتند که امر تبلیغ به خصوص در مساجد تعطیل نشود و به همین دلیل آیت الله العظمی بروجردی، در شهر بروجرد منبر می رفتند و مردم را در ماه رمضان موعظه می کردند.

معظم له بیان کردند: علمای دیگر نیز در شهرهای مختلف در مساجد فعالیت های علمی و فرهنگی داشتند؛ علما باید خود را برای خدمت به مردم تجهیز کنند؛ خداوند متعال از علما در مقابل ظالمان و مظلومیت مظلومان پیمان گرفته است که همیشه علیه ظالمان مبارزه کنند و از مظلومان حمایت کنند.

حضرت آیت الله نوری همدانی یادآورشدند: امام علی(ع) در احادیث بسیاری بر رویکرد اجتماعی علما تاکید کرده اند؛ امام علی(ع) می فرمایند که مردم سه دسته هستند که شامل عالمان ربانی، متعلمان و قشرهای پراکنده هستند؛ حضرت در ادامه می فرمایند که علم از مال بالاتر است زیرا علم با خرج بیشتر، ازدیاد می یابد و تکثیر می شود ولی مال، با هزینه، کاهش می یابد.

ایشان با ذکر این مطلب که بزرگانی چون شیخ مفید و شیخ طوسی و.... افتخار ما هستند، تصریح کردند: همه طلاب و فضلا ما باید مثل این بزرگان باشند؛ خداوند متعال حجج و بینات خود را به واسطه علما به ما رسانده است.

معظم له عنوان کردند: بزرگان ما از جمله آیت الله العظمی بروجردی بر فقه و اصول و دانش و معارف حوزوی ما افزودند و این میراث عظیم را برای ما بر جای گذاشتند؛ علمای ما پس از انقلاب اسلامی نیز شهدای بسیاری را تقدیم اسلام و انقلاب کردند که بیش از هر قشر دیگری است.

انتهای پیام

نظر شما