شناسهٔ خبر: 31595693 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در همایش از مدارس نوین تا دانشگاه در ایران

اعتبارات پژوهشی آمریکا و اروپا بیشتر از ایران است

تهران – ایرنا - استاد فیزیک دانشگاه صنعتی شریف با مقایسه هزینه های اروپا و آمریکا و ایران برای پروژه های پژوهشی و علمی گفت: در حالی که آمریکا برای خیز کوانتومی 1.2 میلیارد دلار هزینه می کند اما کشور ما برای مرکز تحقیقات کوانتومی فقط 2 میلیارد تومان در نظر گرفته است که این میزان اندک است .

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه ایرنا، رضا منصوری امروز (چهارشنبه ) در همایش از مدارس نوین تا دانشگاه در ایران، در مورد این موضوع که ایرانیان چه برداشتی از علم، مدرسه و دارالفنون در جهان داشتند، اظهار کرد: از زمانی صحبت می کنیم که ایرانیان در موضوع مفاهیم ابتدایی علمی بسیار عقب بودند و کمترین تصور را داشتند؛ حتی نمی توانستند آموزش ببینند و بفهمند مشتق به معنای ریاضی چیست که چطور بتوان شتاب را از سرعت به دست آورد.
وی افزود: مستقل از اینکه دارالفنون چه نقشی داشت، دبیرستان، دانشگاه یا پلی تکنیک بود، چه بود و چه کرد و چه نقشی در مدرنیت ایران داشت، بیانگر عمق عقب افتادگی در مفاهیم مدرنی است که در جای دیگر به وجود آمده بود.
منصوری در مورد دانشگاه تهران گفت: قدیمی ترین سندی که از این دانشگاه وجود دارد مربوط به مرحوم فروغی در مذاکرات بعد از جنگ جهانی اول در پاریس است که می نویسد ما به دانشگاه نیاز داریم. در زمان دارالفنون و تاسیس دانشگاه تهران ما ایرانیان هیچ تصوری از علم به معنای مدرن و دانشگاه که یکی از نهادهای علمی است، نداشتیم.
عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف در ادامه این همایش تصریح کرد : تنها چیزی که دیده بودیم ساختمان هایی است که در برلن، پاریس یا رم به آن یونویزه می گفتند.
وی در مورد آشنایی ایرانیان با علم و فرهنگ غرب، اظهار کرد: یکی از ایرانیانی که بیشترین آشنایی را با فرهنگ غرب داشت، محمدعلی فروغی بود. نوشته های فروغی حاکی از آن است که هیچ تصوری از علم نداشت در حالی که به نظر من یکی از آشناترین افراد با فرهنگ غرب و علم است.
منصوری در مورد مقایسه هزینه های پژوهشی دنیا با ایران، گفت: بخشی از کارهای علمی در پژوهشگاه سرن به عنوان بزرگترین پژوهشگاه علمی دنیا و یکی از پروژه های این پژوهشگاه با موضوع فیزیک در حال انجام است که 12 میلیارد یورو هزینه به دنبال دارد و می توان این رقم را با کل هزینه پژوهشی در ایران مقایسه کرد.
به گفته این فیزیکدان، این هزینه در ایران حدود نیم میلیارد یورو است یعنی یک پروژه فیزیک 24 برابر کل بودجه پژوهشی یک سال ایران هزینه می شود. بیش از 10 پروژه از جمله ژنوم انسانی با این میزان هزینه در دنیا وجود دارد که میلیاردها دلار بودجه به آن اختصاص یافته است. در برخی از این پروژه ها بیش از چهار هزار نفر کار می کردند و بخشی از این افراد را مهندسانی در بخش ساخت تجهیزات یا دانشمندانی حتی از ایران تشکیل می دادند.
وی با بیان اینکه بیش از 100 مرکز تحقیقاتی دنیا در پروژه فیزیک فعالیت می کردند، خاطرنشان کرد: یکی از این مراکز هم با نام پژوهشگاه دانش های بنیادی در ایران قرار دارد. پروژه های ریز و درشت علمی داریم اما کافی است اخبار سیاستگذاری علمی را در چین، اروپا و آمریکا دنبال کنید. ارقام قابل تصور نیست. برای یک پروژه ساده که اسم آن خیز کوانتومی است، ترامپ چندسال پیش اعلام کرد قصد سرمایه گذاری در این پروژه را دارد.
منصوری، افزود: بعد از آن، بنیاد ملی آمریکا بلافاصله در این زمینه سرمایه گذاری و برای فراخوان تاسیس موسسه های پژوهشی در این زمینه، 150 هزار دلار هزینه کرد. کاری که ما در ایران اصلا متوجه نیستیم. در این فراخوان حدود سه موسسه تاسیس می شود که هر سال پنج میلیون دلار به عنوان بودجه دریافت می کنند تا در مورد آینده کاربردهای کوانتومی تحقیق کنند.
این استاد دانشگاه، اظهار کرد: کل رقمی که ترامپ برای هزینه در خیز کوانتومی اعلام کرد 1.2 میلیارد دلار است و یک میلیارد یورو هم چند ماه قبل از آن اروپای متحد برای این امر هزینه کرد.
وی تاکید کرد: حدود هفت ماه قبل رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد که ایران هم مرکز تحقیقات کوانتومی را راه اندازی می کند و رقم هزینه شده از 2 میلیارد تومان بود که تنها یک کیت آزمایشگاهی در این مرکز قرار داده اند و آن را به عنوان ورود ایران به تحقیقات کوانتومی، اعلام کردند.
این فیزیکدان، گفت: این رقم را با 1.2 میلیارد دلار آمریکا مقایسه کنید. وقتی اعداد و تصوراتی را که از علم در ایران داریم، نگاه می کنیم به تصور یک کالج به معنای دست می یابیم. هر چند در علوم فیزیکی، مقداری به دنیا نزدیک تر شده ایم و حداقل با بزرگترین مرکز تحقیقاتی دنیا همکاری می کنیم و دانشجوی دکتری به آنجا اعزام کرده ایم.
منصوری گفت: در مدت 17 سال 24 دانشجو به این مرکز فرستاده ایم اما پاکستان 50 دانشمند در این مرکز داشت. پاکستانی که فقیر است و از هندوچین دیگر صحبت نمی کنم. ما هنوز نمی توانیم علم را از دانش تفکیک کنیم.
وی خاطرنشان کرد:علم در دنیای مدرن یک پدیده برآمده است. این علم مدرن هیچ سنخیتی با علم پیشامدرن ندارد.
**9492**1601**

نظر شما