شناسهٔ خبر: 31582190 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

وقتی پاسخ معترض معلول فرانسوی اسپری فلفل است+فیلم

در فیلمی که از آخرین شنبه اعتراض در فرانسه منتشر شده، پلیس فرانسه در حالی نشان داده می‌شود که به سمت یک معترض معلول فرانسوی اسپری فلفل می‌پاشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،  در ادامه اعتراضات معترضان فرانسوی موسوم به جلیقه زردها، از  ناآرامی‌های هفته گذشته که شانزدهمین شنبه اعتراض در فرانسه بود، فیلمی منتشر شده است که نشان می‌دهد، پلیس به سمت یک معترض معلول اسپری فلفل می‌پاشد.

بنابر گزارش شبکه خبری اسپوتنیک، این واقعه در شهر «تولوز» واقع در جنوب فرانسه رخ داده است. در فیلمی که در شبکه اجتماعی فیس‌بوک منتشر شده و بیش از ۸۰۰ هزار نفر هم بازدید داشته است، یک معترض معلول که روی صندلی چرخ‌دار نشسته در حالی دیده می‌شود که از نیروهای پلیس درخواست می‌کند، نوعی عینک خاص محافظتی در اختیار او بگذارند که افسر پلیس هم در مقابل به صورت وی اسپری فلفل می پاشد و فیلم تا جایی ادامه پیدا می‌کند که معترض با دست چشمهایش را می‌‌پوشاند.

 

 

در زیرنویس این ویدئو که از فرانسوی به انگلیسی ترجمه شده آمده است: حتی افراد معلول هم در امان نیستند. این صحنه عجیب در تولوز، نمادی از  استفاده از نیروی قانون (در برابر معترضان) نیست. آقای کاستنر (وزیر کشور فرانسه) گفته بود: «من هرگز ندیده‌ام که هیچکدام از نیروهای پلیس به یک معترض حمله کنند.»  هیچ توجیه قانونی پشت چنین اقدامی وجود ندارد. این نیروی پلیس که هیچ احترام و شانی ندارد و به خودش اجازه می‌دهد به فردی که روی صندلی چرخدار نشسته است، بی دلیل آسیب بزند باید مجازات شود.

گزارش‌های منتشر شده از تظاهرات‌های هفته‌های گذشته نشان می دهد که در شانزدهمین شنبه اعتراض، حدود ۵ هزار و ۶۰۰ نفر در تظاهرات شرکت کردند که در مقایسه با ۳۰۰ هزار نفری که در آغاز به این موج اعتراضی پیوسته بودند، کاهش قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد.

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه که چندین ماه است به دلیل موج اعتراض‌های مردمی هدف انتقاد و فشار قرار دارد، هشدار داد که انتخابات ماه می برای آینده قاره اروپا تقشی تعیین کننده دارد. در فرانسه از اواسط نوامبر هزاران نفر از مخالفان دولت ماکرون هر هفته تظاهرات می‌کنند این تظاهرات‌ها در آغاز مسالمت‌آمیز بوده‌اند و با دخالت پلیس، درگیری‌های خیابانی را به دنبال داشته‌اند. در برخی از روزها شدت درگیری‌ها به حدی بود که تعدادی دچار نقص عضو شده‌اند.

دولت فرانسه قصد داشت در چارچوب سیاست تشویق عمومی به استفاده از خودروهای هیبریدی و کاهش خودروهای متکی به سوخت فسیلی، از ابتدای سال آینده میلادی مالیات بر سوخت را افزایش دهد، اما همین تصمیم جرقه اعتراضات طبقه متوسط را زد. معترضان ماکرون را که پیش از این یک بانکدار بوده، به حمایت از طبقه ثروتمند متهم کرده و می‌گویند او سیاست‌هایی را دنبال می‌کند که بانک‌های بزرگ فرانسه از آن نفع می‌برند.

در طول چندین هفته تظاهرات، درگیری‌هایی میان معترضان و پلیس رخ داده است و نیروی پلیس فرانسه و ژاندارم‌ها ضمن حضور در گسترده از ماشین‌های آب‌پاش، گاز اشک آور و سلاح‌هایی مانند فلش‌بال برای سرکوب اعتراضات استفاده کرده است. از ماه نوامبر تاکنون، حدود سه هزار نفر که دو هزار نفر از آنان افراد غیرنظامی هستند در تظاهرات‌های روز شنبه آسیب دیده‌اند. تعدادی از این افراد دچار نقص عضو شده و نابینا شده‌اند. دست‌کم ۱۱ نفر هم کشته شده‌اند.

انتهای‌پیام/م

نظر شما